Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 270472 keer)

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #675 Gepost op: 9 april 2013, 16:06:06 »
Ik heb nog veel 'Cumulussen' staan die er nog moeten aan beginnen, Bartje. --11 -2(
Eens tellen ....ik heb er 13 in diverse rotstuinen staan, 2 in zandsteen, 1 in een trog, 1 in maansteen, 2 in een tufsteenbroodje, 3 in marmersteen, 1 in een grote stenen pot en ik weet niet hoeveel in plastieken potjes .....Ik ben er waarschijnlijk nog vergeten. :o --6
Pfff, ik heb er veel te weinig staan. --6 ???
Opschepper!

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
« Reactie #676 Gepost op: 9 april 2013, 21:08:12 »
Tja, als je mocht weten hoeveel kruiwagens ik opgeschept heb om mijn grote rotstuin te creëren, dan val je compleet achterover. :o --6
Dan ben ik een echte opschepper .... --11 --3

Om nog wat op te scheppen en Bartje wat te plagen en omdat ik ze graag zie,
hier wat Cumulussen. ;D

Niet bang zijn, het zijn er maar vier.  ???

Ze moeten er nog een beetje aan beginnen, maar, zoals je wel kon veronderstellen, IK KON NIET WACHTEN. ((2

Het is tenslotte de MOOISTE witte.

PS het zijn er in feite vijf, want op de eerste foto zie je in de verte .....nog een Cumulus. --3 --11

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #677 Gepost op: 9 april 2013, 21:29:12 »
Buiten al die Cumulussen, heb ik ook nog een paar andere Saxjes (niet zo veel als Cumulussen, maar toch ...)

1/ Zo heb ik ook Saxifraga 'Jan Neruda', in een stenen pot.
    De Saxen moeten bij mij altijd eerst hun leven slijten in een stenen pot, en als ze braaf genoeg zijn, mogen ze na een tijdje buiten spelen in de rotstuin.  :o )--1

2/ Deze is dat stadium al lang voorbij.
    Pas op Gerard, doe je ogen toe, ik ga weer opscheppen. Er spelen er 7 buiten in de grote rotstuin, 1 staat in een zandsteen, zelfs 1 in een tufsteen, 1 in een tufsteenbroodje, 1 in een crevice         
    rotstuin, 1 in een klein rotstuintje, 1 in een ander klein rotstuintje, ook een paar in stenen potten. Goed dat je mij doet nadenken, er staat er verdorie nog geen in een marmersteen !
    Moet dit zeker deze week in orde brengen !  ))4

Waarover ging het nu eigenlijk ? Ach ja, Saxifraga x poluanglica 'Red Poll', al een oud beest, van 1988 naar het schijnt.

Deze foto is 'Red Poll' in een zandsteen.

3/  Deze foto is 'Red Poll' in een klein rotstuintje.
 8)

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #678 Gepost op: 9 april 2013, 21:45:01 »
Nog zo een oude dame :

Saxifraga x polulacina 'Cathy Read', ergens van 1992.
Staat te bloeien in mijn jonge zandsteenrotstuintje, waarvan ook een foto. 8)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #679 Gepost op: 9 april 2013, 21:47:36 »
Jij bent niet de enige die gek is op de witte bloemen van Saxifraga 'Cumulus', Jan. Ik heb hier 3 planten in de tuin staan, maar ik heb nog geen enkele fatsoenlijke foto kunnen maken van mijn Cumulussen omdat de bloemblaadjes steeds verdwijnen. Zou Bart M. hier misschien 's nachts rondscharrelen met een schaartje???

Met de volgende saxen is het gelukkig een stuk beter gesteld.

Eén van de kleine Saxifraga x anglica 'Winifred' planten hier in de tuin. Een favoriet van vele sax-liefhebbers (foto 1).
Saxifraga BLUES GROUP 'Satchmo' is ook al zo'n favoriet (foto 2).
Eén van de mooiste Engleria cultivars is wat mij betreft Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe' (foto 3).
Saxifraga x stuartii 'Rosea' mag er ook wel zijn (foto 4).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #680 Gepost op: 9 april 2013, 21:48:14 »
Mijn 'Coolock Kate' begint zich dan toch van haar beste kant te laten zien. Er verschijnen nog steeds nieuwe bloemen die intenser van kleur worden zoals een echte 'Coolock Kate' dient te zijn. (foto 1)
Ze krijgt daar bij het gezelschap van S. 'Allendale Goblin' (linksonder) en S. 'Coolock Gem' (rechtsachter) (foto 2), fraai gezelschap als je het mij vraagt.
De bloemen van S. 'Allendale Celt' (foto 3 en 4) zijn ietsje kleiner dan anders, maar de bloei is er niet minder om.
Meteen vier van mijn favoriete saxjes hier bij elkaar gesprokkeld, het was dus intens genieten deze avond.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #681 Gepost op: 9 april 2013, 21:53:38 »
Jij bent niet de enige die gek is op de witte bloemen van Saxifraga 'Cumulus', Jan. Ik heb hier 3 planten in de tuin staan, maar ik heb nog geen enkele fatsoenlijke foto kunnen maken van mijn Cumulussen omdat de bloemblaadjes steeds verdwijnen. Zou Bart M. hier misschien 's nachts rondscharrelen met een schaartje???

Eén van de kleine Saxifraga x anglica 'Winifred' planten hier in de tuin. Een favoriet van vele sax-liefhebbers (foto 1).
Eén van de mooiste Engleria cultivars is wat mij betreft Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe' (foto 3).

'Winifred' is vast en zeker een favoriet, mijn plant heeft zich ondertussen nog wat verder ontwikkeld.
'Bij mij zijn alle bloemknoppen op 'Satchmo' verloren gegaan. Het zal dus wachten zijn tot volgend jaar.
Die 'Tycho Brahe' is inderdaad één van de mooiste Engleria's.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #682 Gepost op: 9 april 2013, 21:59:55 »
Ook in bud is S. 'Allendale Goblin' een plaatje (foto 1)
S. 'Cranbourne' (foto 2) op de tuf.
S. 'Your Succes' eveneens op de tuf. (foto 3)
Van deze Saxifraga x dinninaris ‘Ray Woodliffe’ (foto 4) verwacht ik veel, hopelijk gaan de bloemen niet verloren door de regenval of het knabbelend beestje dat net zoals bij velen enige schade aanricht. Ik vraag mij trouwens af om welk beestje het gaat.

Matthias Fouquaert

• Senior poster
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
« Reactie #683 Gepost op: 9 april 2013, 22:06:04 »
Van deze Saxifraga x dinninaris ‘Ray Woodliffe’ (foto 4) verwacht ik veel, hopelijk gaan de bloemen niet verloren door de regenval of het knabbelend beestje dat net zoals bij velen enige schade aanricht. Ik vraag mij trouwens af om welk beestje het gaat.

Niet alleen de planten hebben het aparte weer gemerkt. Ook bij de insecten hier zie ik rare fenomenen Frankie. ))4

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #684 Gepost op: 9 april 2013, 22:09:00 »

Niet alleen de planten hebben het aparte weer gemerkt. Ook bij de insecten hier zie ik rare fenomenen Frankie. ))4

Aja???

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #685 Gepost op: 9 april 2013, 22:31:31 »

Ik ben er praktisch zeker van dat het de Bart is, Hans.  ;)
Bij mij is hij nog niet geweest, het zal hem te ver zijn....
Ik heb een paar wolfijzers rond mijn Cumulussen gelegd. --3

Cultivars van Saxifraga x doerfleri heb ik nog niet, maar ze staan zeker op mijn verlanglijstje als ik dat zie.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #686 Gepost op: 9 april 2013, 22:36:02 »
Mijn 'Coolock Kate' begint zich dan toch van haar beste kant te laten zien. Er verschijnen nog steeds nieuwe bloemen die intenser van kleur worden zoals een echte 'Coolock Kate' dient te zijn. (foto 1)
Ze krijgt daar bij het gezelschap van S. 'Allendale Goblin' (linksonder) en S. 'Coolock Gem' (rechtsachter) (foto 2), fraai gezelschap als je het mij vraagt.
De bloemen van S. 'Allendale Celt' (foto 3 en 4) zijn ietsje kleiner dan anders, maar de bloei is er niet minder om.
Meteen vier van mijn favoriete saxjes hier bij elkaar gesprokkeld, het was dus intens genieten deze avond.

Mooie foto's Frankie.
Bij mij gaat alles nog heel traag, al zal dat zachtere regenweer er wel voor zorgen dat het iets vlugger gaat.
'Winifred' bijvoorbeeld staat hier slechts met 1 bloem open op 1 plant, de andere nog niks.

Tja, de gletsjer is ook nog maar net gesmolten .... --3

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #687 Gepost op: 9 april 2013, 23:01:51 »
Was er nog eentje vergeten, een klein plantje van Saxifraga x polulanglica 'Tvuj Pritel'.
Ik ga nu wel niet vertellen hoeveel ik er daar van staan heb. :o
 ;D
Vergeet niet, het is uw vriend. ???

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #688 Gepost op: 9 april 2013, 23:29:25 »
Ik ben toch wel nog een Cumulus vergeten zeker !
Die kan ik jullie niet onthouden. --3
En al zeker onze Bart niet. :P

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #689 Gepost op: 9 april 2013, 23:56:48 »
Hier nog een paar fraaie andere witte saxen.

Saxifraga burseriana 'Ganymede' (foto 1).
Saxifraga burseriana 'Snowdon' (foto 2)'.
Saxifraga x boydii 'Friar Tuck' (foto 3), hoewel de bloemen dit jaar een vleugje geel laten zien.
Saxifraga NCC 'Sarka', een S. 'Winifred' seedling (foto 4).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.