Auteur Topic: Crocus 2013  (gelezen 97287 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #300 Gepost op: 5 maart 2013, 23:48:11 »
Hier voorlopig alleen een foto  van 2 zaailingen van Crocus tommasinianus , let op deze links , het contrast bleek en donker
vind ik wel opvallend .

De linker Crocus is heel leuk, Danny. Er wordt een cultivar aangeboden met de naam 'Fantasy' die hier heel erg op lijkt: http://www.litbulbgarden.com/ss/127.jpg Dat is een kruising tussen C. tommasinianus en C. 'Vanguard'.

Deze lijkt er inderdaad heel goed op Wim , soms vind je wel eens een verrassende zaailing in de tuin , altijd leuk !
 @ Luc :Lijkt ook goed op vernus 'Haarlem Gem'  ............  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #301 Gepost op: 5 maart 2013, 23:55:41 »
C. reticulatus subsp. reticulatus doet ook nog altijd mee met het voorjaarsoffensief. (foto 1)
Een spontane zaailing, lijkt goed op 'Ladykiller' die ik trouwens in de loop der jaren kwijt ben geraakt. (foto 2)
En ja, Danny, dit is Crocus chrysanthus ‘Constellation’, heel wat anders dan 'Sunspot', nietwaar? (foto 3)

Het krokusgeweld barst helemaal los ! ((12 ((12 ((12 Mooie reeks Frankie, Wim en Gert !  ((14
Ja Frankie , die 'Sunspot' is inderdaad 'Constellation'
Heel mooi die zaailing Frankie , dat vind ik bijzonder leuk aan krokussen dat je soms aangenaam verrast bent door een
opdagende 'Beauty' ........ ;)
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2013, 00:03:25 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #302 Gepost op: 6 maart 2013, 00:07:44 »
Hier ook in bloei vandaag  ;D
foto1: Crocus tommasinianus 'Pictus'
foto2: Crocus tommasinianus 'Eric Smith'
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crocus 2013
« Reactie #303 Gepost op: 6 maart 2013, 20:30:49 »
Heel mooi  die 'Pictus' , Danny, die heb ik hier ook staan maar nog geen bloemen te zien.

Vandaag kwamen nog wat meer soorten op. C. 'Prins Claus' (foto 1,2 en 3) is er daar ééntje van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crocus 2013
« Reactie #304 Gepost op: 6 maart 2013, 20:35:19 »
En verder ook nog C. 'Grand Maître' (foto 1) en al een eerste bloem bij C. 'Pick Wick', (foto 2) nog altijd één van mijn favoriete soortjes.
Nog een klein overzichtsfotootje. (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Crocus 2013
« Reactie #305 Gepost op: 6 maart 2013, 20:45:55 »
Eindelijk zon, dus eindelijk Krokussen.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Crocus 2013
« Reactie #306 Gepost op: 6 maart 2013, 22:02:29 »
De paar warme dagen hebben ook hier voor het nodige crocus-geweld gezorgd. Een voorbeeldje, Crocus 'Ard Schenk'.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #307 Gepost op: 7 maart 2013, 20:05:56 »
Nog enkele krokussen gisteren in bloei.....
foto 1,2 : Crocus malyi
foto 3 : Crocus versicolor 'Picturatus'
foto 4 : Crocus tommasinianus 'Albus'
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #308 Gepost op: 7 maart 2013, 20:20:51 »
Mooi reeksje, Danny !
Ik stel me wel vragen bij C. malyi..  ))4  Ik heb die nog nooit gezien met paars in de buitenste bloembladen ?  ))8
Weet je iets meer over de origine ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #309 Gepost op: 7 maart 2013, 20:52:40 »
Mooi reeksje, Danny !
Ik stel me wel vragen bij C. malyi..  ))4  Ik heb die nog nooit gezien met paars in de buitenste bloembladen ?  ))8
Weet je iets meer over de origine ?

Ik begrijp je reactie Luc , deze heb ik gekocht bij P. Nijssen in 2011 . Deze zouden afkomstig zijn uit het velebit gebergte
in Kroatie .Omschijving: de bloemblaadjes zijn zuiver wit , een vleugje rose is nauwelijks waarneembaar . Ik heb wat foto's
bekeken op het internet , en op sommige zie je inderdaad een vleugje rose,lichtpaars . Deze op de foto die ik toon heb ik ook nog nooit gezien .
Ik heb maar 1 bloem dit jaar , vorig jaar had ik zeker 5 bloemen en toen heb ik alleen witte bloemen gezien .  ((15
Ik vind dit ook heel raar , anders ziet de bloem er uit als malyi ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #310 Gepost op: 7 maart 2013, 21:48:42 »
Voor zover zichtbaar op de foto vertoont hij de overige kenmerken van malyi - o.a. geel hart (? - is niet volledig zichtbaar op de foto) en gele meeldraden en oranje/rode stamper .... maar dat paars op buitenste bloembladen ???
Als je vorig jaar alleen witte bloemen had, dan wordt het al helemaal moeilijk - misschien bloeit je malyi dit jaar helemaal niet en is dit een "indringer" - het werk van de bijtjes ??
Het blijft toch spannend hé !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6792
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Crocus 2013
« Reactie #311 Gepost op: 7 maart 2013, 22:01:03 »
Ik denk ook dat er een plaatselijke kruising heeft plaats gevonden.
Als ik zo op internet kijk zeggen ze allemaal dat ze helemaal wit zijn.
maar wel een mooie crocus ((12

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #312 Gepost op: 7 maart 2013, 22:20:13 »
Voor zover zichtbaar op de foto vertoont hij de overige kenmerken van malyi - o.a. geel hart (? - is niet volledig zichtbaar op de foto) en gele meeldraden en oranje/rode stamper .... maar dat paars op buitenste bloembladen ???
Als je vorig jaar alleen witte bloemen had, dan wordt het al helemaal moeilijk - misschien bloeit je malyi dit jaar helemaal niet en is dit een "indringer" - het werk van de bijtjes ??
Het blijft toch spannend hé !  ;)

Ja , spannend Luc ! , ik zal het nog eens goed bekijken en enkele nieuwe foto's posten .  -5(  Misschien heb ik vorig jaar dit niet gezien , de bloemen waren deels verloren door die late strenge vorst ? Voor een nieuwe zaailing lijkt het me wat te vroeg ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #313 Gepost op: 7 maart 2013, 22:31:01 »
Tja voor een zaailing is het in het pas aangelegde bed wellicht inderdaad wat vroeg ...

Intussen hier ook nog enkele te voorschijn geschoten bloemen met het zonnetje van de afgelopen dagen :

1) Crocus tommasinianus eindelijk op zijn hoogtepunt
2) Crocus vernus "Haarlem Gem"
3 en 4) Donker als de nacht : Crocus vernus "Krasno Polje"
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2013, 22:53:47 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #314 Gepost op: 8 maart 2013, 17:15:58 »
Voor zover zichtbaar op de foto vertoont hij de overige kenmerken van malyi - o.a. geel hart (? - is niet volledig zichtbaar op de foto) en gele meeldraden en oranje/rode stamper .... maar dat paars op buitenste bloembladen ???
Als je vorig jaar alleen witte bloemen had, dan wordt het al helemaal moeilijk - misschien bloeit je malyi dit jaar helemaal niet en is dit een "indringer" - het werk van de bijtjes ??
Het blijft toch spannend hé !  ;)

Ik heb vandaag enkele nieuwe foto's genomen van deze "rare vogel" . En toch lijkt deze helemaal op malyi . Op deze standplaats in de tuin staan verschillende Krokussen een 7 tal jaar geplant . Het zijn verschillende cv.'s van tommasinianus
en chrysanthus en sieberi. Pas in 2011 kwam malyi er bij en ondertussen staan er nog een 6 tal nieuwe soortjes erbij . Ik
had toen een 5 tal bollen geplant . Vorig jaar kwamen ze allemaal in bloei(nog half in het zakje) maar door de vorst waren ze zo goed als verloren .Na de vorst kwam er nog 1 bloem mooi open en die heb ik gefotografeerd en gepost ( antwoord 285 crocus 2012) .Zo heb ik vorig jaar deze rare vogel niet gezien . Het loof ziet er hetzelfde uit als deze niet in bloei . Een spannend verhaal ...... ben benieuwd hoe dit groepje er volgend jaar zal uitzien ! Ik denk niet dat het een "indringer" is aangezien de andere krokussen(buren) er helemaal anders uitzien,maar gewoon een meegeleverde vreemde eend die heel sterk lijkt op malyi . De bloem kwam vandaag wel niet mooi volledig open , zie de foto's
Ieper , West-Vlaanderen