Auteur Topic: Crocus 2013  (gelezen 97307 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #630 Gepost op: 20 oktober 2013, 20:26:00 »
Laatste Crocus voor vandaag : Crocus pulchellus - Chios form van Janis Ruksans .

Jammer dat je niet altijd krijgt waar je voor betaald hebt Kris . :'(
Deze vorm van Crocus pulchellus ziet er alvast heel aantrekkelijk en bloeirijk uit !   ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2013
« Reactie #631 Gepost op: 20 oktober 2013, 20:54:34 »
Twee soortjes die hier bloeien in de tuin.

Crocus speciosus 'Pollux' en Crocus asumaniae (gezaaid in 2009, nu de eerste bloem)
(Link naar bijlage) (Link naar bijlage)

Hele mooie, die C. asumaniae, Wim, staat die al vier jaar onafgebroken in de tuin of krijgt hij een droge zomerrust?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2013
« Reactie #632 Gepost op: 20 oktober 2013, 20:56:37 »
Mooie Krokussen worden hier getoond !  ((12
Hier kon ik vandaag enkele foto's nemen van Crocus mathewii , ook een nieuwkomer hier in de tuin !
Deze stond hoog op mijn verlanglijstje en ben blij deze te kunnen toevoegen aan mijn verzameling !
Ik ben er heel blij mee , vind deze een goeie vorm . Interessant vind ik ook dat de bloemen niet hoog uitkomen zodat ze niet zo vlug omwaaien . Ik hoop deze in volle grond te kunnen houden met de nodige
droge zomerrust ! foto 2 : deze voormiddag genomen , foto 1,3,4 : deze middag in het zonnetje  ;D
toch wel echt mooi ...... (Link naar bijlage)

Verbluffend mooie crocus, Danny, hopelijk kunnen we die volgend jaar terugzien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #633 Gepost op: 20 oktober 2013, 21:16:37 »
Ook hier kwam (een nieuw aangeplante) Crocus banaticus in bloei - de dauw- en regendruppels krijgen wij er gratis bij !  :)

Vorm 1 is beduidend donkerder dan vorm 2 al is dit op de foto niet zó opvallend.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Crocus 2013
« Reactie #634 Gepost op: 20 oktober 2013, 21:25:40 »
Deze foto's van Crocus pulchellus 'Zephyr' zijn op 10 oktober gemaakt, daarna weinig open bloemen meer gezien. Ook de bloemen van Crocus speciosus 'Oxonian' zijn hier helaas snel verpieterd door de vele regen.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Crocus 2013
« Reactie #635 Gepost op: 20 oktober 2013, 21:48:31 »
Ook tot het Crocus-geloof bekeerd Hans?

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Crocus 2013
« Reactie #636 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:09:38 »
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken of ik Crocussen in potten kan houden in het zonnigste deel van mijn rotstuin, Gerrit. Het is daar zomers veel te warm voor Saxifraga's. Maar ik moet de kneepjes van het vak nog leren, vorig jaar veel van de collectie verspeeld. Die bestond grotendeels uit de cultivars die je in elk tuincentrum kunt vinden. De afgelopen maanden de collectie weer een beetje aangevuld en de Bulb-logs van Ian Young gelezen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #637 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:27:57 »
Hele mooie, die C. asumaniae, Wim, staat die al vier jaar onafgebroken in de tuin of krijgt hij een droge zomerrust?

Hij heeft twee jaar in zijn zaaipot gestaan, Frankie. Nu staat hij wel al 2 jaar onafgebroken en onbeschermd buiten.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2013
« Reactie #638 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:31:13 »
Gewoon mee doorgaan Hans,al doende leert men.
Wat ik wel geleerd heb op dit forum ,door in de zomer de bollen echt droog houden. ))4 ))9

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2013
« Reactie #639 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:35:53 »
Mooie Krokussen worden hier getoond !  ((12
Hier kon ik vandaag enkele foto's nemen van Crocus mathewii , ook een nieuwkomer hier in de tuin !
Deze stond hoog op mijn verlanglijstje en ben blij deze te kunnen toevoegen aan mijn verzameling !
Ik ben er heel blij mee , vind deze een goeie vorm . Interessant vind ik ook dat de bloemen niet hoog uitkomen zodat ze niet zo vlug omwaaien . Ik hoop deze in volle grond te kunnen houden met de nodige
droge zomerrust ! foto 2 : deze voormiddag genomen , foto 1,3,4 : deze middag in het zonnetje  ;D
toch wel echt mooi ...... (Link naar bijlage)
Prachtige plaatjes worden er weer getoond,mooi dat er keuze,s gemaakt worden wel of niet in pot of volle grond.
Van elkaars ervaringen kunnen we ons voordeel mee doen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: Crocus 2013
« Reactie #640 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:43:12 »
Prachtige plaatjes worden er weer getoond,mooi dat er keuze,s gemaakt worden wel of niet in pot of volle grond.
Van elkaars ervaringen kunnen we ons voordeel mee doen.

Ik denk dat het voor mij niets is om Crocussen in de volle grond te proberen he. Hier in Slakkenland heerst de vijand.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2013, 22:45:25 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Crocus 2013
« Reactie #641 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:08:38 »
Prachtige plaatjes worden er weer getoond,mooi dat er keuze,s gemaakt worden wel of niet in pot of volle grond.
Van elkaars ervaringen kunnen we ons voordeel mee doen.

Ik denk dat het voor mij niets is om Crocussen in de volle grond te proberen he. Hier in Slakkenland heerst de vijand.
Ze drijven bij jullie ook de tuin uit. ;D

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #642 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:11:16 »
Verbluffend mooie crocus, Danny, hopelijk kunnen we die volgend jaar terugzien.

Bedankt Frankie , het is misschien een uitdaging om deze in volle grond te kweken , maar wie weet valt
het misschien best wel mee ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #643 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:13:56 »
Ook hier kwam (een nieuw aangeplante) Crocus banaticus in bloei - de dauw- en regendruppels krijgen wij er gratis bij !  :)

Vorm 1 is beduidend donkerder dan vorm 2 al is dit op de foto niet zó opvallend.

De kleur is echt wel super mooi Luc , opvallend is ook de donkerpaarse stijl !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #644 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:21:27 »
Mooie Krokussen worden hier getoond !  ((12
Hier kon ik vandaag enkele foto's nemen van Crocus mathewii , ook een nieuwkomer hier in de tuin !
Deze stond hoog op mijn verlanglijstje en ben blij deze te kunnen toevoegen aan mijn verzameling !
Ik ben er heel blij mee , vind deze een goeie vorm . Interessant vind ik ook dat de bloemen niet hoog uitkomen zodat ze niet zo vlug omwaaien . Ik hoop deze in volle grond te kunnen houden met de nodige
droge zomerrust ! foto 2 : deze voormiddag genomen , foto 1,3,4 : deze middag in het zonnetje  ;D
toch wel echt mooi ...... (Link naar bijlage)
Prachtige plaatjes worden er weer getoond,mooi dat er keuze,s gemaakt worden wel of niet in pot of volle grond.
Van elkaars ervaringen kunnen we ons voordeel mee doen.

Zeker weten Theo , we leren elke dag bij en elkaars ervaringen delen is supertof  !
Ieper , West-Vlaanderen