Auteur Topic: Diverse bloembollen 2013  (gelezen 70800 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8457
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #345 Gepost op: 23 augustus 2013, 22:31:27 »
Gladiolus flanaganii staat hier voor de eerste keer in bloei in de tuin , een heel laag aardig soortje !

Fantastisch Danny ! Hoe heb je hem overwinterd of hoe zal je hem overwinteren ??  ))4

Deze heeft alvast zonder enige bescherming vorige winter goed doorstaan in de tuin , Luc . Ik laat ze ook komende winter
gewoon staan .......als er volgend jaar terug vooruitgang is , kan ik wel een knolletje missen ......... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #346 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:44:33 »
Er komen meer en meer bloemen in de twee jaar oude pol van Gladiolus flanaganii.  :) :)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #347 Gepost op: 27 augustus 2013, 21:03:40 »
Die heeft het zeer naar zijn zin. Zo jong nog en dan al zo fors. Blijven de bolletjes in de grond 's winters?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #348 Gepost op: 27 augustus 2013, 21:16:00 »
Die heeft het zeer naar zijn zin. Zo jong nog en dan al zo fors. Blijven de bolletjes in de grond 's winters?

Ja, ze zijn perfect winterhard.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #349 Gepost op: 28 augustus 2013, 18:58:27 »
Er komen meer en meer bloemen in de twee jaar oude pol van Gladiolus flanaganii.  :) :)

Daar kan je alleen maar blij mee zijn Wim !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #350 Gepost op: 21 september 2013, 13:47:24 »
Volgens mij is in dit forum ten onrechte nooit eerder aandacht besteed aan de Colocasia. Colocasia, vaak aangeduid met de naam olifantenoor, is een geslacht uit de familie Araceae (Aronskelken). Ze zijn matig winterhard en worden soms als vijverplant te koop aangeboden. Ik heb ze echter op het terras in grote potten in een zware potgrond staan. Dit gaat ook prima, zolang je ze maar vochtig houdt. In de tuincentra vind je soms de soort Colocasia esculenta en heel soms de zwartbladige cultivar "Black Magic". Hierbij foto's van twee andere selecties: "Coffee Cups" (foto 1 en 2) en "Blue Hawaii" (foto 3 en 4).     
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #351 Gepost op: 21 september 2013, 21:51:22 »
Volgens mij is in dit forum ten onrechte nooit eerder aandacht besteed aan de Colocasia. Colocasia, vaak aangeduid met de naam olifantenoor, is een geslacht uit de familie Araceae (Aronskelken). Ze zijn matig winterhard en worden soms als vijverplant te koop aangeboden. Ik heb ze echter op het terras in grote potten in een zware potgrond staan. Dit gaat ook prima, zolang je ze maar vochtig houdt. In de tuincentra vind je soms de soort Colocasia esculenta en heel soms de zwartbladige cultivar "Black Magic". Hierbij foto's van twee andere selecties: "Coffee Cups" (foto 1 en 2) en "Blue Hawaii" (foto 3 en 4).     

Is inderdaad wel de moeite, Sven, leuk dat je deze plant eens onder de aandacht brengt, al ben ik er zelf geen liefhebber van.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #352 Gepost op: 21 september 2013, 23:17:51 »
Ik heb ook dezelfde Colocasia, in een pot ingegraven in de border . Uiteraard veel te groot voor de rotstuin , maar toch wel heel mooi

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #353 Gepost op: 22 september 2013, 10:52:21 »
Volgens mij is in dit forum ten onrechte nooit eerder aandacht besteed aan de Colocasia. Colocasia, vaak aangeduid met de naam olifantenoor, is een geslacht uit de familie Araceae (Aronskelken). Ze zijn matig winterhard en worden soms als vijverplant te koop aangeboden. Ik heb ze echter op het terras in grote potten in een zware potgrond staan. Dit gaat ook prima, zolang je ze maar vochtig houdt. In de tuincentra vind je soms de soort Colocasia esculenta en heel soms de zwartbladige cultivar "Black Magic". Hierbij foto's van twee andere selecties: "Coffee Cups" (foto 1 en 2) en "Blue Hawaii" (foto 3 en 4).     

Prachtig, Sven!  ((14

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #354 Gepost op: 25 september 2013, 21:13:38 »
Ik weet niet, of dit te veel "commerce" is  ))8 maar ik was vanmiddag op kwekerij Groeneveld in Baarn en deze hadden weer heel veel bollen liggen.
Heb zelf o.a. Colchicum, Iris reticulata (twee soorten) en ook nog (het mot nie gekker worde!!!) Galanthus 'flore plino' gekocht.
Ook aanwezig vele soorten narcis, tulpen, grote knollen van Cyclamen Hederifolium en ander mooi spul.

Tipje dus. -6(

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #355 Gepost op: 26 september 2013, 17:21:30 »
Volgens mij is in dit forum ten onrechte nooit eerder aandacht besteed aan de Colocasia.

Dat is wel terecht, want het is een subtropische plant, die ook nog eens veel te groot is. Maar desondanks, heel mooi dat hij een keer in de schijnwerpers staat. En zie eens wat een schitterend blad, heel goed in beeld gebracht in foto 1 en 2.
Ik heb deze plant tientallen jaren gehad en idd als vijverplant en o zo mooi in het late seizoen als hij echt tot leven komt.
Maar ik was dat gesleep in de winter zo zat, dat ik afscheid heb genomen van hem.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #356 Gepost op: 26 september 2013, 18:54:01 »
Dat is wel terecht, want het is een subtropische plant, die ook nog eens veel te groot is.

Dit zijn natuurlijk geen steekhoudende argumenten, Gerrit. Dit forum beperkt zich niet tot rotsplantjes. En als winterhardheid en de grootte van het blad bepalend zouden zijn, zijn er heel wat bijdragen die we moeten gaan schrappen... 
« Laatst bewerkt op: 26 september 2013, 20:34:29 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #357 Gepost op: 26 september 2013, 19:46:03 »

Dit zijn natuurlijk geen steekhoudende argumenten, Gerrit.
.

Dat is voor mij wel zeker een steekhoudend argument. Winterhardheid en formaat zijn voor het grootste deel van de forumleden wel degelijk argumenten. Dat je Collocasia hebt getoond heb ik daarna toegejuicht, want heel mooi. Ik begrijp dan ook niet je geirriteerde reactie.

« Laatst bewerkt op: 26 september 2013, 20:56:25 door Gerrit Eijkelenboom »

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #358 Gepost op: 26 september 2013, 20:13:33 »
Ik ben niet snel geïrriteerd,  Gerrit, en nu ook niet. Ik vind alleen dat je argumenten geen hout snijden. Hier worden meer niet-winterharde planten getoond en besproken. En menige bosplant (Arisaema, Podophyllum) heeft een bladgrootte vergelijkbaar met Colocasia. Dus dat zijn geen redenen om te stellen dat het "terecht" is dat nooit eerder aandacht is besteed aan deze planten. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5222
Re: Diverse bloembollen 2013
« Reactie #359 Gepost op: 26 september 2013, 20:19:37 »
Ja hoor es, ik wil geen welles-nietes spelletje doen, maar laat het wel duidelijk zijn, dat jij stelt dat het 'onterecht' is dat dat er nooit eerder aandacht aan is besteed.