Eerste VRV - lezingendag op zaterdag 2 februari 2013 - 10 u : Plantentuin GENT

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2013, 13:04:04

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Hoe is de dag verlopen vandaag?
Ik weet zeker dat ik heel veel moois heb gemist --13 --13 --13
omdat ik mij niet lekker voelde (griepje) moest ik deze dag missen.
Ik hoop vlug tot ziens bij een andere bijeenkomst ((14

Frankie Wulleman

Tuurlijk Bert dat je heel wat gemist hebt. Het was allemaal weer reuze-interessant en dit alles werd gestaafd met mooie beelden.
Alle drie onze sprekers verdienden terecht een warm applaus voor hun voordracht.

Ons opperhoofd Kris mocht de spits afbijten met de peatbedstory waarin een heleboel voor mij nog onbekende planten aan bod kwamen.

Leiomerus bracht het onwaarschijnlijke verhaal over de rotsplanten die hij in harde marmerstenen laat groeien op zijn eigen luchtige manier met de nodige humor. Daarbij werd het voor mij meer en meer duidelijk hoe het mogelijk is dat die planten daarin kunnen gedijen. Zoals ik reeds zei tegen enkele mensen herinnerde ik me plots iets wat ik een tijd geleden hoorde. Iemand maakte een vijver in gewapend beton en plantte daarin de bekende moerasplant, de grote lisdodde. Na verloop van jaren groeiden de rizomen dwars door de beton heen. Wat er werd bijverteld is dat de punten een soort stof afscheiden waardoor de beton 'oplost' en de rizomen hun weg vinden door de beton. Eén of ander chemisch proces dus die dit mogelijk maakt. Misschien is dit min of meer hetzelfde wat er gebeurt bij de saxifraga's van Jan in de marmerstenen. Stof dus om nog verder over te palaveren.

En Luc mocht afsluiten met een al even schitterende voordracht over planten in tufsteen. De vele aardige beelden konden zelfs de nonbelievers overtuigen. Enkel Leiomerus blijft zweren bij zijn harde marmerstenen, living the hard way, zoals ze dat zeggen.

Een zeer geslaagde lezingendag alweer dus!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ik ben het helemaal eens met Frankie zijn reactie ! Heb er enorm van genoten , 3 heel interessante lezingen  , bijzonder leerzaam !!!  ((14
Met de tombola een mooie nieuwe aanwinst gewonnen voor in mijn nieuwe crevicegarden . (een uitgebreide update volgd in de loop van de lente ) ((12
Bedankt Kris , Jan , Luc voor deze topdag !!!  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

Voor de eerste keer naar een VRV bijeenkomst geweest ((14, veel opgestoken en een hoop toffe mensen ontmoet ((14 en daarbovenop nog twee trofeeën op de tombola! Zal zeker niet de laatste keer zijn geweest! ((12 ((12 ((12  

Jan Fouquaert

Veel medeleven toegewenst aan je beste vriend, Danny.
Mooi van je dat je je vriend niet in de steek laat.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Van de lezingen heb ik ook wel genoten, al was ik op een paar momenten op de planken wel een beetje stijf van de zenuwen. ;) Of was het Leiomerus ?  ???
Zonder zenuwen kan je echter niet leven. --6
Hilarisch vond ik ook de mooie, harde roze granietsteen die ik gekregen heb, mooi van jullie, ik heb namelijk nog niet veel stenen.  :o --6 ???
Het is precies een goeie, er groeit al wat mos op als je met een microscoop kijkt. ::)
Al zal die fles wijn mij ook wel genoegen doen.

De fles wijn zal ik wel kraken en in die harde steen zet ik wel een paar zaken. ;D

De twee zaken die ik gewonnen heb zullen ook wel een plaatsje krijgen.
Ge moet niet schoon zijn om chance te hebben nie waar ?

In ieder geval zijn jullie er nog niet van af van die harde stenen en hun (hol)bewoners. --3

Wat betreft die turfbedden ben ik ook verwonderd welke planten je daar allemaal in kwijt kunt. ))4
Van tufstenen wist ik dat al een beetje.  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

Alleszins een goed dagje gehad met interessante lezingen en toffe compagnie. ((14

De lezing van Leiomerus was vol met humor en Saxen om U tegen te zeggen en bij de lezingen van Kris en Luc heb ik een ideetje opgedaan.
Dus dat beloofd weer voor de lente. :) 
Nu een plaatsje vinden voor de Stapelia's,Vetblad en de aurikels. ;D

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Jan Fouquaert op  2 februari 2013, 22:17:33
Veel medeleven toegewenst aan je beste vriend, Danny.
Mooi van je dat je je vriend niet in de steek laat.

Een heel goede vriend laat je inderdaad niet in de steek Jan.
Alhoewel ik heel graag je voordracht had gezien, alleen heeft het niet mogen zijn.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Luc Gilgemyn

Voor de afwezigen keren we nog even terug naar onze gezellige nieuwjaarsdrink van 2 februari met een aantal beelden geschoten door onze reporter ter plaatse, Gerd Gheysens.
Bedankt Gerd !

(Het is natuurlijk het veiligste om zelf foto's te nemen, dan sta je er niet zelf op en zijn er geen bewijzen voor het aantal glazen cava dat je achterover hebt geslagen...  -1( -2( -7( )
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Het spiedend oog van de paparazzi was alomtegenwoordig.

Luc Gilgemyn

En tot slot :

Cliff Booker

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ranunculus op  8 februari 2013, 18:08:38
Excellent ... I recognise some of you my friends.  :)

))4   Next time I go disguised Cliff     -1(   --11   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 februari 2013, 16:03:24
Voor de afwezigen keren we nog even terug naar onze gezellige nieuwjaarsdrink van 2 februari met een aantal beelden geschoten door onze reporter ter plaatse, Gerd Gheysens.
Bedankt Gerd !

"Ca va " zo te zien.....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270