Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Pieter Kyndt op 12 april 2011, 21:32:59
Hallo allemaal

Luc heeft mij warm gemaakt om hier regelmatig eens te komen kijken naar de vele resultaten van alle Vlaamse Pleioneliefhebbers. En ik moet zeggen, Vlaanderen mag gerust trots zijn op kwekers en hun resultaten. Nog een paar liefhebbers er bij en de UK krijgt serieuze concurentie.  ;)
Zelf ben ik ook al een tiental jaar Pleionefreak en ja als je er eenmaal door gebeten bent is het nog moelijk om los te laten. Vandaar dat ik hier ook graag een paar foto's van mijn resultaten ten tonele breng.

Blij je erbij te hebben Pieter ! Ik heb zo een donker vermoeden dat jij ons kan helpen om naar die UK-standaard op te klimmen  ;)
Zelf experimenteer ik vooral met Pleiones buiten ...Dat neemt niet weg dat er ondertussen ook de collectie binnensluipen die je alleen binnen kan kweken !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pieter Kyndt

Bedankt Kris

Opklimmen kunnen we altijd en ik denk zelfs dat jullie al een hele goeie klimmer of zal ik zeggen hopper in huis hebben.

Ik ben blij dat jullie de foto's leuk vinden, bij deze nog en paar.

1) Pleione Shantung 'Ducat'
2) Pleione Quizapu 'Peregrine'
3) Pleione Piton
4) Pleione Surtsey

Greetings

Pieter

Luc Gilgemyn

Ik hou ook wel van Quizapu peregrine Pieter, ik heb hem eerder eens geprobeerd maar helaas verloren...  :'(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pieter Kyndt

Ja Luc, het is een juweeltje.
Voor mij is het ook het eerste jaar en we zullen zien hoe we het er van af brengen.

Greetings

Pieter

Frankie Wulleman

Mooi serietje alweer, Pieter, Pleione Shantung 'Ducat' vindt ik een hele mooie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Mooie serie pleione
Heb wel geen pleione in de tuin maar ik denk wat bloem betreft dat de pleione
toch een beetje mijn favorite is

Pieter Kyndt

Blij dat jullie het leuk vinden. Ik kan dan ook niet anders dan er nog een paar te tonen.

1) Pleione Paricutin
2) Pleione Lilac Wonder
3) Pleione grandiflora

Greetings

Pieter

Theo Stronks

Het ziet er allemaal prachtig uit Pieter.

Frankie Wulleman

Deze Pleione formosana blijkt dus volledig winterhard. Deze knol overleefde de laatste twee winters in zijn turfblok.

Theo Stronks

Deze Pleione formosana bloeit ieder jaar weer,staat in wat ruw gesteente,en breidt zich uit.
Krijgt geen afdekking in de winter.

Luc Gilgemyn

Ze staan er prachtig bij Theo !
Ik denk echter dat het hier om P. limprichtii gaat.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Mijn eigen Pleione's geven nog weinig tekenen van leven :( ::), daarom heb ik er gisteren in de Botanische Tuinen Utrecht maar enkele vastgelegd.

1. Pleione bulbocodioides s.l. (weet iemand waar de "s.l." achter de naam voor staat ?)
2. Wat later op de dag met een beetje tegenlicht, lijken ze wel doorzichtig. Daar staan overigens een paar turfwanden vol met deze soort.

Theo Stronks

Je hebt gelijk Luc,soms kom je wel eens in de war met al die namen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 22 april 2011, 16:36:35
Deze Pleione formosana bloeit ieder jaar weer,staat in wat ruw gesteente,en breidt zich uit.
Krijgt geen afdekking in de winter.

Prachtig plaatje, Theo. Krijgen ze veel zon op die standplaats?

Theo Stronks

Hij krijgt vooral veel ochtendzon,voelt zich al vele jaren prima thuis op die plaats Frankie.