Allium

Gestart door Wim Boens, 11 april 2011, 11:37:55

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Ik kan ook nog eens een bijdrage leveren voor dit topic.  Ik moet overigens toevoegen dat mijn interesse voor dit genus nooit echt overweldigend was, maar door alles wat hier verschijnt heb ik het toch leren appreciëren.  De variëteit lijkt wel eindeloos en sommige bloemhoofden zijn echt wel meesterstukjes van de natuur.

Hier bloeit zoals als vanouds Allium karataviense 'Ivory Queen'.  Deze soort had het hard te verduren in de rampwinter van 2012 toen de late, harde vorst lelijk huis hield.  Pas nu heeft hij het niveau van toen, 5 bloemen, opnieuw bereikt.  Des te genietbaarder !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 mei 2018, 08:52:46
Ik kan ook nog eens een bijdrage leveren voor dit topic.  Ik moet overigens toevoegen dat mijn interesse voor dit genus nooit echt overweldigend was, maar door alles wat hier verschijnt heb ik het toch leren appreciëren.  De variëteit lijkt wel eindeloos en sommige bloemhoofden zijn echt wel meesterstukjes van de natuur.
Probleem met het geslacht allium is dat het bijna nooit aangeboden wordt en daardoor zo goed als onbekend is.  Wat aangeboden wordt zijn dan veelal nog de niet bolvormende soorten die zich graag uitzaaien en over het algemeen maar een kleine decoratieve waarde hebben.
Maar ik probeer hier op termijn verandering in te brengen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Hier bloeit zoals als vanouds Allium karataviense 'Ivory Queen'.  Deze soort had het hard te verduren in de rampwinter van 2012 toen de late, harde vorst lelijk huis hield.  Pas nu heeft hij het niveau van toen, 5 bloemen, opnieuw bereikt.  Des te genietbaarder !
De witte bloeivorm bloeit ook hier altijd later dan de rode selecties.  Vreemd.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Allium scotostemon groeit in Iran op de rand van de grote zoutwoestijn
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 18 mei 2018, 15:10:18
Probleem met het geslacht allium is dat het bijna nooit aangeboden wordt en daardoor zo goed als onbekend is.  Wat aangeboden wordt zijn dan veelal nog de niet bolvormende soorten die zich graag uitzaaien en over het algemeen maar een kleine decoratieve waarde hebben.
Maar ik probeer hier op termijn verandering in te brengen.

Onbekend is onbemind. Dat geldt zeker voor dit genus, waar echter heel wat mooie dingen zitten zoals je al liet zien.
Een publicatie met soorten voor de rotstuin en/of kas en hun verzorging zou hier inderdaad enigszins verandering kunnen in brengen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2018, 19:32:27
Het blijft helaas eenzaam posten in dit topic.....

Niet alleen in dit topic, Luc  :'( maar over de hele lijn. Voor wie en wat doe je het dan nog, denk je wel eens... ?
Op de eerstvolgende bestuursvergadering misschien maar eens beraden over de toekomst van dit forum...?  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

--11
Citaat van: Frankie Wulleman op 19 mei 2018, 11:07:35
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2018, 19:32:27
Het blijft helaas eenzaam posten in dit topic.....

Niet alleen in dit topic, Luc  :'( maar over de hele lijn. Voor wie en wat doe je het dan nog, denk je wel eens... ?
Op de eerstvolgende bestuursvergadering misschien maar eens beraden over de toekomst van dit forum...?  ))4
Jullie  hebben daar wel een punt. Uitgaande van mijn situatie ; er is on deze tijd erg veel werk in mijn tuin.Ik kijk wel regelmatig  op het forum, bijna dagelijks , maak ook foto's maar kom eigenlijk niet toe aan het posten ervan. Ik zou zeggen, komt tijd  komt raad.Als je ziet wat er de afgelopen maanden,waar de (rots) tuin z'n schoonheid liet en  nog steeds  laat zien op dit  Forum, weliswaar door stééds dezelfde leden ,mogen we aannemen dat dit forum zeker bestaansrecht heeft!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 19 mei 2018, 07:17:29
Allium scotostemon groeit in Iran op de rand van de grote zoutwoestijn

Knap soortje Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Beeren

Beste Luc, foto's vanaf m'n GSM gemaakt , even corrigeren  s.v.p.

Edit Luc, is gebeurd Jos  ;)
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Scheldeman

Het is een bekend gegeven dat al langer speelt en dit forum is niet anders dan andere forum's.  Velen verkiezen nu eenmaal het gemak van on-creativiteit en passieve tijdsinvulling.  Gelukkig zien enkelen het nog altijd anders....
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een nog niet getermineerde allium uit het Mor Dagh gebergte in Oost-Turkije (tussen Yuksekova en de Iraans-Turkse grens).
Een determineer werkje voor de winter wanneer er minder kan gepost worden )))1
Torhout, West-Vlaanderen

Jos Beeren

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 mei 2018, 08:10:11
Het is een bekend gegeven dat al langer speelt en dit forum is niet anders dan andere forum's.  Velen verkiezen nu eenmaal het gemak van on-creativiteit en passieve tijdsinvulling.  Gelukkig zien enkelen het nog altijd anders....
Dank je voor het corrigeren van de foto's Luc G.
Moet toch wel even vermelden dat mijn activiteiten in de tuin allerminst passief te noemen zijn, probeer maar eens zo'n dubbele regenboog boven je tuin te toveren......
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Danny Bonnez

Knappe verzameling allium's Luc .  ((3

Hier in de tuin bloeit momenteel dit kleintje , ideaal voor in de rotstuin

Allium oreophilum
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jos Beeren op 20 mei 2018, 10:56:12
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 mei 2018, 08:10:11
Dank je voor het corrigeren van de foto's Luc G.
Moet toch wel even vermelden dat mijn activiteiten in de tuin allerminst passief te noemen zijn, probeer maar eens zo'n dubbele regenboog boven je tuin te toveren......

Heel mooi beeld Jos !  En maak je geen zorgen.... wie zong ook weer :"We blijven doorgaan" ...  -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sjaak de Groot

Nog wat Allium foto´s van vandaag