Eritrichium nanum

Gestart door Lily-Anne Vereecken, 12 mei 2011, 16:47:44

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

tot mijn grote spijt , hebben we de reis van juni naar de Dolomieten moeten annuleren - hopelijk kan ik ze ooit in hun habitat bewonderen -
Hoe meer foto's ik zie van Eritrichium nanum, hoe meer ik begin te watertanden !!!
gr Lily-Anne

Lily-Anne Vereecken

hier is hij dan mijn Eritrichium Nanum
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

Het is een cuttie Lily-Anne, Mooie foto. Deze gaat hopelijk bloeien. Ik zou willen dat ik hem had.

Lily-Anne Vereecken

even ter vergelijking een foto van mijn eritrichium nanum  die sinds mei ( uit tombola ) in mijn bezit is en op een tufsteen in de volle zon staat .
Ik heb hem deze zomer een paar keer enkele korrels dcm herfstmest (gazon) gegeven en ik heb de indruk dat hij dat wel op prijs stelt.Ik heb de indruk dat hij in het totaal niet veel groter is geworden , maar dat er wel meer scheutjes zijn .
Hopelijk overleeft hij de winter zonder al te veel problemen
Groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

Uw kleinood ziet er nog steeds goed uit Lilly-Anne. Die mestgift heeft hem in ieder geval geen kwaad gedaan.
Ikzelf heb inmiddels de begeerde plant ook, maar durf hem niet posten, want te iel. Ik weet ook niet of hij het wel gaat redden.
Hij staat bij u in de volle (ook zomer)zon? En krijgt hij ook al die stortregens?
Ben ook benieuwd naar het tussenresultaat van Luc. Heb je een fotootje Luc?
En andere forumisten? Hebben jullie geen Eritrichium nanum? Kom op, posten aub

Luc Gilgemyn

Er komt nog een tussenrapport over de situatie op mijn "tufsteenberg" Gerrit, maar ik kan hier wel al vertellen dat mijn Eritrichum de aanslag van de mieren waarover ik het vroeger reeds had niet heeft overleefd...  :'( :'(  Nadat hij was "uitgegraven" door de mieren heb ik geprobeerd hem nog te herplanten en te redden, maar eilaas... zelfs de beste zorgen mochten niet meer baten..  :'(
Volgend voorjaar probeer ik het echter opnieuw !  ;)

Die van jou staat er wel héél goed bij Lily-Anne, we duimen dat hij de winter goed doorkomt !!  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Luc ,
Mijn welgemeende deelneming bij het afsterven van uw eritrichium nanum - ik hoop dat hij niet te veel heeft moeten afzien - heb je de schuldigen (mieren) al hun verdiende straf gegeven ?
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 september 2011, 11:29:10
Ikzelf heb inmiddels de begeerde plant ook, maar durf hem niet posten, want te iel. Ik weet ook niet of hij het wel gaat redden.
hij staat bij u in de volle (ook zomer)zon? En krijgt hij ook al die stortregens?
Laat je plantje gerust eens zien Gerrit - hoe lang heb je hem al en waar staat hij ?Misschien zou hij ook wel wat baad kunnen hebben met enkele korreltjes herfst meststof, zodat hij
wat beter bestand is tegen de winter - Ik denk dat ik de mijne ook nog enkele korreltjes ga geven deze week .
Ja hij staat bij mij in een trog in een tufsteen, aan de bovenkant en heeft de felle zon in het voorjaar meegemaakt .
Hij  was pas sinds het voorjaar in mijn bezit en niet op de ideale manier geplant - eerste ervaring met tufstenen  en gat in tufsteen was wat aan de kleine kant ) - ik heb de steen wel bijna dagelijks nat gemaakt ( op de heetste dagen soms zelfs 2 keer ) en af en toe kreeg hij wat beschutting van een stuk oude vitrage met grote mazen ,zodat de steen wat minder snel uitdroogde en de zon een beetje gefilterd was .De overvloedige regen van deze zomer heeft hij ook allemaal moeten verduren zonder beschutting en nu komt het moeilijkste nog " de winter "
alle suggesties zijn welkom ,om hem veilig door de winter te krijgen .Ik heb nog geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij wat droger in de winter kan zijn en vraag me af of het zou helpen om bij droge felle vorst zelf wat sneeuw te maken van bevroren water en een rasp of zo zodat hij veilig zou zijn ???( klinkt gek hé!!) maar uiteindelijk zal ook die "sneeuw"smelten en de boel nat maken
groetjes
Lily-Anne
nb
ik heb geen idee wie de milde schenker was, die dit voorjaar de jonge eritrichium nanum heeft meegebracht voor de tombola en hoop dat die persoon zijn geheim eens aan ons wil vertellen, zodat er veel leden deze plant zouden kunnen laten floreren

Peter Rijntjes

Beste Lilly- Ann en Luc,

mag ik ook mijn (tuf)steentje bijdragen?
Allereerst wil ik graag wat foto's laten zien van mijn collectie Eritrichium's.
Foto 1 is E. Nanum
Foto 2 is E. Howardii
Foto 3 is E. Aretioides

Bij mij staan ze gewoon in een aardewerken potje, met heel goed gedraineerde pot medium.Ongeveer 80% lavagruis en brekerszand.
Ik heb ze afgelopen winter overgehouden in een windtunnel, omdat ik geen alpine kas heb. Ging allemaal prima.
Bloei heb ik nog niet meegemaakt, ik ben al blij dat ze in leven blijven. Misschien volgend jaar?

Wordt vervold,
Peter Rijntjes

Gerrit Eijkelenboom

Voorzichtig Lilly-Anne met meststof. Ik heb ook eens wat kalium gestrooid bij Ramonda's. Het was onmiddellijk einde. Ik zou nu aan het einde van het groeiseizoen niets meer doen. De planten gaan immers zo zoetjes aan in rust.

Je zou toch iets moeten bedenken voor de winterregens denk ik. Een kap over je trog oid. Je hebt wel een dapper exemplaar hoor, dat hij de elementen zo heeft weten te trotseren tot nu toe.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 september 2011, 22:17:34
Ik zou nu aan het einde van het groeiseizoen niets meer doen. De planten gaan immers zo zoetjes aan in rust.

Heel wijze raad Gerrit . Beter om nu niets meer te geven omdat dit resulteert in minder afgeharde en zwakkere planten.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

Succes er mee Peter,ik hoop voor je dat ze de winter doorkomen.
Bij mij ging het in het voorjaar alsnog mis ,oorzaak ?

Peter Rijntjes

Dank Theo,

Soms is het wel eens goed als bepaalde planten niet makkelijk te kweken zijn. Dit houdt de uitdaging in onze hobby. Hoe zou het zijn als Campanula zoysii, Dionysia's en Eritrichium volop in tuincentra te koop zouden zijn? Als je dit soort planten in leven kan houden heb je echt wel een uitdaging overwonnen. Dit voorjaar is voor veel planten veel te droog geweest. Ondanks dat er water wordt gegeven , kan het zijn dat er te weinig vocht in de tufsteen, of andere standplaats van de plant, intrekt. In deze tijd van het jaar is de vochtbehoefte juist het grootst. Misschien een oorzaak? Soms zijn de behoefte's van planten na veel proberen en lezen eigen geworden. Zo hou ik de moeilijkere soorten Lewisia's in de zomer redelijk droog tot zeer droog. Blijven proberen is het motto. Afgelopen  winter heb ik de Eritrichium's in mijn windtunnel kunnen overhouden. Tussen de dooiperiode (in Januari) heb ik wel wat water gegeven. De temperatuur liep op een dag op tot wel 11 graden C. Wat gaat komende winter ons weer brengen??
Succes met de Eritrichium's.

groetjes,
Peter

Lily-Anne Vereecken

Peter,
Mooie soorten Eritrichium  heb je daar !!! die zou ik ook wel eens in bloei willen zien !
ik vraag me af , dat lava gruis dat je als potmedium gebruikt met brekerzand , dat is toch niet hetgeen  bovenop
de grond  ligt hé ?
en waar haal je dat lavagruis ?
Benieuwd wat de winter zal brengen
groetjes
Lily-Anne

Peter Rijntjes

Hoi Lily-Anne,

Meestal haal ik lava gruis bij de koi-en vijver speciaal zaken.Het heet daar anders, maar het is heel fijn (ongeveer 2 milimeter) en het ziet er grijsachtig uit. Als je eens een bezoekje brengt aan zo'n speciaal zaak moet je maar eens rondkijken. Als het er niet is , dan neem ik nogal eens een ander materiaal mee. Dit heet superdensa. Mij bevalt het goed en je kunt je potgrond aan mengen tot iedere gewenste poreusheid. Ook strooi ik de bovenkant van mijn potjes met moederplanten hiermee af en dat ziet er erg mooi uit ( vind ik zelf). In het geval van de Eritrichium's zet ik de potjes daarna in een hele groete pot met alleen maar brekerszand erin. Als de wortels dan door het drainage gaatje van het potje heen groeien vinden de wortels de weg naar het brekerszand. In dat geval de potjes er niet meer uithalen, omdat dan de wortels beschadigen. Op deze manier kan ik de hele pot bij veel regen of te warm weer, de nodige beschutting bezorgen. Werkt bij mij heel goed en ik heb dit zo gedaan omdat ik geen alpine kas heb.
Op de foto zie je heel grof lava, dit had ik nog over en het geeft wat koelte aan de wortels.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Vriendelijke groet, Peter

Lily-Anne Vereecken

Bedankt voor de tips Peter,
ik ben zonet naar de vijverwinkel geweest en heb geen lavagruis gevonden zoals je beschrijft, maar wel de superdensa en die heb ik meegebracht .
groetjes
Lily-Anne