Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luit van Delft op 17 mei 2011, 21:42:30
En dan nog een, voor mij, van de mooiste enkele rozen.
Heb deze al ruim 30 jaar maar heb nog nooit de beste plek ervoor gevonden waar hij zich vrij kan ontwikkelen.
Heeft nogal veel doorns en dat is best lastig tussen andere planten ;D
Rosa hillieri

Ben niet speciaal fan van rozen Luit , maar deze vind ik een heel mooie kleur !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 mei 2011, 22:18:03

Ben niet speciaal fan van rozen Luit , maar deze vind ik een heel mooie kleur !
Ik ook niet Kris, maar er zijn er een paar waar ik voor val. Ik vind een gewone hondsroos ook heel mooi, dus vandaar misschien ;)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luc Gilgemyn


Deze halumium ocymoïdes "Susan" komt bij erge vorst binnen - maar hij is wel de extra moeite waard vind ik !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Mooie plant, Luc.

Vorig jaar ben ik mijn tien jaar oude Salix boydii veloren. Deze kleine selectie die ik zelf heb gestekt en voortgekweekt houdt de soort echter in stand in de tuin. Maar het is wel een beetje herbeginnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Stuk voor stuk (of moet ik zeggen "stek voor stek" ?  ;D) mooie "boompjes" Frankie ! Knap werk !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 mei 2011, 19:26:08
Vorig jaar ben ik mijn tien jaar oude Salix boydii veloren. Deze kleine selectie die ik zelf heb gestekt en voortgekweekt houdt de soort echter in stand in de tuin. Maar het is wel een beetje herbeginnen.

Mooie boompjes Frankie, zo te zien is dat stekken al een paar jaren geleden gebeurd? Weet je nog in welke periode van het jaar de stekken genomen zijn? Ikzelf heb dit wilgje een week geleden gestekt (op goed geluk). :-\
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

Het oudste exemplaar moet toch al een jaar of vijf zijn.
Het stekken heb ik steevast in februari gedaan op dezelfde manier zoals dat gebeurt met de gewone, grote wilgen. Een takje afgeknipt en in een vochtig medium geplaatst. De beworteling gebeurt als vanzelf.
Of dit nu de geschikte periode is, daar twijfel ik aan, maar... you never know?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

In februari, dan is het nog een winterstek. die worden normaal in november genomen na de bladval, zodat ze voor de winter nog callus kunnen vormen maar vele wilgen wortelen makkelijk. Ben benieuwd hoe het hier afloopt dit zijn kruidachtige stekken met een klein stukje ouder hout (hieltje).
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

Cistus candifer opent dagelijks een dozijn nieuwe bloemen !
Tegen 16 u is hij ze echter al opnieuw kwijt, maar de volgende morgen zijn er nieuwe exemplaren op de afspraak !  :)

Volledigheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat ik de plant elke winter stevig inpak met vliesdoek en desondanks moet ik vaststellen dat er telkens weer een aantal takken bevroren zijn na de winter.  Meestal op zijn Noordzijde.  Hij herstelt zich echter goed !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 mei 2011, 21:41:07
Cistus candifer opent dagelijks een dozijn nieuwe bloemen !
Tegen 16 u is hij ze echter al opnieuw kwijt, maar de volgende morgen zijn er nieuwe exemplaren op de afspraak !  :)

Volledigheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat ik de plant elke winter stevig inpak met vliesdoek en desondanks moet ik vaststellen dat er telkens weer een aantal takken bevroren zijn na de winter.  Meestal op zijn Noordzijde.  Hij herstelt zich echter goed !

Ziet er heel erg Engels uit Luc ! Ik zou er zo mijn dagelijkse cup of tea bij serveren...
Maar alle gekheid op een stokje , ze zijn mooi ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

Een apart struikje dat z,n oorsprong vindt in Nieuwzeeland,Cythodes collensoi.
Op een droge plek in stenige grond voelt hij zich prima thuis

Luc Gilgemyn

Nog nooit eerder gezien Theo, wel een aantrekkelijk dingetje.

Nog zo'n dingetje is Ulmus parviflora "Hokkaido" - staat inmiddels 4 jaar ter plekke en meet zo'n 12 cm.
(ik snoei hem wel lichtjes terug)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Een klein ietwat houtig kruipertje dat het prima doet in een turfblok,Mitchella repens.

Luit van Delft

Hier een van de voor mij mooiere wilgen samen met zelfgezaaide bieslook.
Salix moupinense

en een Genista die al zeker 30 jaren op een vrij droog verhoogd bed staat. Jammer genoeg haast nooit meer aangeboden.
Genista villarsii
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

Als die genista na al die jaren nog maar zo'n omvang heeft, is dat een superplant voor de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen