Galanthus 2022-2023

Gestart door Kris De Raeymaeker, 21 oktober 2022, 19:05:24

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Laat het witte geweld maar op ons af komen mannen !  3)) 3))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het witte geweld komt stilaan op gang.

Hier steekt Galanthus 'Happy New Year' reeds de kop op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Dit groepje Galanthus elwesii zonder cv naam haalde ik ooit  enkele decennia geleden uit een supermarkt. De bloei van dit groepje is altijd vrij vroeg en houdt lang aan. De bloei kan wel anderhalve maand duren. Ik heb dan ook het vermoeden dat er verschillende klonen in het groepje zitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2022, 23:24:42
Dit groepje Galanthus elwesii zonder cv naam haalde ik ooit  enkele decennia geleden uit een supermarkt. De bloei van dit groepje is altijd vrij vroeg en houdt lang aan. De bloei kan wel anderhalve maand duren. Ik heb dan ook het vermoeden dat er verschillende klonen in het groepje zitten.
Frankie, het moet niet altijd prijzig zijn om mooi te zijn! Je hebt dan toch een witte Kerstmis.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2022, 23:24:42
Dit groepje Galanthus elwesii zonder cv naam haalde ik ooit  enkele decennia geleden uit een supermarkt. De bloei van dit groepje is altijd vrij vroeg en houdt lang aan. De bloei kan wel anderhalve maand duren. Ik heb dan ook het vermoeden dat er verschillende klonen in het groepje zitten.

Ze moeten niet altijd de nodige adelbrieven bezitten om mooi te zijn Frankie .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Stef Keulen

Dat is een hele mooie Frankie. Een G. elwesii lijkt wel duidelijk. Maar een naam voor de cultivar? dat zal heel moeilijk worden, zelfs als het al een cultivar met naam is.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Stef Keulen

Dit is er ook een van de super(bouw)mark, een kerstverrassing. Gisteren opende het kleinste sneeuwklokje dat ik heb de eerste bloem. De plant is nauwelijks groter dan een luciferdoosje! Ik schreef al een keer eerder over deze cultivar. De bloem opent als hij nog rechtop staat. In een halve dag is hij volledig geopend en zoveel in gewicht toegenomen dat hij gaat hangen, zoals bij praktisch alle soorten. Maar ondertussen is er mooi de gelegenheid om de binnenzijde te bekijken. Vooral de in een scherpe punt uitlopende meeldraden had ik nog nooit zo gezien. Elke dag brengt weer iets nieuws.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Frankie Wulleman

Citaat van: Stef Keulen op 26 december 2022, 13:33:36
Dat is een hele mooie Frankie. Een G. elwesii lijkt wel duidelijk. Maar een naam voor de cultivar? dat zal heel moeilijk worden, zelfs als het al een cultivar met naam is.

Waar die bollen oorspronkelijk vandaan komen, is me een raadsel, Stef. Een cultivar naam op kleven is dan ook onmogelijk. Waarschijnlijk komen die uit een groot kweekveld?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Stef Keulen

Dag Frankie, de meeste worden geïmporteerd. Uit een artikel van vorig jaar: "Elk jaar levert Georgië ongeveer 22 miljoen bollen aan de Nederlandse sierteeltsector, waarvan er vijftien miljoen uit het wild komen. Ook komen er ongeveer zeven miljoen bollen uit Turkije." Nederlandse bedrijven hebben zo'n 80% van de handel, zij verkopen ook aan buitenlandse bedrijven. Dat maakt het vrijwel onmogelijk te achterhalen wat er nu precies verhandelt is, want tussen deze grote aantallen 'gewone' zijn natuurlijk ook afwijkende.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Frankie Wulleman

Citaat van: Stef Keulen op 27 december 2022, 02:07:05
Dag Frankie, de meeste worden geïmporteerd. Uit een artikel van vorig jaar: "Elk jaar levert Georgië ongeveer 22 miljoen bollen aan de Nederlandse sierteeltsector, waarvan er vijftien miljoen uit het wild komen. Ook komen er ongeveer zeven miljoen bollen uit Turkije." Nederlandse bedrijven hebben zo'n 80% van de handel, zij verkopen ook aan buitenlandse bedrijven. Dat maakt het vrijwel onmogelijk te achterhalen wat er nu precies verhandelt is, want tussen deze grote aantallen 'gewone' zijn natuurlijk ook afwijkende.

Hmm, ik kan aannemen dat er twintig jaar geleden bollen uit het wild gehaald werden om te verhandelen en wellicht zijn mijn exemplaren ook wel ergens uit de natuur afkomstig. Maar zou dit tegenwoordig echt nog altijd gebeuren dat bollen op grote schaal uit de natuur betrokken worden om te verkopen? Met al die reglementen en controles tegenwoordig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

was afgelopen week even bij mijn schoonvader in de tuin.
Bladeren ruimen daar kwamen de galantussen onder het bladerdek vandaan. 5))
nog niet open maar toch leuk om te zien ((12

Marc Coolens

Door de hoge temperatuur staan sommige galanthussen toch mooi open;
G. Colossus heb ik hier reeds geplaatst , kan het niet laten het opnieuw te doen ,nu beter open . Is echt een uitstekende cultivar voor de tuin ,echt top. Mooi blad en vermeerderd hier zeer goed.

Herman Mylemans

Citaat van: Marc Coolens op 31 december 2022, 15:06:44
Door de hoge temperatuur staan sommige galanthussen toch mooi open;
G. Colossus heb ik hier reeds geplaatst , kan het niet laten het opnieuw te doen ,nu beter open . Is echt een uitstekende cultivar voor de tuin ,echt top. Mooi blad en vermeerderd hier zeer goed.
Marc, dat ziet er goed uit! Hier ook een bloem aan de Colossus van de tombola.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Stef Keulen

Heel mooi Marc, als beginner (in 2018 de eerste cultivars geplant) moet ik me met veel minder tevreden stellen. Mijn G. ‘Hayden’ heeft slechts één bloem. Geduld dus, maar het zal wel goed komen. Toch beginnen enkele soorten in mijn tuin al aardige polletjes te vormen zoals deze G. ‘Faringdon Double’. En met de hoge temperatuur gaan de bloemen ook mooi open, tenminste als de zon even wil doorkomen. Helaas vinden bepaalde soorten slakken deze temperatuur ook hoog genoeg om te ontwaken. En ze hebben het speciaal op de bloemen gemunt. Tja, we zijn niet de enige liefhebbers van sneeuwklokjes.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Danny Bonnez

Citaat van: Stef Keulen op  2 januari 2023, 14:30:56
Heel mooi Marc, als beginner (in 2018 de eerste cultivars geplant) moet ik me met veel minder tevreden stellen. Mijn G. ‘Hayden’ heeft slechts één bloem. Geduld dus, maar het zal wel goed komen. Toch beginnen enkele soorten in mijn tuin al aardige polletjes te vormen zoals deze G. ‘Faringdon Double’. En met de hoge temperatuur gaan de bloemen ook mooi open, tenminste als de zon even wil doorkomen. Helaas vinden bepaalde soorten slakken deze temperatuur ook hoog genoeg om te ontwaken. En ze hebben het speciaal op de bloemen gemunt. Tja, we zijn niet de enige liefhebbers van sneeuwklokjes.

Klopt Stef maar in het donker kun je de slakken wel goed vangen ......
Ieper , West-Vlaanderen