Gentiana 2023

Gestart door Herman Mylemans, 14 april 2023, 22:57:40

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Gentiana clusii 'Alba'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Gentiana dinarica

Luc Gilgemyn

Mijn Gentiana verna angulosa voeg ik graag toe Herman,
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Blijkbaar een vrij goed bloeijaar voor Gentiana acaulis angustifolia in de tuin.
en nog een keertje Gentiana verna angulosa.

Mark Stolk

Blijft toch een van de mooiste kleuren, dat intense blauw! Mooie groep zo.
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Luc, mooie gentianen! Je verna angulosa doet het zeer goed. Hier zijn ze weer allemaal grotendeels verdwenen. Je moet ze toch regelmatig verjongen of opnieuw zaaien. De acaulisgroep begint hier ook goed te bloeien.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Mark Stolk op  2 mei 2023, 20:39:43
Blijft toch een van de mooiste kleuren, dat intense blauw! Mooie groep zo.

Ik sluit me daarbij aan, Mark!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  2 mei 2023, 22:49:31
Luc, mooie gentianen! Je verna angulosa doet het zeer goed. Hier zijn ze weer allemaal grotendeels verdwenen. Je moet ze toch regelmatig verjongen of opnieuw zaaien. De acaulisgroep begint hier ook goed te bloeien.

Bedankt Herman, Dit groepje hieronder, in een trog, bloeit voor het eerst en is 3 jaar geleden ter plaatse gezaaid... het duurt wel een tijdje.

Kris De Raeymaeker

Prachtige resultaten hier Luc en Herman ! Het betere werk ..
Hier een jonge plant van Gentiana acaulis 'Luna ' . Goede kleur vind ik . De bloem woog zwaarder dan de jonge plant kon dragen en dus moest een steen hulp bieden bij de foto .. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 mei 2023, 18:58:24

Gewoon weg subliem Luc!!!! Heb het hier ook weer een keertje geprobeerd...

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2023, 09:35:22
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 mei 2023, 18:58:24

Gewoon weg subliem Luc!!!! Heb het hier ook weer een keertje geprobeerd...

Blijven proberen, Kris. Mijn grote plant die het jaren heeft volgehouden is zowat op sterven na dood. Intussen probeer ik wat zaailingen op te kweken, maar ook dat is helemaal geen evidentie. De zaailingen komen traag op en ontwikkelen zich niet snel. Geen makkelijke planten dus, maar de moeite van het probren zeker waard, als je die mooie blauwe kleur ziet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2023, 15:55:55
Citaat van: Herman Mylemans op  2 mei 2023, 22:49:31

Bedankt Herman, Dit groepje hieronder, in een trog, bloeit voor het eerst en is 3 jaar geleden ter plaatse gezaaid... het duurt wel een tijdje.

Toch al een voortreffelijk resultaat, Luc!

Frankie Wulleman

Vorig jaar had ik heel wat bloeiende gentianen in de tuin. Dit jaar is het heel wat minder, de meeste planten amper een bloem zoals bij deze Gentiana 'Rannoch'. Geen idee wat hier toch de wisselvallige bloeiresultaten veroorzaakt?

Frankie Wulleman

Ook op deze witte weinig bloei te bespeuren. Welke soort zou dit kunnen zijn, Herman?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 mei 2023, 22:45:09
Vorig jaar had ik heel wat bloeiende gentianen in de tuin. Dit jaar is het heel wat minder, de meeste planten amper een bloem zoals bij deze Gentiana 'Rannoch'. Geen idee wat hier toch de wisselvallige bloeiresultaten veroorzaakt?

Hier ook maar heel matige bloei bij de 2 grote groepen Gentiana  acaulis die ik hier heb staan Frankie ...Ze bloeien haast nooit ieder jaar even goed en met wat dat te maken heeft durf ik niet te zeggen .
Jongere planten van o.a. Gentiana angustifolia 'Iceberg' doen het dan wel weer beter .