Saxifraga 2024

Gestart door Kris De Raeymaeker, 13 januari 2024, 11:56:02

Vorige topic - Volgende topic

Bart Moerland

#45
Botanische rariteit uit China hier in bloei.
Collected V.Pilous China
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

Een paar nieuwelingen
x burseriana 'Artic Fox'
x hornibrookii 'Insignia'
x 'Luuk Vermeer'
x 'Tolerance'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

#47
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 februari 2024, 23:20:16
Niet onmiddellijk op de foto te zien, maar deze vorm is mogelijks nog mooier. De bloemen bij deze burseriana zijn nog groter en sterker gewimperd dan de cloon uit de Dolomieten. Bovendien zijn de bloemstelen nog korter, waardoor de bloemen dichter bij de pol staan. De moederplant is gesneuveld en ik vreesde dat ik deze vorm kwijt was. Gelukkig had ik nog een verloren stekje staan van deze cloon. Koesteren en vermeerderen maar terug deze handel! Deze plant is trouwens nog afkomstig van de kwekerij van Bart Moerland. Moet zo'n kleine 20 jaar geleden zijn aangeschaft.

Zo te zien is dit nog een heuse burseriana var. burseriana Frankie.  Uit de tijd dat de botanici zich nog gedroegen en niet alles overhoop gooiden --11
Staan er hier ook een paar te bloeien, in mijn ogen de mooiste vorm.
En wat 'sneuvelen' betreft....heb je volkomen gelijk....burseriana's hebben de neiging na een aantal goede jaren er plotsklap (Suske en Wiske uitdrukking) de brui aan te geven. Vermeerderen of nieuw aanschaffen is zeker verstandig.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

Citaat van: Bart Moerland op  4 maart 2024, 22:16:49
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 februari 2024, 23:20:16
Niet onmiddellijk op de foto te zien, maar deze vorm is mogelijks nog mooier. De bloemen bij deze burseriana zijn nog groter en sterker gewimperd dan de cloon uit de Dolomieten. Bovendien zijn de bloemstelen nog korter, waardoor de bloemen dichter bij de pol staan. De moederplant is gesneuveld en ik vreesde dat ik deze vorm kwijt was. Gelukkig had ik nog een verloren stekje staan van deze cloon. Koesteren en vermeerderen maar terug deze handel! Deze plant is trouwens nog afkomstig van de kwekerij van Bart Moerland. Moet zo'n kleine 20 jaar geleden zijn aangeschaft.

Zo te zien is dit nog een heuse burseriana var. burseriana Frankie.  Uit de tijd dat de botanici zich nog gedroegen en niet alles overhoop gooiden --11
Staan er hier ook een paar te bloeien, in mijn ogen de mooiste vorm.
En wat 'sneuvelen' betreft....heb je volkomen gelijk....burseriana's hebben de neiging na een aantal goede jaren er plotsklap (Suske en Wiske uitdrukking) de brui aan te geven. Vermeerderen of nieuw aanschaffen is zeker verstandig.

Heel goed gezien, Bart. Ik heb hem nog onder de naam var. burseriana. Vreemd genoeg is er geen vermelding van deze variëteit in het boek van Malcolm Mc Gregor.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Saxifraga Mirko Webr in de tufsteen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op  7 maart 2024, 08:38:28
Saxifraga Mirko Webr in de tufsteen.

Prachtig Theo !!!  ((14 Die doet het heel goed zo te zien ....Hoeveel uren zon krijgt die ongeveer in de zomer ?  Blijkbaar ook geen last gehad van de extreem natte winter ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Theo Stronks op  7 maart 2024, 08:38:28
Saxifraga Mirko Webr in de tufsteen.

Een heel mooi geeltje Theo !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Vroeger was het hele kussen bedekt en nu moeten we het stellen met dit ...Saxifraga 'Sissi'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 maart 2024, 09:25:14
Vroeger was het hele kussen bedekt en nu moeten we het stellen met dit ...Saxifraga 'Sissi'
Kris, kan je niet door toevoegen van kalium knopvorming stimuleren?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 maart 2024, 09:25:14
Vroeger was het hele kussen bedekt en nu moeten we het stellen met dit ...Saxifraga 'Sissi'
Citaat van: Herman Mylemans op  8 maart 2024, 09:48:23Kris, kan je niet door toevoegen van kalium knopvorming stimuleren?

Weet ik niet Herman , zou kunnen dat het wat helpt  ....Maar ze hebben vooral koude nodig in de winter en meer gematigde zomers . Sinds we die niet meer hebben is het behoorlijk wat minder . De koude stimuleert zeker de bloei . Bovendien zetten de te warme zomers en natte winters de planten onder geweldige stress . Een ander feit , krijg die kali maar is opgenomen bij zo een kussen in de tufsteen  ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

Gewoon op de plant spuiten Kris

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 maart 2024, 10:14:23
Citaat van: Theo Stronks op  7 maart 2024, 08:38:28
Saxifraga Mirko Webr in de tufsteen.

Prachtig Theo !!!  ((14 Die doet het heel goed zo te zien ....Hoeveel uren zon krijgt die ongeveer in de zomer ?  Blijkbaar ook geen last gehad van de extreem natte winter ?
Staat volledig in de zon,heeft geen last van de zeer natte winter gehad.
Heb hem al diverse jaren in de tuin staan.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op  8 maart 2024, 20:07:58
Staat volledig in de zon,heeft geen last van de zeer natte winter gehad.
Heb hem al diverse jaren in de tuin staan.
Zonder meer geweldig Theo !  :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op  8 maart 2024, 19:23:50
Gewoon op de plant spuiten Kris

Hummm  ,  bedoel je dan bladvoeding Rudi ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Een spontane zaailing die zich nestelde in de tuf .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "