Primula 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 18 februari 2024, 23:46:56

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

De eerste die hier de spits afbijt is deze Primula vulgaris subsp. sibthorpii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 februari 2024, 23:46:56
De eerste die hier de spits afbijt is deze Primula vulgaris subsp. sibthorpii.

Prachtig Frankie!
Deze subspecies kende ik nog niet, toch maar eens mijn op letten met de plantenmarkt.

Kris De Raeymaeker

De eerste allionii's ...twee vormen van Harry ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nogmaals Primula allionii 'Charissa ' ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bertrand Duynslaeger

#4
Ondanks de slakkenschade wil ik toch dit plantje op het forum plaatsen. Primula clusiana. Een primula uit de Noordoostelijke Alpen. Groeit er op vochtige kalkgronden op zo'n 2000m hoogte. Zou het best op een koele, halfbeschaduwde plaats staan.
Mijn plantje is vorig jaar aangeplant in een saxifragatrog en krijgt enkel in de namiddag zon.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Bertrand Duynslaeger op 19 maart 2024, 22:01:56
Ondanks de slakkenschade wil ik toch dit plantje op het forum plaatsen. Primula clusiana. Een primula uit de Noordoostelijke Alpen. Groeit er op vochtige kalkgronden op zo'n 2000m hoogte. Zou het best op een koele, halfbeschaduwde plaats staan.
Mijn plantje is vorig jaar aangeplant in een saxifragatrog en krijgt enkel in de namiddag zon.

Mooi kleinood Bertrand en wat de slakken betreft.... dat is een nationaal probleem denk ik dit jaar, nog nooit zoveel schade gehad hier.  Toch een paar primelkes  -2(

De eerste bloemen op Primula marginata 'Mauve mist'
De aanzienlijk kleinere Primula x pubescens 'Freedom'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Eén van de kleinere marginata's : Primula marginata 'Napoleon'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Bertrand Duynslaeger op 19 maart 2024, 22:01:56
Ondanks de slakkenschade wil ik toch dit plantje op het forum plaatsen. Primula clusiana. Een primula uit de Noordoostelijke Alpen. Groeit er op vochtige kalkgronden op zo'n 2000m hoogte. Zou het best op een koele, halfbeschaduwde plaats staan.
Mijn plantje is vorig jaar aangeplant in een saxifragatrog en krijgt enkel in de namiddag zon.

Bijzonder Bertrand, ik wist zelfs niet dat deze in cultuur was. Van wie heb je deze?

Toeval wil dat ik ze vandaag gezien heb in de vrije natuur wat geen evidentie is. Ze groeien er niet op 2000 m, maar amper op 500 m. De biotoop is inderdaad koel en halfschaduw op een niet te droge grond. Je ziet dat ze tussen allerlei andere begroeiing staan op de meest onmogelijke plaatsen, in ruimtes gevuld met dikke pakken humus van verteerd blad, op een ondergrond van kalksteen. Een biotoop eigenlijk die bijna niet na te bootsen is. Dus dikke duim voor dit kweekresultaat, Bertrand!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Primula 'Mars', weliswaar in de tuin!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Primula 'Windrush', een benaamde hybride afkomstig van de Zwitsere Bernina-alpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 maart 2024, 21:22:05
Primula 'Windrush', een benaamde hybride afkomstig van de Zwitsere Bernina-alpen.

Mooi Frankie , hirsuta bloed ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Super Primels Frankie !

Dit kleinood bloeit hier ook voor het eerst : Primula x marginata 'Late frost'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 april 2024, 12:19:45
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 maart 2024, 21:22:05
Primula 'Windrush', een benaamde hybride afkomstig van de Zwitsere Bernina-alpen.

Mooi Frankie , hirsuta bloed ?

Inderdaad Kris, het is een kruising tussen latifolia en hirsuta. Is echt wel groei en bloeikrachig!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 april 2024, 18:30:56
Super Primels Frankie !

Dit kleinood bloeit hier ook voor het eerst : Primula x marginata 'Late frost'

Mooi Luc, doet me denken aan die vondst van Harry, de naam ontsnapt me nu even. Die van Harry heeft wel niet veel groeikracht en bloeit ook niet altijd betrouwbaar. Is deze beter?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 april 2024, 18:30:56
Super Primels Frankie !
Dit kleinood bloeit hier ook voor het eerst : Primula x marginata 'Late frost'
Citaat van: Frankie Wulleman op  1 april 2024, 20:56:53Mooi Luc, doet me denken aan die vondst van Harry, de naam ontsnapt me nu even. Die van Harry heeft wel niet veel groeikracht en bloeit ook niet altijd betrouwbaar. Is deze beter?

Je bedoeld waarschijnlijk 'Casterino' Frankie ? Overigens doet 'Casterino ' het hier heel goed en groeit ook heel goed aan . In heel wat jaren is het ook een goede bloeier maar omdat er  bij mij ook in een onafgedekte  trog staan zal de bloei misschien dit jaar wat tegenvallen vanwege de extreem natte winter .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "