Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 11:16:55
Ik haalde daarom gisteren deze Crocus caspius, van de seed exchange gezaaid, naar binnen. Dat is toch wel een niet vaak getoonde en misschien miskende Crocus vind ik, oordeel zelf.

Ja dat is wel waar Luc , je ziet deze soort niet zo vaak en door hem hier de nodige aandacht te geven kan het alleen maar beteren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 11:50:47
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 11:16:55
Ik haalde daarom gisteren deze Crocus caspius, van de seed exchange gezaaid, naar binnen. Dat is toch wel een niet vaak getoonde en misschien miskende Crocus vind ik, oordeel zelf.

Ja dat is wel waar Luc , je ziet deze soort niet zo vaak en door hem hier de nodige aandacht te geven kan het alleen maar beteren ...
Wie weet Kris !  ;)

Intussen blijft Crocus boryi, een collectie van een plateautje ten Noorden van Leonidii (Peloponnesos) blijft maar bloemen produceren en vermeerdert zich zienderogen.  De ene vorm is ook de andere niet
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 11:59:43
Intussen blijft Crocus boryi, een collectie van een plateautje ten Noorden van Leonidii (Peloponnesos) blijft maar bloemen produceren en vermeerdert zich zienderogen.  De ene vorm is ook de andere niet

Heel mooie groep Luc , bijna klaar voor de AGS plantenshow ...Ik ben ook verbaasd dat een aantal het hier wel goed doet in potten wel te verstaan ...
Heb jij ook mazziaricus en hadriaticus verzameld daar ? Die vind ik lastiger in cultuur ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  9 november 2024, 21:53:43
Ooit gezaaid als C. pumilus, maar hoogstwaarschijnlijk is dit een betere vorm van C. laevigatus. Erg bloeibare planten trouwens.

Even door de knieën gaan Frankie, als hij lekker ruikt is het laevigatus, als hij niet ruikt is het pumilus !  ;)  Pumilus is ook beduidend kleiner dan laevigatus.

Intussen bloeit hier ook Crocus cartwrightianus 'Marcel'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 12:09:24
Even door de knieën gaan Frankie, als hij lekker ruikt is het laevigatus, als hij niet ruikt is het pumilus !

Nog niet bij stilgestaan Luc ...goede tip . Nu is de status van laevigatus en pumilus in Kreta me nog steeds onduidelijk.....Ik dacht dat Janis Ruksans beweerd dat de planten van Kreta altijd pumilus zijn dan sinds de herbenoeming . Maar ik zag op Kreta ook wel degelijk planten waarbij de grootte van de bloemen die  van laevigatus is  ((--11 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 12:43:06
Even door de knieën gaan Frankie, als hij lekker ruikt is het laevigatus, als hij niet ruikt is het pumilus !

Nog niet bij stilgestaan Luc ...goede tip . Nu is de status van laevigatus en pumilus in Kreta me nog steeds onduidelijk.....Ik dacht dat Janis Ruksans beweerd dat de planten van Kreta altijd pumilus zijn dan sinds de herbenoeming . Maar ik zag op Kreta ook wel degelijk planten waarbij de grootte van de bloemen die  van laevigatus is  ((--11

Ik ken die bewering van Janis ook, of die echter als evangelie moet beschouwd worden ?  Daar twijfel ik eerlijk  gezegd ook... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 12:43:06Nog niet bij stilgestaan Luc ...goede tip . Nu is de status van laevigatus en pumilus in Kreta me nog steeds onduidelijk.....Ik dacht dat Janis Ruksans beweerd dat de planten van Kreta altijd pumilus zijn dan sinds de herbenoeming . Maar ik zag op Kreta ook wel degelijk planten waarbij de grootte van de bloemen die  van laevigatus is  ((--11
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 12:49:29Ik ken die bewering van Janis ook, of die echter als evangelie moet beschouwd worden ?  Daar twijfel ik eerlijk  gezegd ook...

Dan zijn we al met 2 Luc  -2( -2( Als pumilus dan bestaansrecht heeft is dit zeker eentje .... Bloemetjes zijn echt heel klein ...
Nog voor die pumilus beschreven was , waren al die planten op Kreta dus laevigatus . En ik heb daar vaak planten met grotere bloemen gezien en op sommige plekken waren het inderdaad kleine bloempjes.
Ik heb altijd gedacht dat dit te maken had met de grond of situatie waar ze groeiden. Ik herinner me dat ze op Rodopou altijd klein waren maar dit is dan ook een barre en droge streek .

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 13:00:22
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 12:43:06Nog niet bij stilgestaan Luc ...goede tip . Nu is de status van laevigatus en pumilus in Kreta me nog steeds onduidelijk.....Ik dacht dat Janis Ruksans beweerd dat de planten van Kreta altijd pumilus zijn dan sinds de herbenoeming . Maar ik zag op Kreta ook wel degelijk planten waarbij de grootte van de bloemen die  van laevigatus is  ((--11
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 12:49:29Ik ken die bewering van Janis ook, of die echter als evangelie moet beschouwd worden ?  Daar twijfel ik eerlijk  gezegd ook...

Dan zijn we al met 2 Luc  -2( -2( Als pumilus dan bestaansrecht heeft is dit zeker eentje .... Bloemetjes zijn echt heel klein ...
Nog voor die pumilus beschreven was , waren al die planten op Kreta dus laevigatus . En ik heb daar vaak planten met grotere bloemen gezien en op sommige plekken waren het inderdaad kleine bloempjes.
Ik heb altijd gedacht dat dit te maken had met de grond of situatie waar ze groeiden. Ik herinner me dat ze op Rodopou altijd klein waren maar dit is dan ook een barre en droge streek .

Nog niet door de knieën gegaan Kris ?  -2(

Mijn pumilusje komt van de seedex en het bloemblad is ook maar 8 mm lang...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 13:03:54
Nog niet door de knieën gegaan Kris ?  -2(
Mijn pumilusje komt van de seedex en het bloemblad is ook maar 8 mm lang...

-2( -2( -2( -2( Mijne neus is wat verstopt Luc ....klinkt sympathieker dan te zeggen dat ik zo goed meer door de knieën kan hè   
Ja hier ook zijn de bloempjes nauwelijks 8 mm of zo iets ...

Kris De Raeymaeker

Voor de liefhebbers , enkele laevigatus /pumilus dan ? zoals ik ze aantrof in Kreta ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 13:09:10
Voor de liefhebbers , enkele laevigatus /pumilus dan ? zoals ik ze aantrof in Kreta ...
En allemaal (behalve die met licht geel getinte buitenkant )hadden die veel grotere(het normale laevigatus formaat)bloemen ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 13:09:10

Eén zaak is zeker... ze zien er allemaal super uit!

Kris De Raeymaeker

Straks in bloei voor de jaarwisseling ?  Crocus jostii ....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 13:26:32

Hmmm benieuwd... ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 13:26:32
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 15:19:27Hmmm benieuwd... ))4

Waarschijnlijk mispakken we ons daar wel aan Luc , die knoppen kunnen soms ook maanden stilstaan als de temperaturen wat dalen ...