Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 15:57:39
Toen ik gisteren inspectie ging doen in de potten van de voorjaarsbloeiers zag ik er plots eentje in bloei. Nog is de labels gecheckt van dat  bewuste vijvermandje en er stond wel degelijk Crocus paschei op het label . Die heeft rode stampers , dus al trekt hij er een klein beetje op maar die is het niet ...Zou ook straf zijn dat deze voorjaarsbloeier zich nu al meld. Snap het niet maar na lang bestuderen kom ik erachter dat het wel een goulimyi moet zijn dan. Dus dat moet een spontane zaailing zijn want mijn goulimyi's staan zowat  allemaal in de tuin. Ook de kleur is klein beetje  afwijkend van alle andere goulimyi's die ik heb .
Ik heb ook een klein percentage oude grond weer gebruikt en daar moet die zaailing misschien tussen hebben gezeten of nog meer waarschijnlijk heeft deze zaailing zich vorige jaren tussen de Crocus paschei genesteld want deze waren al 2 jaren niet meer verplant. Dus die gaan dan wel snel van zaden naar bloem....

Ziet er inderdaad goulimyi uit , Kris ! Een verloren gelopen bol kom ik ook soms tegen in pot ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 10 november 2024, 20:26:45
Prachtige pumilus variatie , Kris ! Pumilus heeft voor het algemeen een hogere meer vertakte stigma , is duidelijk te zien op foto 1 , de stigma lijkt wat op deze van C. fleischerii .
Bedankt Danny ! Bij die kenmerken van de stigma heb ik duidelijk niet genoeg stil gestaan !
Ik heb misschien te veel gefocust op de afmetingen van de bloem , er zijn dan heus wel pumilus vormen met heel grote bloemen ….niet kleiner dan laevigatus …
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Ik weet niet of het algemeen zo is maar hier is  Crocus laevigatus een prima tuinkrokus ! Groeit zowel in de schaduw als in de volle zon , maar toch liever in de zon . Deze twee spontane zaailingen tonen een tegengestelde habitat aan , let ook op het verschil in loof ! Beide plaatsen zijn wel vrij droog ( is wel een must)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus pumilus Yellow Form uit de stal van Janis wacht op wat zon
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De kweekresultaten van Crocus melantherus worden duidelijk , maar het blijft wachten op wat zon . In 2021 bestelde ik twee vormen bij Janis , ik kreeg van 1 vorm 2 bollen , de andere 1 . Nu 4 jaar later is het wel plezant om 9 bloeiende bollen te hebben , verdeeld over 2 vijvenmandjes . De ene vorm is wit in komt naakt in bloei terwijl het loof ook begint te groeien . De andere vorm is geelachtig en bloeit vanuit het meer ontwikkelde loof . De laatste bollen komen eerstdaags in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog de tweede pot
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 10 november 2024, 21:12:07
De kweekresultaten van Crocus melantherus worden duidelijk , maar het blijft wachten op wat zon . In 2021 bestelde ik twee vormen bij Janis , ik kreeg van 1 vorm 2 bollen , de andere 1 . Nu 4 jaar later is het wel plezant om 9 bloeiende bollen te hebben , verdeeld over 2 vijvenmandjes . De ene vorm is wit in komt naakt in bloei terwijl het loof ook begint te groeien . De andere vorm is geelachtig en bloeit vanuit het meer ontwikkelde loof . De laatste bollen komen eerstdaags in bloei

Je behaalt hele mooie resultaten, Danny, met deze toch niet zo makkelijke krokus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 12:09:24
Citaat van: Frankie Wulleman op  9 november 2024, 21:53:43
Ooit gezaaid als C. pumilus, maar hoogstwaarschijnlijk is dit een betere vorm van C. laevigatus. Erg bloeibare planten trouwens.

Even door de knieën gaan Frankie, als hij lekker ruikt is het laevigatus, als hij niet ruikt is het pumilus !  ;)  Pumilus is ook beduidend kleiner dan laevigatus.

Intussen bloeit hier ook Crocus cartwrightianus 'Marcel'

Ze ruiken heel lekker, Luc, dus... laevigatus!

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2024, 13:09:10
Voor de liefhebbers , enkele laevigatus /pumilus dan ? zoals ik ze aantrof in Kreta ...

Mooie natuurbeelden, Kris!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 november 2024, 22:12:26
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 november 2024, 12:09:24
Citaat van: Frankie Wulleman op  9 november 2024, 21:53:43
Ooit gezaaid als C. pumilus, maar hoogstwaarschijnlijk is dit een betere vorm van C. laevigatus. Erg bloeibare planten trouwens.

Even door de knieën gaan Frankie, als hij lekker ruikt is het laevigatus, als hij niet ruikt is het pumilus !  ;)  Pumilus is ook beduidend kleiner dan laevigatus.

Intussen bloeit hier ook Crocus cartwrightianus 'Marcel'

Ze ruiken heel lekker, Luc, dus... laevigatus!

((12 ((12 ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 november 2024, 22:10:20
Citaat van: Danny Bonnez op 10 november 2024, 21:12:07

Je behaalt hele mooie resultaten, Danny, met deze toch niet zo makkelijke krokus.

Dank je Frankie , je moet wat geluk hebben dat ze zich thuisvoelen in uw mengsel en methode .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vandaag eindelijk een streepje zon !

Crocus melantherus in volle glorie  , de zwarte "connectives" ( helmknopbindsels ) zijn bij de ene vorm duidelijker aanwezig . De andere vorm heeft dan weer een geelachtige buitenkant .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus pumilus 'Yellow Form' genoot ook van wat zon
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze spontane zaailing van Crocus laevigatus stond er ook mooi bij en zal hopelijk terug uitzaaien ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De laatste bloemen van Crocus pulchellus
Ieper , West-Vlaanderen