Draba

Gestart door Jan Fouquaert, 2 april 2013, 21:13:43

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 oktober 2024, 15:06:25
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2024, 09:40:53
Deze jonge Draba polytricha heeft dit jaar weliswaar maar een klein beetje  gebloeid maar lijkt zich toch aardig te settelen ...

En heeft zich ondertussen ongevraagd  -2( voortgeplant   ....ik vond deze week een kleine spontane zaailing in de korte nabijheid van de moederplant op een stukje tuf ....

Mooi toch !!! (en goedkoop  -2()
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Deze jonge Draba polytricha heeft dit jaar weliswaar maar een klein beetje  gebloeid maar lijkt zich toch aardig te settelen ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 oktober 2024, 15:06:25En heeft zich ondertussen ongevraagd  -2( voortgeplant   ....ik vond deze week een kleine spontane zaailing in de korte nabijheid van de moederplant op een stukje tuf ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 oktober 2024, 16:04:30Mooi toch !!! (en goedkoop  -2()

Vind ik ook Luc , nog een familiefoto van vandaag ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 december 2024, 16:43:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 oktober 2024, 15:06:25En heeft zich ondertussen ongevraagd  -2( voortgeplant   ....ik vond deze week een kleine spontane zaailing in de korte nabijheid van de moederplant op een stukje tuf ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 oktober 2024, 16:04:30Mooi toch !!! (en goedkoop  -2()

Vind ik ook Luc , nog een familiefoto van vandaag ....

Knap! Zoals je wel weet ben ik ook fan van dit genus. Er zit opmerkelijk mooi materiaal in dit geslacht, maar lang niet allemaal even makkelijk. Deze krijgt toch wel een afdakje, vermoed ik?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 december 2024, 16:43:04Vind ik ook Luc , nog een familiefoto van vandaag ....
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 december 2024, 22:25:13Knap! Zoals je wel weet ben ik ook fan van dit genus. Er zit opmerkelijk mooi materiaal in dit geslacht, maar lang niet allemaal even makkelijk. Deze krijgt toch wel een afdakje, vermoed ik?

Iets in mij zei me al dat  dit je wel zou smaken Frankie  ;)   Hij krijgt een soort van dakje eigenlijk. Ik verklaar me nader ....Hij staat onder de oversteek van het tuinhuis . Het dak loopt  ongeveer een meter verder in de breedte  en vormt op die manier een oversteek. Als de regen gewoon recht naar beneden valt staat hij volledig droog maar als de regen redelijk schuin naar beneden komt en/of als er veel wind is dan krijgt hij toch nog wat regen over hem. Al is dat altijd nog minder dan wanneer hij gewoon buiten zou staan.

Luc Gilgemyn

Ik denk wel dat hij daarmee tevreden zal zijn Kris !

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 december 2024, 09:58:55

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 december 2024, 16:43:04Vind ik ook Luc , nog een familiefoto van vandaag ....
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 december 2024, 22:25:13Knap! Zoals je wel weet ben ik ook fan van dit genus. Er zit opmerkelijk mooi materiaal in dit geslacht, maar lang niet allemaal even makkelijk. Deze krijgt toch wel een afdakje, vermoed ik?

Iets in mij zei me al dat  dit je wel zou smaken Frankie  ;)   Hij krijgt een soort van dakje eigenlijk. Ik verklaar me nader ....Hij staat onder de oversteek van het tuinhuis . Het dak loopt  ongeveer een meter verder in de breedte  en vormt op die manier een oversteek. Als de regen gewoon recht naar beneden valt staat hij volledig droog maar als de regen redelijk schuin naar beneden komt en/of als er veel wind is dan krijgt hij toch nog wat regen over hem. Al is dat altijd nog minder dan wanneer hij gewoon buiten zou staan.

Ik heb er eentje opdezelfde locatie staan, Kris, onder een dakoversteek en dat schijnt wel te werken. Ik heb er ook nog een staan in een overdekte trog.

Thomas Eckert

Draba dedeana... bevroren

Luc Gilgemyn

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 18 januari 2025, 09:54:52

Bevroren groenten en vlees bewaren zoveel beter Thomas ... 8) 8)

Frankie Wulleman

Citaat van: Thomas Eckert op 18 januari 2025, 09:54:52

Ook mooi, maar ik zie ze liever met bloemen!  ;)

Kris De Raeymaeker

Draba polytricha .....Hopelijk straks ook met bloempjes ..... ))4 ))4

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2025, 19:04:46
Kris, hij ziet er in elk geval gezond uit!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 februari 2025, 19:04:46
Citaat van: Herman Mylemans op 21 februari 2025, 10:27:48Kris, hij ziet er in elk geval gezond uit!

In nauwelijks een week tijd van "niks te zien " naar zichtbare bloemknopjes ....

Ger van den Beuken

Draba polytricha is een niet al te makkelijke soort die vaak als onzuivere zaad wordt aangeboden en duidelijke kenmerken heeft als kruising tussen polytricha en longisiliqua.
Ter illustratie enkele afbeeldingen  van zuivere soort en hybride. De kenmerken van b.v bloem steellengte en bladvorm van de rozetten zijn duidelijk zichtbaar.
Allereerst een afbeelding van de soort gefotografeerd in Turkije.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op  2 maart 2025, 11:44:34
Draba polytricha is een niet al te makkelijke soort die vaak als onzuivere zaad wordt aangeboden en duidelijke kenmerken heeft als kruising tussen polytricha en longisiliqua.
Ter illustratie enkele afbeeldingen  van zuivere soort en hybride. De kenmerken van b.v bloem steellengte en bladvorm van de rozetten zijn duidelijk zichtbaar.
Allereerst een afbeelding van de soort gefotografeerd in Turkije.

Prachtige opname van de natuur Ger en ik herinner me de plek nog heel goed want ik was er bij ... :) Dank om het duidelijke versschil aan te tonen ...