Bloei in juli en augustus 2025

Gestart door Kris De Raeymaeker, 5 juli 2025, 17:21:39

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:22:16
Ik ben er eindelijk in geslaagd om Campanula raineri te laten schitteren.

Knap Luc !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:22:16
Ik ben er eindelijk in geslaagd om Campanula raineri te laten schitteren.

Knap Luc , blijft een lastige soort in ons hedendaags klimaat ...Deze staat in je frame veronderstel ik ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 juli 2025, 14:10:07
Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:22:16
Ik ben er eindelijk in geslaagd om Campanula raineri te laten schitteren.

Knap Luc , blijft een lastige soort in ons hedendaags klimaat ...Deze staat in je frame veronderstel ik ?
Aan de buitenrand maar nog net binnen
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:22:16
Ik ben er eindelijk in geslaagd om Campanula raineri te laten schitteren.
Prachtig Luc.

Mark Stolk

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:21:26
Twee opvallende zomerbloeiers en bovendien bijenplanten bij uitstek.
Origanum amanum
Trachelium jacquinii subsp. rumelianum
Wat een leuke plant die Trachelium! Ik las dat ie ook erg goed tegen droogte kan.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

Deze Penstemon heb ik gezaaid en nu een mooie rode bloem. Maar ik kan in mijn zaadlijsten geen rode Penstemon vinden (wel een serrulatus). Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

Citaat van: Mark Stolk op 15 juli 2025, 21:50:48
Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:21:26
Twee opvallende zomerbloeiers en bovendien bijenplanten bij uitstek.
Origanum amanum
Trachelium jacquinii subsp. rumelianum
Wat een leuke plant die Trachelium! Ik las dat ie ook erg goed tegen droogte kan.
Klopt helemaal.
Er wordt ook wel eens geschreven dat deze plant in de winter moet beschermd worden.
Helemaal niet nodig zou ik zeggen want ze staat hier al vele jaren in de rotstuin. Het is wel feit dat de plant in de winter bovengronds afsterft om in de lente terug te komen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#22
Citaat van: Luc Scheldeman op 13 juli 2025, 10:21:26
Twee opvallende zomerbloeiers en bovendien bijenplanten bij uitstek.
Trachelium jacquinii subsp. rumelianum

Een " jongske " van de plant van Luc ...Inderdaad een plant die in iedere rotstuin zou moeten staan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Proessdorf

Dan zal ik je ook mijn Trachelium laten zien - 28 jaar geleden geplant.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Prößdorf op 17 juli 2025, 16:12:59
Dan zal ik je ook mijn Trachelium laten zien - 28 jaar geleden geplant.

Weltklasse Eberhard  :o :o :o 
Ik geef hem de "Farrer Medal " !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Callianthemum coriandrifolium met een beetje nabloei ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  6 juli 2025, 17:03:17
Origanum dictamnus. Een plant die enkel op Kreta groeit in vertikale rotswanden.
Bij ons is deze soort goed winterhard maar de behaarde bladeren  moeten beschermd worden tegen wintervocht.

Hier ook volop in bloei ...en dat doen ze in cultuur veel uitbundiger als in Kreta in de Kotsifou Gorge  ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Campanula cochlearifolia "Elisabeth Oliver" is een selectie die ik hier in de rotstuin al minstens 20 jaar heb staan.
Speciaal aan deze selectie is de gevulde bloem.
Jammer genoeg breidt deze plantengroep zich immens traag uit, dit in tegenstelling tot de gewone Campanula cochlearifolia die via uitlopertjes als een sneltrein gaat.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Leontopodium alpinum draagt hier niet zo veel bloemen maar de opbouw van een individuele bloem is toch wel een meesterwerkje.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

#29
Na al het werk van gisteren met veel dank aan Wim,  ((4  ((4  ((4  ((4 even kijken of het stof gaan liggen is en het posten min of meer normaal verloopt.

Delphinium grandiflorum zorgt naar jaarlijkse gewoonte voor een superblauw accent.

Harelbeke-West-Vlaanderen