Bloei in juli en augustus 2025

Gestart door Kris De Raeymaeker, 5 juli 2025, 17:21:39

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 27 juli 2025, 13:46:04Interessant door zijn latere bloei en de zeer kleine afmeetingen : Campanula waldsteiniana

Inderdaad een heel goede eigenschap Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 27 juli 2025, 13:42:56Niet één van de gemakkelijkste soorten maar absoluut alle inspanningen waard.
Scutellaria orientalis subsp. pectinata (Darende, Turkije)
Wow prachtige soort Luc ! Heel laag en die 2 kleurige bloemen zijn heel goede eigenschappen. Ik kende al S. orientalis maar niet deze subspecies die me nog beter lijkt ....

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2025, 13:52:36
Citaat van: Luc Scheldeman op 27 juli 2025, 13:46:04Interessant door zijn latere bloei en de zeer kleine afmeetingen : Campanula waldsteiniana

Inderdaad een heel goede eigenschap Luc !
In september heb ik planten beschikbaar
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Herkent iemand deze campanula die nu in bloei staat ? Ik ben het label kwijt geraakt.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Origanum "Bellissimo" ,altijd een feest als die bloeit ...

Kris De Raeymaeker

Potentilla nitida gaat maar door .... 
Pterocephalus parnassii met zaadpluizen en ook nog enkele bloemen.... 

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juli 2025, 09:26:48Potentilla nitida gaat maar door ....

Mooi duo, Kris. Kan P. parnasii door die zaden vermeerderd worden?

Hier bloeit zijn broertje Pterocephalus spathulatus  af en toe met wat bloemen. Ik zie dat er eveneens zaadpluizen aankomen. Heb je deze al kunnen vermeerderen uit zaad?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Marcel van den Berg op 25 juli 2025, 11:01:06Parnassia palustris staat hier weer in bloei en zaait zich rijkelijk uit in het natte deel.
Ik kwam nu zelfs een bloeiende plant tegen in het kleideel.
De bloemen zijn echt juweeltjes.

Prachtig is dat Marcel, ik zag ze al diverse keren in de natuur. Bijzonder dat je deze in de tuin hebt.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 27 juli 2025, 13:42:56Niet één van de gemakkelijkste soorten maar absoluut alle inspanningen waard.

Heel bijzonder, Luc. Ik heb er ooit ook eentje uit zaad kunnen opkweken maar vrij spoedig weer verloren. Een prachtige soort, maar op den duur waarschijnlijk minder geschikt voor ons klimaat? Deze staat niet in je frame?

Luc Scheldeman

Campanula pilosa is één van die goeie late bloeiers.
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Viola corsica, opgekweekt uit zaad, de bloem is groter dan het plantje.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 11 augustus 2025, 22:02:22Viola corsica, opgekweekt uit zaad, de bloem is groter dan het plantje.

Mooie bloem Mark  ((14

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 juli 2025, 15:51:42

Heel bijzonder, Luc. Ik heb er ooit ook eentje uit zaad kunnen opkweken maar vrij spoedig weer verloren. Een prachtige soort, maar op den duur waarschijnlijk minder geschikt voor ons klimaat? Deze staat niet in je frame?
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 juli 2025, 15:51:42

Buiten in de rotstuin.  Ik denk wel af in de herfst+winter.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Mark Stolk op 11 augustus 2025, 22:02:22Viola corsica, opgekweekt uit zaad, de bloem is groter dan het plantje.
Interessante plant !
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juli 2025, 09:26:48Potentilla nitida gaat maar door ....
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 juli 2025, 15:48:06Mooi duo, Kris. Kan P. parnasii door die zaden vermeerderd worden?
Hier bloeit zijn broertje Pterocephalus spathulatus  af en toe met wat bloemen. Ik zie dat er eveneens zaadpluizen aankomen. Heb je deze al kunnen vermeerderen uit zaad?
Hey Frankie , ik heb die pluizen al een keer gezaaid maar tot zover is daar nooit wat van gekomen. Ik bedoel dan van spathulatus. Van die parnasii heb ik gewortelde stekken staan.