Bloei in juli en augustus 2025

Gestart door Kris De Raeymaeker, 5 juli 2025, 17:21:39

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 juli 2025, 08:48:24Na al het werk van gisteren met veel dank aan Wim,  ((4  ((4  ((4  ((4 even kijken of het stof gaan liggen is en het posten min of meer normaal verloopt.
Delphinium grandiflorum zorgt naar jaarlijkse gewoonte voor een superblauw accent.

Bedankt mannen! Topprestatie en dat op de nationale feestdag ...Geen rustdag voor jullie zoals in den tour ..
Knap die Delphinium Luc ! Waarom heb ik die hier nog nooit geprobeerd in mijn verhoogde rotsbed ...stel ik nu vast ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 juli 2025, 11:12:13
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 juli 2025, 08:48:24Na al het werk van gisteren met veel dank aan Wim,  ((4  ((4  ((4  ((4 even kijken of het stof gaan liggen is en het posten min of meer normaal verloopt.
Delphinium grandiflorum zorgt naar jaarlijkse gewoonte voor een superblauw accent.

Bedankt mannen! Topprestatie en dat op de nationale feestdag ...Geen rustdag voor jullie zoals in den tour ..
Knap die Delphinium Luc ! Waarom heb ik die hier nog nooit geprobeerd in mijn verhoogde rotsbed ...stel ik nu vast ...

Het was een spannende namiddag en avond Kris, de Wim bleef onverdroten verder werken om bepaalde 'fouten' weg te werken en wij maar achterop hollen om te testen en meer van dat fraais.  Maar goed, langzaam wordt het beter, nu nog wennen aan de wijzigingen.

De Delphinium zaait zich vrijelijk uit Kris, wellicht vind ik nog wat zaailingen want ik heb nog een geïnteresseerde;..  -2(  Anders zaai ik er een potteke.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

#32
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 juli 2025, 11:39:40
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 juli 2025, 11:12:13
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 juli 2025, 08:48:24Delphinium grandiflorum zorgt naar jaarlijkse gewoonte voor een superblauw accent.

Bedankt mannen! Topprestatie en dat op de nationale feestdag ...Geen rustdag voor jullie zoals in den tour ..
Knap die Delphinium Luc ! Waarom heb ik die hier nog nooit geprobeerd in mijn verhoogde rotsbed ...stel ik nu vast ...

De Delphinium zaait zich vrijelijk uit Kris, wellicht vind ik nog wat zaailingen want ik heb nog een geïnteresseerde;..  -2(  Anders zaai ik er een potteke.
8)
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Luc, prachtige Delphinium grandiflorum en zo mooi compact!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

#35
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 juli 2025, 15:24:09Campanula cochlearifolia "Elisabeth Oliver" is een selectie die ik hier in de rotstuin al minstens 20 jaar heb staan.
Speciaal aan deze selectie is de gevulde bloem.
Jammer genoeg breidt deze plantengroep zich immens traag uit, dit in tegenstelling tot de gewone Campanula cochlearifolia die via uitlopertjes als een sneltrein gaat.


Hmm hier gaat iets mis
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Ik dacht dat onze voorzitter deze plant al eens belichte in een lezing vorig jaar over de Franse alpen, waarbij hij de vraag stelde waarom deze Lotus alpina eigenlijk niet in cultuur is. Toevallig heb ik hem vorig jaar gezaaid, waarbij slechts 1 plant is uitgekomen.

Deze plant groeit al snel uit tot een zode van een halve meter en bloeit zeer rijk in mei. Ik heb hem toen helemaal teruggesnoeid na de bloei, en kijk zo staat hij er vandaag bij!

Van de eerste bloeironde heb ik al wat zaden gewonnen. Kijken of deze volgend seizoen zullen ontkiemen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ik denk dat het middels deze foto was dat Lotus alpina belicht werd. Hier zijn een aantal exemplaren te zien rond Silene acaulis in een crevice. De planten zien er wel veel kleiner uit dan het vette exemplaar in mijn tuin, waarbij de groeicondities waarschijnlijk veel rijker zijn dan in de Franse alpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Vorig jaar kon ik in Utrecht ook een plantje bemachtigen van deze Trachelium jacquinii subsp. rumelianum. De eerste bloemen zijn er al. Door de late bloeitijd, een waardevolle toevoeging in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een wat vergeten plant die eveneens door de late bloeitijd een welgekomen aanvulling is: Silene shafta, al meer dan 20 jaar in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

Parnassia palustris staat hier weer in bloei en zaait zich rijkelijk uit in het natte deel.
Ik kwam nu zelfs een bloeiende plant tegen in het kleideel.
De bloemen zijn echt juweeltjes.

Marcel van den Berg

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 juli 2025, 07:38:34Vorig jaar kon ik in Utrecht ook een plantje bemachtigen van deze Trachelium jacquinii subsp. rumelianum. De eerste bloemen zijn er al. Door de late bloeitijd, een waardevolle toevoeging in de rotstuin.

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 juli 2025, 07:41:40Een wat vergeten plant die eveneens door de late bloeitijd een welgekomen aanvulling is: Silene shafta, al meer dan 20 jaar in de tuin.

Prachtige soorten zeg, daar zat ik ook maar eens naar op zoek gaan.
Voor die lotus alpina ben ik wat meer terughoudend, met de ervaring hoe ergs de familieleden kunnen woekeren.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 25 juli 2025, 11:01:06Parnassia palustris staat hier weer in bloei en zaait zich rijkelijk uit in het natte deel.
Ik kwam nu zelfs een bloeiende plant tegen in het kleideel.
De bloemen zijn echt juweeltjes.

Heel mooi die Parnassia Marcel !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

#43
Niet één van de gemakkelijkste soorten maar absoluut alle inspanningen waard.
Scutellaria orientalis subsp. pectinata (Darende, Turkije)
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

#44
Interessant door zijn latere bloei en de zeer kleine afmetingen : Campanula waldsteiniana
Torhout, West-Vlaanderen