Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 augustus 2025, 10:09:21Nototriche macleanii met een spaarzame bloei ...Geen pot vol zoals ik het bij Harry onlangs zag. Een favoriet maar ik bijt me voorlopig de tanden stuk op de vermeerdering.Nog geen enkele aan de wortel gekregen voorlopig  >:(  >:(
Citaat van: Danny Bonnez op 16 augustus 2025, 17:32:55Prachtige bijzondere plant Kris , mij totaal onbekend ! De bloem lijkt goed op een crocus  ))4

Heb ik ook altijd gevonden Danny ... ;)  Een alpiene rotsplant met de bloemen van een krokus ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 juli 2025, 11:09:19Leucogenes grandiceps is ook zo een plant uit Nieuw Zeeland die zo goed als onmogelijk wordt in ons klimaat. Toch gaan we nog eens een poging wagen ...

Heel mooi...Kris.

Je kent mijn absolute passie voor dit genre. Het zal altijd een van mijn favorieten blijven.

Hoe heb je hem geplaatst? Ik ben vooral geïnteresseerd in de lichtomstandigheden op je locatie. De meedogenloze zon is vaak de moordenaar voor deze juwelen uit NZ.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 juli 2025, 11:09:19Leucogenes grandiceps is ook zo een plant uit Nieuw Zeeland die zo goed als onmogelijk wordt in ons klimaat. Toch gaan we nog eens een poging wagen ...
Citaat van: Thomas Eckert op 20 augustus 2025, 17:17:46Heel mooi...Kris.
Je kent mijn absolute passie voor dit genre. Het zal altijd een van mijn favorieten blijven.
Hoe heb je hem geplaatst? Ik ben vooral geïnteresseerd in de lichtomstandigheden op je locatie. De meedogenloze zon is vaak de moordenaar voor deze juwelen uit NZ.
Die passie is me niet onbekend Thomas ...Hij staat in een plantenschaal met vrij zure grond en tussen turfblokken .Hij  krijgt alleen zon tot ongeveer 14.00h . Als het een hittegolf is zet ik de schaal continue in de schaduw (temperaturen boven de 30 graden )Maar zoals nu krijgt de schaal een flinke portie ochtendzon ...

Kris De Raeymaeker

Nog eens Nototriche macleanii ....

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 augustus 2025, 09:14:20
Citaat van: Thomas Eckert op 20 augustus 2025, 17:17:46Heel mooi...Kris.
Die passie is me niet onbekend Thomas ...Hij staat in een plantenschaal met vrij zure grond en tussen turfblokken .Hij  krijgt alleen zon tot ongeveer 14.00h . Als het een hittegolf is zet ik de schaal continue in de schaduw (temperaturen boven de 30 graden )Maar zoals nu krijgt de schaal een flinke portie ochtendzon ...

Kris...

Deze parameters en maatregelen kunnen veelbelovend zijn voor succes. Ik heb de afgelopen jaren herhaaldelijk verliezen geleden van Leucogenes grandiceps. Ik heb eigenlijk gezworen dat ik het niet meer zou proberen.

Maar passie is veel sterker dan verstand. Daarom ben ik weer bezig met het opzetten van een klein NZ-hoekje. Het is de coolste plek in de rotstuin. De zon komt er alleen heel laat in de middag. Het krijgt ook regelmatig water.

Om af te ronden laat ik je de andere drie leden van het Leucogenes geslacht zien.

Leucogenes leontopodium
Leucogenes neglecta
Leucogenes tarahaoa

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 24 augustus 2025, 15:13:18Kris...
Deze parameters en maatregelen kunnen veelbelovend zijn voor succes. Ik heb de afgelopen jaren herhaaldelijk verliezen geleden van Leucogenes grandiceps. Ik heb eigenlijk gezworen dat ik het niet meer zou proberen.
Maar passie is veel sterker dan verstand. Daarom ben ik weer bezig met het opzetten van een klein NZ-hoekje. Het is de coolste plek in de rotstuin. De zon komt er alleen heel laat in de middag. Het krijgt ook regelmatig water.
Om af te ronden laat ik je de andere drie leden van het Leucogenes geslacht zien.
Leucogenes leontopodium
Leucogenes neglecta
Leucogenes tarahaoa
Ja je 'nickname' op het Schotse forum was dan ook niet voor niks 'Leucogenes ' --3
Mooi om deze soorten te zien Thomas ,heb je deze weer allemaal in de collectie ?

Thomas Eckert

Ja... dit zijn recente foto's van afgelopen weekend.

Eigenlijk volkomen onredelijk om het nog eens te proberen... maar ik kon het niet laten. Ik had tenslotte minstens vijf jaar onthouding met deze drie Leucogenes soorten.

Andere inheemse NZ zijn iets gemakkelijker te verzorgen en hebben niet alleen mooie bloemen maar ook interessante vruchttrossen... Het laatste voorbeeld is Leucopogon fraseri.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 april 2025, 12:14:02Van dezelfde familie (Malvaceae )maar niet uit Zuid Amerika maar Noord Amerika is deze eveneens moeilijke jongen ...Sphaeralcea caespitosa var. caespitosa. Ook dat wordt een hele klus ....Ik had vorig jaar enkele zaden aan deze plant maar voorlopig is er geen kieming .
Al blij dat hij weer in leven is gekomen ...
En deze bloeide al de hele zomer door ....ook nu nog wat bloei ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 juli 2024, 10:20:17Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten  van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch  zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles  uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
Ik had vorige zomer wat zaadjes verzameld en uitgezaaid ...Tenminste , ik dacht dat ik zaadjes had verzameld want het zijn van die pluisjes waarvan je jezelf afvraagt of het zaadjes zijn of dat het gewoon niks anders is dan pluis.Deze werden gezaaid (in potjes) in de herfst en tot op heden nergens kieming te bespeuren. Tot mijn grote verbazing zag ik deze week bij het wieden in de crevice deze spontane zaailingen staan. En meer nog ...Ik denk dat er mogelijk ook een hybride tussen zit (de grotere)waarbij de spathulatus heeft gekruist met een andere Pterocephalus uit de tuin ...Wordt hopelijk vervolgd.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 april 2025, 12:14:02Van dezelfde familie (Malvaceae )maar niet uit Zuid Amerika maar Noord Amerika is deze eveneens moeilijke jongen ...Sphaeralcea caespitosa var. caespitosa. Ook dat wordt een hele klus ....Ik had vorig jaar enkele zaden aan deze plant maar voorlopig is er geen kieming .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 09:55:08En deze bloeide al de hele zomer door ....ook nu nog wat bloei ...

Ik vermoed dat het voorlopig nog goed gaat ....? Bij jou ook Luc (S) ?

Thomas Eckert

Dit uiterst kleine Leontopodium uit de hoge Himalaya doet zijn naam echt eer aan... Leontopodium nanum.

Frankie Wulleman

Ook ooit nog gehad, Thomas, ondertussen al lang verdwenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 januari 2026, 12:05:55
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 09:55:08En deze bloeide al de hele zomer door ....ook nu nog wat bloei ...

Ik vermoed dat het voorlopig nog goed gaat ....? Bij jou ook Luc (S) ?
Heeft ondertussen gebloeid terwijl ik op reis was.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 januari 2026, 12:05:55Ik vermoed dat het voorlopig nog goed gaat ....? Bij jou ook Luc (S) ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2026, 10:19:47Heeft ondertussen gebloeid terwijl ik op reis was.
Normaal bloeit hij een paar keer tijdens de lente en zomer Luc. Als het weer goed is zelfs nog een keer in september. Dus je zal ze nog wel een keer zien bloeien...Hier staan ze in knop...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 12 april 2026, 09:38:47Dit uiterst kleine Leontopodium uit de hoge Himalaya doet zijn naam echt eer aan... Leontopodium nanum.
Wat een pracht ding Thomas !  ((3  ((3