Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:47:41Wat goed is komt snel.. Crocus tournefortii, eergisteren 2 bloemen - gisteren 5 bloemen... vandaag moet ik nog gaan kijken  -2( .  Opmerkelijk, de stijl vind je in 3 kleuren, geel, oranje en roodachtig.  Vele jaren geleden gekregen van Tony Good als hele kleine bolletjes van 1 jaar oud.
En dan komt hij meteen met zijne kampioen .... -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:22:10In een hoekje van de rotstuin verschijnt nu ook een eerste witte goulimyi . Ik heb hiervan 2 verschillende vormen . Maar er duikt daar ook nog een spontane zaailing op van de normale kleurvorm .

Over zaailingen gesproken - deze ietwat verfrommelde groep verscheen uit het niets onder en tussen het blad van een pulsatilla.  Ik heb de bladeren van de pulsatilla deels verwijderd... hier is wellicht ooit één of meer zaaddozen beland...  Er zit ook heel wat kleurvariatie in.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:22:10In een hoekje van de rotstuin verschijnt nu ook een eerste witte goulimyi . Ik heb hiervan 2 verschillende vormen . Maar er duikt daar ook nog een spontane zaailing op van de normale kleurvorm .
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:51:23Over zaailingen gesproken - deze ietwat verfrommelde groep verscheen uit het niets onder en tussen het blad van een pulsatilla.  Ik heb de bladeren van de pulsatilla deels verwijderd... hier is wellicht ooit één of meer zaaddozen beland...  Er zit ook heel wat kleurvariatie in.
Dat is toch schitterend hé Luc...dat is moeder natuur op zijn best ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:48:39Deze mathewii vorm  werd als 'Star of Delpinari ' benoemd en deze bloeit hier nu voor het tweede jaar op rij ...

De naam 'ster' heeft hij alvast ten volle verdiend Kris !  :o

De ster van de show hier blijft voorlopig de groep Crocus speciosus albus die van geen wijken wil weten...  het goede weer zonder veel wind helpt hem ongetwijfeld.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:53:44
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:51:23Over zaailingen gesproken - deze ietwat verfrommelde groep verscheen uit het niets onder en tussen het blad van een pulsatilla.  Ik heb de bladeren van de pulsatilla deels verwijderd... hier is wellicht ooit één of meer zaaddozen beland...  Er zit ook heel wat kleurvariatie in.
Dat is toch schitterend hé Luc...dat is moeder natuur op zijn best ...

Bah...  -2(  ik had het toch op prijs gesteld als moeder natuur hem 10 cm meer naar links had laten verschijnen...  ((--11

Kris De Raeymaeker

Een bedje gewijd aan Crocus ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:48:39Deze mathewii vorm  werd als 'Star of Delpinari ' benoemd en deze bloeit hier nu voor het tweede jaar op rij ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:54:15De naam 'ster' heeft hij alvast ten volle verdiend Kris !  :o
De ster van de show hier blijft voorlopig de groep Crocus speciosus albus die van geen wijken wil weten...  het goede weer zonder veel wind helpt hem ongetwijfeld.
Dat is ook een absolute winnaar Luc ...Farrer ...Hoe lang staat hij daar en met hoeveel bollen ben je gestart ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:55:37Bah...  -2(  ik had het toch op prijs gesteld als moeder natuur hem 10 cm meer naar links had laten verschijnen...  ((--11

Inderdaad een slordigheidje van moeder natuur Luc  -2(  Maar ergens is het logisch dat de zaden in de luwte en bescherming van de wildeman(skruid)meer kansen hebben ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:55:59Een bedje gewijd aan Crocus ...

Hun bedje lijkt wel gespreid Kris !  ((3

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:57:23
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:54:15De naam 'ster' heeft hij alvast ten volle verdiend Kris !  :o
Dat is ook een absolute winnaar Luc ...Farrer ...Hoe lang staat hij daar en met hoeveel bollen ben je gestart ?

Dat moeten aanvankelijk een vijftal bolletjes geweest zijn zo'n 5 of 7 jaar geleden ??  Ik zie ook kleine zaailingen verschijnen in de buurt... als iemand de soort nog niet zou hebben ??

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:59:53Dat moeten aanvankelijk een vijftal bolletjes geweest zijn zo'n 5 of 7 jaar geleden ??  Ik zie ook kleine zaailingen verschijnen in de buurt... als iemand de soort nog niet zou hebben ??

Ik heb ze nog niet Luc ...␃ :-X

Kris De Raeymaeker

Een eerste Crocus niveus (ex Aeropoli omgeving) .Ook een favoriet geworden sinds ik ze zag in de natuur .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:55:37Bah...  -2(  ik had het toch op prijs gesteld als moeder natuur hem 10 cm meer naar links had laten verschijnen...  ((--11

Dat we niet te kiezen hebben zien we hier ook in de tuin Luc ...Crocus goulimyi zaailingen midden een groepje Gentiana en onder een dwergconifeer ... ))4 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:17:45

Dat we niet te kiezen hebben zien we hier ook in de tuin Luc ...Crocus goulimyi zaailingen midden een groepje Gentiana en onder een dwergconifeer ... ))4

Toch knap vervelend !  -2(  ;D Al kan ik erger onkruid bedenken...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:03:58
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:59:53Dat moeten aanvankelijk een vijftal bolletjes geweest zijn zo'n 5 of 7 jaar geleden ??  Ik zie ook kleine zaailingen verschijnen in de buurt... als iemand de soort nog niet zou hebben ??

Ik heb ze nog niet Luc ...␃ :-X

Da's dan genoteerd Kris!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:14:27Een eerste Crocus niveus (ex Aeropoli omgeving) .Ook een favoriet geworden sinds ik ze zag in de natuur .

Heel mooie kleur(en) Kris !  Beduidend 'blauwer' dan mijn exemplaren uit dezelfde omgeving! Nog even wachten voor ze hier bloeien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:14:27Een eerste Crocus niveus (ex Aeropoli omgeving) .Ook een favoriet geworden sinds ik ze zag in de natuur .
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 10:25:56Heel mooie kleur(en) Kris !  Beduidend 'blauwer' dan mijn exemplaren uit dezelfde omgeving! Nog even wachten voor ze hier bloeien.
Dank je. Ben er best tevreden mee Luc ..Temeer omdat ik dacht dat ik de meeste op een gegeven moment zou kwijt zijn, ze waren erg verkleind van bol toen ik ze in de zomer van 2024 verplantte! Maar gelukkig schijnen ze zich toch te herpakken.
Er lijkt zich nog een veel donkerder exemplaar aan te bieden . Die zogenaamde 'bicolor' vorm lijkt zich dan weer voorlopig niet te manifesteren ..