Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 08:47:14Crocus nudiflorus 'Orla' lijkt voorlopig niet aan te groeien ...bloeien doet hij wel .Hij staat heel het jaar door in een verhoogd bed en krijgt geen zomerrust .

Deze witte vorm staat hier nog altijd op de verlanglijst , Kris . Het is een beetje zoeken naar de juiste standplaats , niet te veel zon , niet te nat maar mogen ook niet echt uitdrogen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 08:53:20Een eerste bloem ook bij Crocus mathewii ...wie goed kijkt ziet dat er nog neuzen naar boven komen ..
Foto 1  is op de middag genomen en foto 2 bij de laatste zonnestralen in de late namiddag. Je krijgt dan een heel andere gloed op je foto's ...

Knap Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:32:05
Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 21:23:52Blijkbaar heeft niemand nog interesse om mee te doen in de debatten ?  :(

:o  --6  ))4  >:(

Dat dacht je maar Danny !  -3)(

Crocus goulimyi leucanthus van het Mani schiereiland op de Peloponnesos.

-2(  dat was een duidelijke reactie , leuk dat we terug kunnen genieten van uw bijdragen ..... knappe goulimyi vorm Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:38:01
Citaat van: Danny Bonnez op 29 september 2025, 20:03:32Mijn favoriet van het voorbije weekend was een eerste vorm van Crocus mathewii , uit zaad opgekweekt . Een stuk vroeger dan vorig jaar .

Hier nog geen spoor van de koning van de najaars Crocussen (voor mij althans) Danny - wie hier wel te voorschijn kwam is een eerste vorm van Crocus boryi - ooit opgekweekt uit zaad van de (verdwenen?) Crocusgroup.

Hier komen verschillende vormen van mathewii ook nog niet boven Luc , nog wat geduld ...... Voor mij is het moeilijk  kiezen welke de koning is van het najaar ? Hier ook een eerste boryi in bloei !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:47:41Wat goed is komt snel.. Crocus tournefortii, eergisteren 2 bloemen - gisteren 5 bloemen... vandaag moet ik nog gaan kijken  -2( .  Opmerkelijk, de stijl vind je in 3 kleuren, geel, oranje en roodachtig.  Vele jaren geleden gekregen van Tony Good als hele kleine bolletjes van 1 jaar oud.

Knap Luc , inderdaad een heel goede soort !  ((3  Hier is deze nog niet te zien .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:48:39Deze mathewii vorm  werd als 'Star of Delpinari ' benoemd en deze bloeit hier nu voor het tweede jaar op rij ...

Best wel veel variatie bij mathewii , knappe vorm Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:51:23
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:22:10In een hoekje van de rotstuin verschijnt nu ook een eerste witte goulimyi . Ik heb hiervan 2 verschillende vormen . Maar er duikt daar ook nog een spontane zaailing op van de normale kleurvorm .

Over zaailingen gesproken - deze ietwat verfrommelde groep verscheen uit het niets onder en tussen het blad van een pulsatilla.  Ik heb de bladeren van de pulsatilla deels verwijderd... hier is wellicht ooit één of meer zaaddozen beland...  Er zit ook heel wat kleurvariatie in.

Altijd leuk om zaailingen aan te treffen in de tuin , Luc , heel fraai groepje is dat !  :o  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 09:54:15De ster van de show hier blijft voorlopig de groep Crocus speciosus albus die van geen wijken wil weten...  het goede weer zonder veel wind helpt hem ongetwijfeld.

Inderdaad wat een krokus show Luc , super pol ! ((3  ((3  ((3  Hier moet ik het doen met hier en daar een enkeling
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:55:59Een bedje gewijd aan Crocus ...

Leuk te zien Kris , nieuw gemaakt deze zomer neem ik aan ?  ((14  ((12

Er staat al veel in bloei zo te zien ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:14:27Een eerste Crocus niveus (ex Aeropoli omgeving) .Ook een favoriet geworden sinds ik ze zag in de natuur .

Knappe vorm Kris , hier zie ik ook de eerste neuzen , voor mij ook een favoriet !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze speciosus vorm staat hier op een hoogtepunt

Sorry , nog een laatste keer Crocus nudiflorus 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een favoriet voor mij is Crocus pulchellus vanwege de uitstekende tuineigenschappen , twee vormen

De tweede vorm is afkomstig van Chios

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Dezelfde vorm maar al een tweede en derde bloem , Crocus mathewii . Uit zaad opgekweekt afkomstig van mijn allereerste mathewii uit de stal van Dirk Schnabel
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:37:33
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:14:27Een eerste Crocus niveus (ex Aeropoli omgeving) .Ook een favoriet geworden sinds ik ze zag in de natuur .
Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 september 2025, 10:25:56Heel mooie kleur(en) Kris !  Beduidend 'blauwer' dan mijn exemplaren uit dezelfde omgeving! Nog even wachten voor ze hier bloeien.
Dank je. Ben er best tevreden mee Luc ..Temeer omdat ik dacht dat ik de meeste op een gegeven moment zou kwijt zijn, ze waren erg verkleind van bol toen ik ze in de zomer van 2024 verplantte! Maar gelukkig schijnen ze zich toch te herpakken.
Er lijkt zich nog een veel donkerder exemplaar aan te bieden . Die zogenaamde 'bicolor' vorm lijkt zich dan weer voorlopig niet te manifesteren ..

Hier is C. niveus (bicolor) ook in bloei aan het komen.  Het bicolor aspect is op de foto bijna onzichtbaar, in realiteit zitten er heel licht lila petalen tussen.  Uit de Peloponnesos Z van Aropoli.

Harelbeke-West-Vlaanderen