Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 oktober 2025, 09:39:50
Citaat van: Danny Bonnez op 12 oktober 2025, 20:25:07Hier bloeit nu ook Crocus archibaldiorum , staat in de tuin sinds 2022 en deze vorm bloeit voor het eerst . In 2022 kreeg ik enkele kleine bolletjes van de crocusgroep . In 2023 bloeide een eerste vorm maar die ben ik verloren vorig jaar . Opvallend is dat de bloemen hier heel klein en compact zijn ?  ))4
Op foto 1 zie je de grotere hatayensis op de achtergrond
Zou het kunnen omdat de bolletjes nog klein zijn dat de bloem nog zo laag en compact is Danny ? Ik heb al een paar keer vastgesteld dat nog kleine bolletjes ofwel nog niet bloeien of anders van die kleinere bloemen geven ...

Zou kunnen Kris , maar deze vorm zal nooit heel groot worden denk ik ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 oktober 2025, 10:11:34Crocus tournefortii is aan zijn tweede ronde begonnen ....De kleinere bloem op de voorgrond is van Crocus hadriaticus 'Jirka' .

Lijkt me een heel goede soort Kris ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een derde vorm van Crocus niveus komt in bloei en deze zou ik wel bicolor form durven noemen ......komt van Janis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

En daar zijn de eerste laevigatus vormen al , een stuk vroeger dan vorig jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus laevigatus , hier in de tuin duidelijk een van de beste najaarsbloeiers !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een zaailing met een bijzondere stijl , laevigatus of pumilus of een kruising ?  ))4 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Elk jaar trouw op post , Crocus cartwrightianus 'Marcel'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 15 oktober 2025, 22:49:08Elk jaar trouw op post , Crocus cartwrightianus 'Marcel'

De Marcel is zeker ne goeie Danny !  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 14 oktober 2025, 20:06:41Crocus laevigatus , hier in de tuin duidelijk een van de beste najaarsbloeiers !
Hoe gek , ik was met alle herfstbloeiers  vroeger dan bij jou Danny maar hier nog niks te zien van laevigatus !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 15 oktober 2025, 22:40:00Een zaailing met een bijzondere stijl , laevigatus of pumilus of een kruising ?  ))4 
Ik zou zeggen toch laevigatus Danny ....maar wel een schitterende vorm !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 14 oktober 2025, 19:54:07Een derde vorm van Crocus niveus komt in bloei en deze zou ik wel bicolor form durven noemen ......komt van Janis

Mag je zonder meer zo noemen Danny en zeker een mooie ! Hier is niveus ondertussen volledig uitgebloeid .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 14 oktober 2025, 20:00:55En daar zijn de eerste laevigatus vormen al , een stuk vroeger dan vorig jaar
Die derde is ook schitterend aan de buitenkant Danny  ((14

Marc Coolens

De variatie in de herfstcrocussen is enorm vind  ik , hier al veel  mooie beelden gezien :D
De crocusen staan bij jullie bijna altijd in stenige grond.
Dit jaar heb ik in de voortuin ( meer mos dan gazon) op 3 plaatsen C.Ochroleucus staan denk ik.
Is voor mij toch verrassend dat ze op zulke plaats groeien en uitzaaien? zijn niet aangeplant.
Hebben jullie ook zulke ervaringen?

Luc Scheldeman

Ik hou slechts enkele crocussen in de collectie waaronder volgende twee :
Crocus melantherus uit de Pelops-Griekenland
Crocus pumilus uit Kreta
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 16 oktober 2025, 18:01:31De variatie in de herfstcrocussen is enorm vind  ik , hier al veel  mooie beelden gezien :D
De crocusen staan bij jullie bijna altijd in stenige grond.
Dit jaar heb ik in de voortuin ( meer mos dan gazon) op 3 plaatsen C.Ochroleucus staan denk ik.
Is voor mij toch verrassend dat ze op zulke plaats groeien en uitzaaien? zijn niet aangeplant.
Hebben jullie ook zulke ervaringen?
Uitzaaien in het gazon heb ik hier nog niet ervaren Marc...Toch niet bij de soorten die in het najaar bloeien . In de rotstuin en de verhoogde bedden , het peatbed heb ik dat al wel ervaren ...