Galanthus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 2 januari 2025, 19:13:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 september 2025, 09:52:09Dank je Herman en Danny , ondertussen is reginae-olgae volledig open gekomen ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 september 2025, 20:50:51Mooi Kris, ik heb eigenlijk al jaren geen reginae-olgae meer in de tuin. Moet ik maar eens op zoek naar gaan. Iemand een idee welk cv of vorm goed groeiend is?

Hey Frankie ,zoals met alle sneeuwklokjes is er ook bij deze soort een massa's aan vormen en cultivars. Of moeten we zeggen een wildgroei ...Ik weet niet of er veel verschillen bestaan in groeikracht. Hier zijn de verschillende  reginae-olgae types altijd nogal traag aangroeiend geweest.Zonder uitzondering van welk type of welke cv.Maar dat kan ook zijn omdat ik ze hier niet onder de ideale omstandigheden heb. Ik lees dat reginae-olgae 'Camebridge ' een robuuste en goede soort moet zijn maar die heb ik nog nooit in de collectie gehad .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marc Coolens

Mooi eerste klok je Kris ((3
G. reginae olgae 'cambridge' heeft de naam gemakkelijk te zijn Frankie en Kris.
Maar , heb deze een aantal jaren in de tuin gehad en zelfs gechipt op een bepaald moment 10 bloemen .
Op 2 à 3 jaar allemaal verloren , reden -geen idee. --13
Misschien moet ik toch nog eens proberen.

Danny Bonnez

Hier nu ook een eerste sneeuwklokje , zoals elk jaar hier trouw op post midden oktober .....

Galanthus elwesii ' Peter Gatehouse ' , een favoriet !
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Prachtig Danny, hier nog geen wit te zien!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 13 oktober 2025, 22:23:40Hier nu ook een eerste sneeuwklokje , zoals elk jaar hier trouw op post midden oktober .....
Galanthus elwesii ' Peter Gatehouse ' , een favoriet !

Hier zijn er nu ook diverse in bloei Danny ...maar van enkele ben ik het label kwijt geraakt door de jaren ...

Kris De Raeymaeker

Kan Galanthus peshmenii of reginae-olgae zijn ....Zijn door mekaar geraakt toen destijds de rotstuin is verhuisd...

Marc Coolens

Kris waarschijnlijk is bovenstaande foto van G. peshmenii . Ook hier heb ik een peshmenii die bijna bloeit.
G. Peter Gateshouse is wel zeer vroeg dit jaar Danny  ((12 Is inderdaad een heel goeie tuinvariëteit  ((14
Hier staat hij in de startblokken , alleen puntjes te zien

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 14 oktober 2025, 20:15:43Kris waarschijnlijk is bovenstaande foto van G. peshmenii . Ook hier heb ik een peshmenii die bijna bloeit.
Dank voor je reactie Marc . En hoe zie je dan dit waarschijnlijk peshmenii is ?

Marc Coolens

Ja Kris zeker ben ik niet , dat er weinig bladvorming is bij bloei is een aanwijzing voor Peshmenii
Later als er meer blad is kan er meer zekerheid komen . Het blad van Peshmenii is smaller.
Ik voeg er paar foto's toe van lang geleden .
G. reginae Olgae ben ik verloren en G. Peshmenii worstel ik met te kleine bollen om te bloeien , op dit ogenblik   1 kleine bloem die dan nog is aangevreten. --13
Hopelijk helpen bijgevoegde foto's om meer klaarheid te scheppen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 16 oktober 2025, 18:45:17Ja Kris zeker ben ik niet , dat er weinig bladvorming is bij bloei is een aanwijzing voor Peshmenii
Later als er meer blad is kan er meer zekerheid komen . Het blad van Peshmenii is smaller.
Ik voeg er paar foto's toe van lang geleden .
G. reginae Olgae ben ik verloren en G. Peshmenii worstel ik met te kleine bollen om te bloeien , op dit ogenblik   1 kleine bloem die dan nog is aangevreten. --13
Hopelijk helpen bijgevoegde foto's om meer klaarheid te scheppen.
Bedankt Marc ! Wordt vervolgd als het blad er is ....Ik denk dat ik nog een peshmenii heb van jou die je ooit hebt gedoneerd voor de tombola ... ))4 

Danny Bonnez

De eerste bloemen van Galanthus reginae-olgae komen boven , twee verschillende vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Ik had hier vele jaren G. reginae olgae 'Tilebarn Jamie' in de tuin, veel jaren deed hij het uitstekend tot hij elk jaar wat minder werd om tenslotte een paar jaar geleden zonder aanwijsbare reden helemaal te verdwijnen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2025, 11:55:03Ik had hier vele jaren G. reginae olgae 'Tilebarn Jamie' in de tuin, veel jaren deed hij het uitstekend tot hij elk jaar wat minder werd om tenslotte een paar jaar geleden zonder aanwijsbare reden helemaal te verdwijnen...

Hier verdwenen ze ook in volle grond , Luc . In pot lukt het voorlopig iets beter ......
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Hier beginnen de sneeuwklokjes ook te bloeien! Als het zonnetje eens schijnt, ga ik wat foto's nemen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Marc Coolens

G. Peter Gateshouse wacht ook op de zon om open te komen;
Is een uitstekende en vroege variëteit