Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 16:54:43We wandelen verder en we lopen door een groot kleurrijk grasveld ......

Prachtige aanblik, Danny. Daar kan je uren aan spenderen! Had Nancy haar breiwerk mee of enkele boeken...?  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 17:03:30Ik heb wel enkele dagen nodig om alles te bekijken .... :o  --6  --15

Daar staat ook weer heel wat moois bij mekaar, Danny. Wat een knappe vormen allemaal.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Marc Coolens op 28 november 2025, 17:39:40Wat een bloemenweelde Danny magnifiek   _01

((4  Jazeker Marc , er komen nog foto's aan ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 november 2025, 17:46:40Het blijft smullen Danny ....heel mooi om te zien  ((3  ((3

((4 Kris , het is een 6-gangen diner , nog 3 te gaan  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 09:59:40
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:57:27De heuvels in de omgeving van onze uitvalsbasis zijn amper 100 tot 300 meter . Wat meer naar het Noorden en Oosten zijn de heuvels tot 600 meter hoog .

We zijn benieuwd hoe ver de natuur daar staan bij aankomst want dit klimaat leunt dicht bij het onze aan . Het eerste die mij opviel waren de tulpen bomen die daar al volop in bloei stonden . Bij ons was dat nog niet het geval de eerste week van maart . Heb er jammer genoeg geen foto's van genomen .

In de omgeving zijn veel wijnvelden en wijnhuizen , ook nogal veel landbouw en verder wat kleine bosjes . Eigenlijk is er daar weinig plaats voor ongerepte natuur ook vanwege de vele kleine dorpjes . 

Waar de ruimte ingenomen is door de mens en bijgevolg gecultiveerd is, blijft er nadien jammer genoeg weinig ruimte over voor de natuur. Het zal dus uitkijken zijn naar de "restgebieden" in de streek die de mens links liet liggen. De omgeving ziet er alvast niet verkeerd uit.

De streek van Udine , waar onze verblijfplaats is kan je wat vergelijken met ons heuvelland Frankie , een vlak landschap met heuvels tussen de 100 en 300 meter , inderdaad weinig natuurgebiedjes , maar in die kleine natuurgebiedjes heerst er wel een rijke flora !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:01:48
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 22:24:24De hoofdreden van deze trip is het opzoeken van Crocus heuffelianus . We kennen allemaal Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder ' , ' Snow Princess' en nog wat knappe vormen uit de Carpaten . Maar in cultuur zijn ze niet zo gemakkelijk voor de een of andere reden. In mijn tuin maken de verschillende vormen zelden of nooit zaad aan , sommige vormen vermeerderen amper . Oorspronkelijk komen deze krokussen uit Oost en Zuid-Oost Europa , maar tegenwoordig heeft C. heuffelianus nog een veel groter verspreidingsgebied . Door de evolutie van vele jaren ontstaan er kruisingen en hybriden en zelfs nieuwe soorten die nog niet zo lang erkend zijn . Uit studies blijkt dat de populaties heuffelianus uit Italië en Slovenië polyploïde planten zijn en andere chromosomen hebben dan de heuffelianussen uit Oost-Europa . Het zijn eigenlijk hybriden tussen Crocus vernus en Crocus heuffelianus en lijken als twee druppels water op de broertjes uit het oosten maar worden wel erkend als Crocus heuffelianus . Zo werd na studies Crocus heuffelianus pas in 2016 erkend in Italië . Voor mij als liefhebber wel heel interessante info om te weten en zeker een motivatie om die westelijke vormen van C.heuffelianus te gaan opzoeken .

Een mooi en interessant onderzoek, Danny. Ik ben er zeker van dat alles nog niet geweten is, wat betreft Crocus heuffelianus. De vormen die jij zal zoeken in deze streek hebben misschien andere eigenschappen en dna, waardoor tuingebruik bij ons misschien gemakkelijker kan verlopen...?

Het is zeker heel interessant Frankie want deze populatie heuffelianus heeft een verdubbeling van de chromosomen . Inderdaad is nog niet alles uitgeklaard maar voorlopig werd deze populatie beschreven als heuffelianus omdat het merendeel van de genomen stalen zo sterk lijken op de oosterse heuffelianus , alleen DNA is anders ! Waarschijnlijk zullen ze zich ook anders gedragen in cultivatie , dat zullen we moeten ondervinden ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:09:31
Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 20:53:02Het lijkt alsof iedere krokus anders is .....

Het lijkt niet alleen zo, Danny, het is ook zo. C. heuffelianus is een soort die bijzonder vormenrijk is. Je herinnert je vast nog wel de beelden uit mijn reisverhaal, enige tijd geleden. Toen zag ik daar ook 1001 verschillende vormen in alle mogelijke kleurnuances en schakeringen. Die laatste in het rijtje is in ieder geval een bijzonder mooie.

Jazeker Frankie , ik herinner me het uiteraard . Je kan het heel goed vergelijken , de ene al wat mooier dan de andere
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:10:41
Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 21:12:38Het was echt genieten van zoveel kleur .....

Deze knapperd doet ogenschijnlijk aan boldeling...?

Het ziet er zo naar uit Frankie , soms zag je inderdaad kleine polletjes maar niet zo veel ......twee of drie zelfde bloemen zag je wel vaker ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:12:09
Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 21:14:45nog wat sfeerbeelden ....

En wat een sfeer! De vroege lente op zijn best!  ((12

Ik was onder de indruk van de rijke bloei , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:22:53
Citaat van: Danny Bonnez op 27 november 2025, 21:13:58deze mochten ook nog op de foto  --15

De plant op foto 2 is eveneens een topper, Danny. Wat een knappe kleurvorm!

C. heuffelianus en P. vulgaris. Een mooie combo is dit. Heb ik ook veelvuldig gezien in Slovenië indertijd.

Die krokus op foto 2 was een heel opvallende vorm Frankie . Ik heb er veel foto's van genomen om toch 1 goeie over te houden . Soms wist ik niet wat eerst fotograferen .......maar zoveel tijd was er ook niet ......

Meestal groeiden ze inderdaad samen met P. vulgaris , zeker die donkere vormen zorgden voor een mooie combinatie .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:25:47
Citaat van: Danny Bonnez op 27 november 2025, 21:25:36Heuffelianus & Leucojum vernum een mooi huwelijk toch !

Dit maakt de voorjaarsflora helemaal compleet, Danny. Crocus, Primula, Leucojum, Scilla, Gagea, Galanthus... Ben ik er nog een vergeten...? Misschien nog wat Corydalis. Een mooie voorjaarsflora is me dat.

Inderdaad Frankie , ook Anemone , Hepatica en Corydalis groeien daar ......wat kan je nog meer wensen ...........van een rijke flora gesproken .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:27:26
Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 16:29:53DAG 2

Het is terug mooi weer en we hebben er zin in om enkele nieuwe plaatsen te gaan ontdekken . We rijden terug 45 km naar het noorden in dezelfde omgeving als gisteren namiddag . We maken een  wandeling in de omgeving van het stadje Treppo Grande op een hoogte van 200 meter . Zie uitzicht op omgeving......

Hier in deze omgeving groeien de krokussen bijna overal waar ze ook maar kunnen . In bermen , kleine bosjes en grasveldjes maar er zijn wel enkele belangrijke voorwaarden ! Ze hebben wel zon nodig maar staan zo goed als altijd onder of in de schaduw van bladverliezende bomen in vochthoudende grond !

Gewoon in de berm, langs de straat...? Wat plezant toch om te zien.

Groeit daar als onkruid Frankie ! Zolang de omstandigheden maar goed zijn ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:29:49
Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 16:54:43We wandelen verder en we lopen door een groot kleurrijk grasveld ......

Prachtige aanblik, Danny. Daar kan je uren aan spenderen! Had Nancy haar breiwerk mee of enkele boeken...?  ;)

-2(  -2(  , voor mij vloog de tijd voorbij , voor haar was het inderdaad wat vervelend .... ((--11  maar ondertussen was het tijd om te picknicken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 november 2025, 10:31:49
Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 17:03:30Ik heb wel enkele dagen nodig om alles te bekijken .... :o  --6  --15

Daar staat ook weer heel wat moois bij mekaar, Danny. Wat een knappe vormen allemaal.

Eigenlijk krijg je er niet genoeg van Frankie , je kon daar blijven rondneuzen , zo veel variatie .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op 28 november 2025, 17:16:49Ondertussen is het al terug middag , tijd om te picknicken en te bekomen van de bloemenzee . We genieten van het uitzicht in deze weide tussen de bloemen ......

Na de middag rijden we nog een stukje verder naar het Noord - Oosten , de uitlopers van de Sloveense Alpen . We rijden naar het stadje Artegna , hier veranderd het landschap , we verlaten de heuvelzone en we kijken op een meer bergachtig landschap .

Op foto 1 in het stadje zie je een tulpenboom volop in bloei , de eerste week van maart . Het is duidelijk dat de lente hier verder staat dan bij ons . Anderzijds staan de sneeuwklokjes nog in bloei op sommige plaatsen op 100 meter hoogte . De lente verloopt daar toch wat anders dan bij ons .....

Artegna een charmant stadje op 200 meter hoog
Ieper , West-Vlaanderen