Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Ik denk dat ik er maar 1 pioen heb gezien ....maar we komen wel stilaan bij een ander hoofdstuk van de tuin dat er als een rode draad doorheen loopt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

En dat laatste hoofdstuk van deze schitterende tuin toont de toepassing van allerlei troggen, bakken ,schalen , potten en ga maar door ...En er is haast geen materiaal dat daar niet is voor aangewend door Hannah.Vaak ook gerecycleerde zaken en je zou denken dat zoveel verschillende materialen en formaten onrust zouden creëeren in de tuin. Niets is minder waar , het lijkt alleen maar of ze er echt bijhoren en storen nergens ... 
1/ Een oude (diepere)plastic bak , genre wat we hier ook gebruiken voor de balkonplanten in de zomer . Thema : tuf en een aantal Sax-en
2/Een zelf gemaakte houten plantenbak met ook tufsteen.
3/ Een drinkbak voor vogels zoals die wel verkocht worden in tuincentra ....
4/ Een schaal , ik weet niet zeker meer vermoed van plastic. Links er van een nieuw projectje dat toont dat Hannah nog niet te stoppen is ..

Herman Mylemans

Ja Kris, Hanka is een zeer creatieve madame met groene vingers!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 10:48:11En dat laatste hoofdstuk van deze schitterende tuin toont de toepassing van allerlei troggen, bakken ,schalen , potten en ga maar door ...En er is haast geen materiaal dat daar niet is voor aangewend door Hannah.Vaak ook gerecycleerde zaken en je zou denken dat zoveel verschillende materialen en formaten onrust zouden creëeren in de tuin. Niets is minder waar , het lijkt alleen maar of ze er echt bijhoren en storen nergens ... 
1/ Een oude (diepere)plastic bak , genre wat we hier ook gebruiken voor de balkonplanten in de zomer . Thema : tuf en een aantal Sax-en
4/ Een schaal , ik weet niet zeker meer vermoed van plastic. Links er van een nieuw projectje dat toont dat Hannah nog niet te stoppen is ..
Het gebruik van hout keert ook regelmatig terug in de tuin...
1/ Houten bak in een hoek waar heel veel schaduw is ...(achter de schuur)
2/ Houten bak met bescherming gewijd aan o.a. Juno Iris
3/ Houten bak tegen de muur van het huis voor droogte minnende planten

Kris De Raeymaeker

Ook afgedankte barbecue's (degene die zo gemaakt worden van metalen vaten )krijgen steevast een tweede leven !
Het strafste was het hergebruik van oude metalen schotel die worden gebruikt voor satellieten die je op je dak zet ..Om onverklaarbare reden heb ik daar spijtig genoeg geen foto van ...

Kris De Raeymaeker

Hannah's manier om Onco's te kweken ... 

Kris De Raeymaeker

Hoe slim is het niet om schalen op zuilen te plaatsen en alzo ook nog is rug sparend te kunnen tuinieren .
Bemerk ook de liefde van Hannah voor Androsace ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:27:32Hoe slim is het niet om schalen op zuilen te plaatsen en alzo ook nog is rug sparend te kunnen tuinieren .
Bemerk ook de liefde van Hannah voor Androsace ...
Ze staan er prima bij in een hoekje wat volgens mij heel weinig zon krijgt ...

Kris De Raeymaeker

Nog een kleine anekdote ...Er stond een bepaalde roze bloeiende Daphne in de tuin , helemaal vol in de bloei ! Ik weet al niet meer zeker de welke maar ik dacht een arbuscula ?
Plots roept Cyriel naar Hannah en Jiri en zegt : "hebben jullie dit al gezien ?" Iedereen haast zich naar de plek en we staren naar die Daphne en weten niet direct wat Cyriel bedoeld . Hebben jullie de ene witte bloem niet gezien zegt Cyriel ? Neen , dus niemand van ons had het gemerkt ...Bleek op die hele plant 1 witte bloem te staan. Naderhand kwam er de theorie dat die misschien niet van de grote plant zou zijn maar wel een spontane zaailing ontstaan in de grotere plant. Om maar te zeggen dat bepaalde planten freaks echt planten ogen hebben en alles zien ..Op de foto zien we Jiri die dit fenomeen komt bekijken ...   

Kris De Raeymaeker

Omdat ik nog 2 trappelende collega's heb die ook absoluut nog wat willen bijdragen aan deze tuin wil ik vandaag afsluiten en nog wat ruimte laten voor anderen ... --3  --3
Een absolute surplus was ook de ontmoeting met Cyriel ...

Kris De Raeymaeker

Hoe dankbaar ben ik wel niet dat Hannah ons haar tuin toonde ...
Een geweldige dame ! Super gastvrouw en alleen spijtig dat ik geen Tsjechisch kan ...
Fantastische ervaring en hopelijk hebben jullie er wat aan gehad. Ook bedankt aan de immer vrolijke Jiri die ons daar heel goed van pas kwam als tolk.
Benieuwd wat mijn collega's nog zullen toevoegen aan onbekende hoekjes , planten etc ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 januari 2026, 13:15:02
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 januari 2026, 13:12:40In dit achterste gedeelte , wat het warmste en meest zuidelijke punt van de tuin is , zijn ook een aantal "Amerikaantjes "ondergebracht . Waarvan sommige in een speciaal (verhoogde) bak die wordt afgedekt bij teveel aan hemelwater ...

En daar was je als liefhebber van dit soort planten even zoet mee ...De Lewisia rediviva's in bloem sprongen er natuurlijk helemaal uit ...

Ja...  :o  :o  :o  met zo'n zicht van plukken L. rediviva zo maar in de tuin komt een hartstilstand natuurlijk dichtbij...  'Be quiet my heart'...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 11:13:051/Carduncellus pinnatus (?) mag uiteraard in geen enkele rotstuin ontbreken !
2/ Niet alle Penstemons staan bij Hannah in haar meest zuidelijke deel van de tuin ...
3/ Campanula species ...

Ik denk dat de Campanula onder de naam C. tridentata schuil gaat en wel de twee kleurige vorm - ik heb die in Tsjechië diverse keer gezien bij vorige bezoeken.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 17:36:30Heel mooi is ook de zeer natuurlijke overgang van de rotstuin/crevices naar een gedeelte met"peat-lovers" .Dit ongeveer in het midden van de langgerekte rotstuin aan de linkerzijde .
Dit gebeurt geruisloos en op een haast onnavolgbare manier. Plots van een crevice naar een peatbed/turftuin /bostuin zonder dat het stoort en zelfs zonder dat er een stijlbreuk is.
Ook het kleine vijvertje ligt erbij of als het gewoon een natuurlijke plasje is dat  er gewoon bij hoort .. 

Ja, ons Hana heeft er een handje van weg.... !  Tomeloze bewondering is haar deel !

ps Van waar haal je de voornaam Hanka, Kris ?  Op FB noemt ze zichzelf Hana ...  Weet jij meer ?  ((--11

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:00:33
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 10:48:11En dat laatste hoofdstuk van deze schitterende tuin toont de toepassing van allerlei troggen, bakken ,schalen , potten en ga maar door ...En er is haast geen materiaal dat daar niet is voor aangewend door Hannah.Vaak ook gerecycleerde zaken en je zou denken dat zoveel verschillende materialen en formaten onrust zouden creëeren in de tuin. Niets is minder waar , het lijkt alleen maar of ze er echt bijhoren en storen nergens ... 
Het gebruik van hout keert ook regelmatig terug in de tuin...
1/ Houten bak in een hoek waar heel veel schaduw is ...(achter de schuur)
2/ Houten bak met bescherming gewijd aan o.a. Juno Iris
3/ Houten bak tegen de muur van het huis voor droogte minnende planten

Overal druipt de 'vakkennis' en de inspiratie er van af Kris, Hana is een stille wroeter die de belangstelling niet op zoekt maar die haar talent niet kan verbergen!