Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Wordt dit één van de eerste hier .... ))4  ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Alles begint weer goed op gang te komen na 3 weken ijskast , maar we wachten op wat zon .......

hier al een beetje kleur ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

wat verschillende kleurtjes
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2026, 17:22:02wat verschillende kleurtjes

Heel wat moois in't vooruitzicht Danny !  Nu nog een keertje de zon en je bent er helemaal.

Hier is de tweede (van vier) C. alatavicus 'Purple alatau' opgen gegaan... is me dat even een ontgoocheling.  Minuscule bloempjes die wel misvormd lijken... of is er virus in't spel ?? Het enige echte 'purple' dat ik ontwaar is de stengel...  --13 Op foto 4 laat ik ter vergelijking de al eerder getoonde Crocus alatavicus 'Magnat alatau' zien, die inmiddels aan zijn vierde bloem toe is.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2026, 17:20:31Alles begint weer goed op gang te komen na 3 weken ijskast , maar we wachten op wat zon .......

Kan je niet volgen Danny , alles staat bij jou al verder ...Mooi hoor !

Kris De Raeymaeker

Crocus versicolor doet traag verder ....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 09:08:28
Citaat van: Danny Bonnez op 15 januari 2026, 17:20:31Alles begint weer goed op gang te komen na 3 weken ijskast , maar we wachten op wat zon .......

Met de zon die van de partij is.... denk ik dat Danny ons straks wegblaast met al zijn moois Kris !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Crocus laevigatus met toch nog een (laatste)bloem ...Deze vorm heeft echt grote bloemen !

Danny Bonnez

Zo verloopt het elk jaar Kris , helemaal niet erg , maar het komt nu ook snel bij jou !

Vandaag een beetje zon , 10 graden en toch wat lentegevoel bij het zien van dit groepje .....al getoond met kerstmis maar dit is al de tweede ronde
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 09:19:03Crocus versicolor doet traag verder ....

Hier staan de eerste versicolors er ook zo bij Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 16 januari 2026, 13:14:04

Met de zon die van de partij is.... denk ik dat Danny ons straks wegblaast met al zijn moois Kris !  :o

Ik hou niet erg van winderige toestanden , Luc  -2(  , begin volgende week ziet er goed uit ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2026, 17:34:31Crocus laevigatus met toch nog een (laatste)bloem ...Deze vorm heeft echt grote bloemen !

Hier voorlopig geen enkele laevigatus meer in bloei Kris .

Deze lijkt er wel iets op , een spontane zaailing van Crocus adanensis die al meerdere jaren op post is
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We zijn ondertussen half januari , het nieuwe krokusseizoen is hier nu echt van start gegaan !

Dit is al de derde vorm van Crocus sieberi !

Een van de eerste spontane zaailingen , dit is een nieuwkomer , sorry voor de slechte foto 's
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een eerste biflorus uit Italië

Twee vormen van Crocus nubigena
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Dit is mijn oudste vorm van Crocus nubigena en viert zijn 10 de verjaardag hier in de verzameling ! Het was wel met vallen en opstaan maar de laatste jaren is er wel een constante in pot ! Je ziet ook duidelijk de verkleuring tussen een oudere bloem en een nieuwe bloem

)))7  )))4
Ieper , West-Vlaanderen