mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van den Berg

9 Anacamptis morio, fragrans en Ophrys sipontensis.
10 Anacamptis papilionacea, horoica en Orchis italica.

En nog 2 beelden van het het geheel.

Marcel van den Berg

En ook in de potten gaat het aardig.
Neotinea lactea gaat voor het eerst bloeien, gezaaid in 2018
Gennaria diphylla staat ook in de startblokken
En een bloei Ophryssen staan ook mooi in knopl, Hier Ophrys archipelagi en Ophrys apollonae.

Herman Mylemans

Citaat van: Marcel van den Berg op 19 januari 2026, 09:36:02En ook in de potten gaat het aardig.
Neotinea lactea gaat voor het eerst bloeien, gezaaid in 2018
Gennaria diphylla staat ook in de startblokken
En een bloei Ophryssen staan ook mooi in knopl, Hier Ophrys archipelagi en Ophrys apollonae.
Marcel, dat ziet er allemaal veelbelovend uit!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Zonder meer indrukwekkend Marcel !!! Geweldig dat je deze update weer deelt , inspirerend ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

Neotinea lactea (Maskerorchis) en Ophrys apollonae (Ophrys omegaifera) staan ondertussen in bloei.
Voor de Ophrys is dit de normale bloeitijd, maar de Neotinea had ik pas in maart verwacht.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 16 februari 2026, 08:39:37Neotinea lactea (Maskerorchis) en Ophrys apollonae (Ophrys omegaifera) staan ondertussen in bloei.
Voor de Ophrys is dit de normale bloeitijd, maar de Neotinea had ik pas in maart verwacht.

Mooi om zien deze vroege vogels Marcel ...hier zijn ze er allemaal nog ver af ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

Het gaat nu, ik de koude bak staat al heel wat in bloei, maar ook in de tuin staan de eerste planten in bloei.

Ophrys speculum x tenthredinifera oftewel Ophrys × heraultii bloeit hier nu al een aantal jaar achter elkaar en ze worden steeds iets groter.

PXL_20260315_094216553.jpg

Ophrys tenthredinifera var grandiflora bloeit hier nu voor het 2e jaar.

PXL_20260315_100257314.jpg

Ophrys forestieri staat sinds 2019 in de tuin, eerste een aantal jaar bij mijn ouders in een ingegraven vijvermandje en sinds 2022 in mijn huidige rotstuin. Ieder jaar bloeien er wel een aantal planten. Dit jaar lijken er 4 tot bloei te komen.

PXL_20260315_100413710.jpg

Dit zelfde geldt voor Oprhys speghodes, deze heb ik in 2017 gezaaid en staat sinds 2019 in de tuin. die ook dit jaar met 4 planten lijkt te gaan bloeien.

PXL_20260315_095113880.NIGHT.jpg

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 16 maart 2026, 08:11:23Het gaat nu, ik de koude bak staat al heel wat in bloei, maar ook in de tuin staan de eerste planten in bloei.
Ophrys speculum x tenthredinifera oftewel Ophrys × heraultii bloeit hier nu al een aantal jaar achter elkaar en ze worden steeds iets groter.
Ophrys tenthredinifera var grandiflora bloeit hier nu voor het 2e jaar.
Ophrys forestieri staat sinds 2019 in de tuin, eerste een aantal jaar bij mijn ouders in een ingegraven vijvermandje en sinds 2022 in mijn huidige rotstuin. Ieder jaar bloeien er wel een aantal planten. Dit jaar lijken er 4 tot bloei te komen.
Dit zelfde geldt voor Oprhys speghodes, deze heb ik in 2017 gezaaid en staat sinds 2019 in de tuin. die ook dit jaar met 4 planten lijkt te gaan bloeien.

Wat een pracht Marcel ! Ophrys tenthredinifera var grandiflora is buitengewoon mooi !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Inderdaad prachtige orchideeën, dat is weeral een wereldje apart. Vroeger ook veel orchideeën gehad, maar stilaan zijn ze in de tuin verdwenen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Deze  Anacamptis longicornu heeft zo goed als heel de winter onbeschermd buiten doorgebracht ...Alleen bij een korte periode vorst tot minus 5 heeft hij een weekje doorgebracht onder een afdak ..2 kleurvarianten bij mekaar , kleine bloemen maar wel mooi .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Orchis (Anacamptis) sancta is een mediterrane soort waarvan men hoort en leest dat ze niet zo winterhard is bij ons ...deze plant staat al 3 jaar onbeschermd buiten en weer zich goed te redden voorlopig...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "