Narcissus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 18:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 18 januari 2026, 18:08:20Een speciaaltje is deze Narcissus calcicola uit Portugal.  De bloemen zijn extreem klein (1,5 cm diameter) en staan op eeen lange steel van wel 40 cm.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2026, 18:49:18De eerste keer dat ik hier van hoor ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 19 januari 2026, 07:42:15Deze soort zat nochtans in de VRV lezing over Zuid-Spanje en Algarve !
Tja , de hard disc zal vol geweest zijn zeker ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Dit is een groepje spontane zaailingen ontstaan uit een cv. van Narcissus romieuxii . Ze staan een 30 tal cm verwijderd van de moederplanten in mijn bollenbed . Opvallend is de bloeiperiode . Dit groepje staat op zijn hoogtepunt terwijl de moederplanten nog bloemstelen aan het ontwikkelen zijn . De omstandigheden zijn identiek
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Enkele foto's om wat meer zongevoel te krijgen
Narcissus cantabricus subsp. monophyllus
Narcissus zaianicus var. lutescens x Narcissus cantabricus

Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Van deze Spaanse Narcissus munozii-garmendiae heb ik uit een zaaiing ooit maar één bol kunnen opkweken tot de bloei. Tot nu heb ik nog geen boldeling gezien, maar wie weet...
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 januari 2026, 17:02:36Van deze Spaanse Narcissus munozii-garmendiae heb ik uit een zaaiing ooit maar één bol kunnen opkweken tot de bloei. Tot nu heb ik nog geen boldeling gezien, maar wie weet...

Alweer zeldzaam spul Luc ! Knap toch , ook al had je er liever meer gehad bij het kiemen ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 20 januari 2026, 20:59:39Dit is een groepje spontane zaailingen ontstaan uit een cv. van Narcissus romieuxii . Ze staan een 30 tal cm verwijderd van de moederplanten in mijn bollenbed . Opvallend is de bloeiperiode . Dit groepje staat op zijn hoogtepunt terwijl de moederplanten nog bloemstelen aan het ontwikkelen zijn . De omstandigheden zijn identiek
Wordt je toch instant vrolijk van !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 januari 2026, 16:59:49Enkele foto's om wat meer zongevoel te krijgen
Dat is nu eens echt wit ...witter dan wit die cantabricus !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 18:58:43Wat is Narcissus 'Cedric Morris 'een sterke en goede Narcis ! Begonnen met bloei op 05/12/2025 en dus een maand later nog altijd in topvorm ondanks regen, sneeuw en vorst tot minus 5 !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 januari 2026, 18:49:51Waarschijnlijk zal de bloem  toch het loodje leggen na de nieuwe laag sneeuw van vandaag ...We hebben inmiddels toch iets meer dan 5cm . Ik zie hem zelfs niet meer. Maar deze foto's  van gisteren tonen nog maar is dat hij ondertussen toch al 2 sneeuw aanvallen en vorst tot -5 heeft doorstaan .Als dit geen aanrader is weet ik het echt niet ...

Niet te geloven , foto van gisteren ...nog steeds geen verval ..

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2026, 10:00:07
Citaat van: Luc Scheldeman op 23 januari 2026, 16:59:49Enkele foto's om wat meer zongevoel te krijgen
Absoluut.
Er komen nog meerdere collecties in de volgende weken in bloei en daarbij opvallend is de diversiteit in de bloemvorm en bloemmaat.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 januari 2026, 18:58:26
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2026, 10:00:07
Absoluut.
Er komen nog meerdere collecties in de volgende weken in bloei en daarbij opvallend is de diversiteit in de bloemvorm en bloemmaat.

Die spierwitte cantabricussen zijn en blijven voor mij de absoluut mooisten van het hele geslacht !  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 20 januari 2026, 20:59:39Dit is een groepje spontane zaailingen ontstaan uit een cv. van Narcissus romieuxii . Ze staan een 30 tal cm verwijderd van de moederplanten in mijn bollenbed . Opvallend is de bloeiperiode . Dit groepje staat op zijn hoogtepunt terwijl de moederplanten nog bloemstelen aan het ontwikkelen zijn . De omstandigheden zijn identiek

Prachtige zaailing in een wel heel goede diepgele kleur Danny. Meestal is romiexii fletser van kleur. Zou die gekruist zijn met wat anders?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een uitstekende vorm van N. romieuxi (uit de scheldemanstal) in de rotstuin.

Frankie Wulleman

Deze Craighton Clumper staat al voor Kerstmis in bloei.

Frankie Wulleman

Op een andere standplaats die wat minder beschut ligt, staat deze Craighton Clumper er compacter bij.

Frankie Wulleman

De eerste bloemen van deze uitstekende vorm N. tazetta in de rotstuin.