Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 10 februari 2026, 20:05:13Dat is bijzonder Knap Kris !  ((3  ((3  ((3  -6(  -6(  -6(
Het is zeker een beloning na heel veel uit te proberen ! Mee eens dat dit een van de aller mooiste soorten is ! Dat ze  zelden aangeboden worden is heel jammer maar dat zegt veel over de moeilijkheidsgraad . pelistericus heb ik ook maar 2 jaar kunnen houden en heeft volgens Janis ook een zuur medium nodig .
Dank je voor de complimenten Danny ! Ben er ook wel blij mee en ook een beetje trots  ))2
Het zijn geen ideale planten voor ons soort klimaat , zoveel is zeker. Jim Jermyn reageerde op FB bij mijn foto's met de zin :"heel goede tuinplanten ook "...In Schotland natuurlijk wel maar hier helemaal niet ... ))8  ))8  Ik blijf er bij dat het niet alleen maar gaat over de zuurtegraad van de grond. Het is eerder een totaal plaatje ....standplaats(en bij deze soort is dat het hele jaar beetje afwegen in ons klimaat ) Juiste mix tussen genoeg humus maar ook niet teveel en ook genoeg doorlatend maar ook nog een beetje vocht vasthoudend .Als Janis zegt dat het de zuurtegraad is , dan zou hij dat met zijn kennis en ervaring toch kunnen aanpassen in pot ? Dus er is wel meer ...Trouwens kan Janis heel goed veluchensis kweken ...Het is maar mijn gedacht hoor  ;)  ;)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ach ja , we zoeken allemaal wel eens van die zotte uitdagingen ....die wel een keer fout aflopen op een gegeven moment  --3  --3
Maar soms ben je ook wel aangenaam verast, van Crocus versicolor had ik ook nooit gedacht dat hij zo goed buiten zou groeien in ons klimaat  ))4 ... 
Vandaag bleven alle bloem toe.

Kris De Raeymaeker

Veel makkelijker als die scardicus dinges ...en ook een super mooie ...Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold' ....

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 20:15:12
Citaat van: Danny Bonnez op 10 februari 2026, 20:05:13Dat is bijzonder Knap Kris !  ((3  ((3  ((3  -6(  -6(  -6(
Het is zeker een beloning na heel veel uit te proberen ! Mee eens dat dit een van de aller mooiste soorten is ! Dat ze  zelden aangeboden worden is heel jammer maar dat zegt veel over de moeilijkheidsgraad . pelistericus heb ik ook maar 2 jaar kunnen houden en heeft volgens Janis ook een zuur medium nodig .
Dank je voor de complimenten Danny ! Ben er ook wel blij mee en ook een beetje trots  ))2
Het zijn geen ideale planten voor ons soort klimaat , zoveel is zeker. Jim Jermyn reageerde op FB bij mijn foto's met de zin :"heel goede tuinplanten ook "...In Schotland natuurlijk wel maar hier helemaal niet ... ))8  ))8  Ik blijf er bij dat het niet alleen maar gaat over de zuurtegraad van de grond. Het is eerder een totaal plaatje ....standplaats(en bij deze soort is dat het hele jaar beetje afwegen in ons klimaat ) Juiste mix tussen genoeg humus maar ook niet teveel en ook genoeg doorlatend maar ook nog een beetje vocht vasthoudend .Als Janis zegt dat het de zuurtegraad is , dan zou hij dat met zijn kennis en ervaring toch kunnen aanpassen in pot ? Dus er is wel meer ...Trouwens kan Janis heel goed veluchensis kweken ...Het is maar mijn gedacht hoor  ;)  ;) 

Je mag er zeker trots op zijn Kris want dit is wel heel knap !  Ik ben er volledig mee eens met uw reactie , dat is ook een algemene regel bij het kweken van krokussen maar deze soort is buiten categorie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 20:21:16Ach ja , we zoeken allemaal wel eens van die zotte uitdagingen ....die wel een keer fout aflopen op een gegeven moment  --3  --3
Maar soms ben je ook wel aangenaam verast, van Crocus versicolor had ik ook nooit gedacht dat hij zo goed buiten zou groeien in ons klimaat  ))4 ... 

Blijft toch een moeilijke soort in open tuin op lange termijn Kris ! Je hebt een goede vorm nodig en een juiste plaats !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 20:21:16Ach ja , we zoeken allemaal wel eens van die zotte uitdagingen ....die wel een keer fout aflopen op een gegeven moment  --3  --3
Citaat van: Danny Bonnez op 10 februari 2026, 20:30:18Blijft toch een moeilijke soort in open tuin op lange termijn Kris ! Je hebt een goede vorm nodig en een juiste plaats !

Zeer zeker Danny , sluit ik me volledig bij aan ! Maar soms heb je die juiste plek bij toeval gevonden ....En ik had het op voorhand echt weinig kans op slagen gegeven .Staat er nu toch al een jaar of 8 . Maar ik durf er ook niet aan te komen  ))8 

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 20:23:49Veel makkelijker als die scardicus dinges ...en ook een super mooie ...Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold' ....

Inderdaad een super mooie krokus , ook een soortje voor het vochthoudende koele ( zure) medium
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 20:23:49Veel makkelijker als die scardicus dinges ...en ook een super mooie ...Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold' ....
Citaat van: Danny Bonnez op 10 februari 2026, 20:45:56Inderdaad een super mooie krokus , ook een soortje voor het vochthoudende koele ( zure) medium
Valt aardig mee hoor Danny ...ik kweek deze in stenen potjes.(en zelfs kleine potjes ) De grond komt soms wel droog in de zomer. Potjes staan ook in de zomer buiten tegen een muur van het huis op het oosten. Hier hebben ze minder te lijden van de westelijke stortbuien.Heb wel wat meer humus gebruikt maar niet speciaal heel zuur. Bij heel lange droogteperiode in de zomer sproei ik de potjes wel is mee. Tegen de oostelijk gerichte muur wordt het uiteraard nooit super warm. Groeit goed aan ...
Crocus veluchensis is de gemakkelijke ouder van de 2 .De andere ouder, Crocus cvijicii , bloeit hier momenteel ook maar is toch wat lastiger. Je bent goed met versus en heuffelianus , neglectus ed...Dus moet veluchensis ook wel lukken denk ik .....

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 20:54:55
Citaat van: Danny Bonnez op 10 februari 2026, 20:45:56Inderdaad een super mooie krokus , ook een soortje voor het vochthoudende koele ( zure) medium
Valt aardig mee hoor Danny ...ik kweek deze in stenen potjes.(en zelfs kleine potjes ) De grond komt soms wel droog in de zomer. Potjes staan ook in de zomer buiten tegen een muur van het huis op het oosten. Hier hebben ze minder te lijden van de westelijke stortbuien.Heb wel wat meer humus gebruikt maar niet speciaal heel zuur. Bij heel lange droogteperiode in de zomer sproei ik de potjes wel is mee. Tegen de oostelijk gerichte muur wordt het uiteraard nooit super warm. Groeit goed aan ...
Crocus veluchensis is de gemakkelijke ouder van de 2 .De andere ouder, Crocus cvijicii , bloeit hier momenteel ook maar is toch wat lastiger. Je bent goed met versus en heuffelianus , neglectus ed...Dus moet veluchensis ook wel lukken denk ik .....

Moet ik misschien nog eens proberen op een andere manier Kris , zeker veluchensis is misschien toch mogelijk ?......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 10 februari 2026, 21:00:55Moet ik misschien nog eens proberen op een andere manier Kris , zeker veluchensis is misschien toch mogelijk ?......
Moet volgens mij zeker mogelijk zijn bij jou Danny ...maar kan me natuurlijk altijd vergissen ..

Kris De Raeymaeker

Crocus leichtlinii

Kris De Raeymaeker

Eerste bloem voor Crocus alexandri ....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2026, 17:01:52
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  9 februari 2026, 20:01:22Gaat het dan na 6 jaar proberen en noeste arbeid toch lukken ?
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 februari 2026, 08:48:07OLAAAAAAAA !!!  :o  :o  :o  :o  :o  :o  :o  --5  --5  --5  --5  ((10  ((10  ((10  ((10  ((6  ((6  ((6  -6(  -6(  -6(  -6(
Een ervaren Croconut zoals onze voorzitter had dit meteen door natuurlijk ....maar toch kan je hier nog een beetje verkeerd zijn. Dit is namelijk niet Crocus scardicus maar wel Crocus x gotoburgensis !
Dit is een hybride tussen Crocus scardicus en Crocus pelistericus .De resultaten kunnen wat verschillen maar deze vorm leunt zeer dicht aan bij scardicus. Alleen is scardicus nog moeilijker te kweken in onze contreien dan pelistericus .En dus zou deze Crocus x gotoburgensis in de regel iets makkelijker moeten zijn. Maar met onze steeds warmere zomers is dat zeer relatief. Ik kreeg in 2020 , de gouden plantentijd voor BREXIT, een bolletje van Steve Garvie. 5 jaar kon ik het wel in leven houden (al was het soms penibel) en op den duur had ik ter zelfs 2 maar bloei kwam er 5 jaar lang niet. Ook een keer knopvorming maar de knoppen werden op een bepaald moment afgestoten. Maar 5 jaar ben ik ook al bezig met het wijzigen van substraten , standplaatsen en algemene kweekomstandigheden. Koppig als ik ben bleef ik volharden ...En mijn geduld werd dit jaar eindelijk een keer beloond ...Van alle Crocus soorten die ik al zag in de natuur spreekt scardicus het meeste tot de verbeelding .
Toch blijft dit vooral een soort voor landen als Schotland , bepaalde delen van England , Scandinavië. Maar hopelijk kan ik hem toch overhouden en ook af en toe is zien bloeien .Moeilijk is ook het feit dat hij maar een paar weken zijn blad verliest en dus min of meer steeds wat in groei blijft.     

Ik had wel goed geraden dat het om de beruchte C x gotoburgensis ging Kris !  Vandaar mijn opgewonden reactie.  Ik heb jarenlang de belevenissen en vooral de successen gevolgd van Tony Willis op het Schots Forum en op FB, met zijn kruisen, herkruisen en alle nakomelingen daarvan.  Hij bezorgde mij ooit enkele kleine bolletjes er van, helaas kwam dat hier niet goed in pot.  Ze bleven een paar jaar aanmodderen tot ze uiteindelijk verdwenen...  --13   Mijn bewondering voor jouw resultaat is dan ook eindeloos !!!

Deze hier bloeit elk jaar trouw en vermeerdert langzaam.  Ik heb hem onder de naam Crocus vernus al blijf ik daarover twijfelen gezien de bloemvorm...  Moet ik toch nog eens achter aan gaan.  Hij is destijds gezaaid uit zaad van de SRGC.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op Gisteren om 09:47:07Ik had wel goed geraden dat het om de beruchte C x gotoburgensis ging Kris !  Vandaar mijn opgewonden reactie.  Ik heb jarenlang de belevenissen en vooral de successen gevolgd van Tony Willis op het Schots Forum en op FB, met zijn kruisen, herkruisen en alle nakomelingen daarvan.  Hij bezorgde mij ooit enkele kleine bolletjes er van, helaas kwam dat hier niet goed in pot.  Ze bleven een paar jaar aanmodderen tot ze uiteindelijk verdwenen...  --13  Mijn bewondering voor jouw resultaat is dan ook eindeloos !!!
Ik twijfelde er nooit aan dat jij het wist Luc, daar was ik meer dan 100 procent zeker van ! Maar voor sommigen was het misschien een scardicus ? Ik volg natuurlijk evenzeer de successen van den Tony op FB. En voor wat hij daar laat zien heb ik altijd een emmer nodig om de kwijl op te vangen.
Ik heb heel lang geleden nog pelsistericus en scardicus in bloei gekregen maar net als bij jou gingen die planten op den duur dood.
Ik ben blij en ook beetje fier maar tegelijk ook heel nederig. Ik realiseer me maar al te goed dat ik nu nog niet moet denken dat ik het allemaal weet en dat het hek nu van de dam is. Dit wil totaal niet zeggen dat vanaf nu nog meer successen  zullen volgen bij deze soort. Want het zijn van die planten die ieder klein foutje afstraffen , vooral in de zomer en de tussenseizoenen...
In pot ga ik ze zeker nooit meer zetten. Alhoewel er ook liefhebbers zijn in gelijkaardig klimaat als het onze die ze wel redelijk succesvol kweken in pot. De mijne staat nu in een vijvermandje dat ik ingraaf maar soms ook uithaal en verzet naar schaduwrijke plekjes.       

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op Gisteren om 09:47:07Deze hier bloeit elk jaar trouw en vermeerdert langzaam.  Ik heb hem onder de naam Crocus vernus al blijf ik daarover twijfelen gezien de bloemvorm...  Moet ik toch nog eens achter aan gaan.  Hij is destijds gezaaid uit zaad van de SRGC.
Ik vind het een geweldige Crocus Luc  ((3  ((3  Ik herinner me dat je hem vorig jaar ook al toonde .
Het vernus en heuffelianus complex is super ingewikkeld geworden Luc ...Los van wat het werkelijk is kan je echt wel genieten van deze krokus !
Ik zag al gelijkaardige planten verschijnen op Facebook en ik las tussen de regels dat het dan om collecties gaat uit Slovenië . Soms ook onder de naam Crocus exiguus . Maar ik snap dat je graag uitsluitsel zou willen hebben ....