Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...

Mandragora officinarum
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op  5 maart 2026, 11:49:50Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...

Mandragora officinarum

Speciaal is misschien de juiste omschrijving, Wim.
Ik herinner me dat er ook een Mandragora staat in de plantentuin in Gent die we waarschijnlijk volgend weekend zullen zien. Is dit dezelfde soort?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Draba dedeana en voorzichtige bloei bij Morisia monanthos.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Thlapsi kerneri.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2026, 20:03:55
Citaat van: Wim Boens op  5 maart 2026, 11:49:50Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...

Mandragora officinarum

Speciaal is misschien de juiste omschrijving, Wim.
Ik herinner me dat er ook een Mandragora staat in de plantentuin in Gent die we waarschijnlijk volgend weekend zullen zien. Is dit dezelfde soort?

Nee, die in de botanische tuin van Gent is Mandragora autumnalis, heb ik hier ook maar is nog te jong om te bloeien...het zijn heel trage maar lang levende planten.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270


Bert Stegeman

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2026, 20:03:55
Citaat van: Wim Boens op  5 maart 2026, 11:49:50Niet echte mooi of opvallend maar wel nog steeds speciaal...

Mandragora officinarum

Speciaal is misschien de juiste omschrijving, Wim.
Ik herinner me dat er ook een Mandragora staat in de plantentuin in Gent die we waarschijnlijk volgend weekend zullen zien. Is dit dezelfde soort?

klopt staat als via de poort binnen komt
ik dacht rechts onder grote boom ))4

Thomas Eckert

Callianthemum farreri...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 13 maart 2026, 17:18:00Callianthemum farreri...

Super Thomas !  ((3  ((3  Hier wil hij niet bloeien ... ))8
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#9
Ik wordt ook altijd spontaan blij van de Pulsatilla's als die eraan beginnen ...Dit is Pulsatilla slavica met een goede donkere kleur..
Verder ook een Draba waarvan ik de naam niet weet en de immer mooie Iberis aurosica ssp. nana. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2026, 10:44:25
Citaat van: Thomas Eckert op 13 maart 2026, 17:18:00Callianthemum farreri...

Super Thomas !  ((3  ((3  Hier wil hij niet bloeien ... ))8


Ook al is het moeilijk... Je moet proberen geduldig te blijven. Bij mij heeft het bijvoorbeeld vijf of zes jaar geduurd voordat ik de eerste bloem zag. Misschien gaat het bij anderen iets sneller.

De unieke blauwe kleur komt vooral tot uiting wanneer de knoppen zich openen... zoals bij dit viertal dat zich zojuist heeft geopend.

Je geduld wordt op een gegeven moment beloond...🤞

Luc Scheldeman

Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii.  Na vele jaren een mat van 30cm.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii.  Na vele jaren een mat van 30cm.

Je bent niet de enige Luc ...we wachten de studie af van de Frankie ... -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii.  Na vele jaren een mat van 30cm.
Van deze ben ik wel redelijk zeker ...nog niet op zijn toppunt maar ook in deze tussenfase vind ik ze mooi met de nog gesloten donkere bloemknopjes. Iberis aurosica ssp. nana.(uit zaden die ik kreeg van Thomas )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 10:26:37
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 maart 2026, 08:48:27Ik ben wat het noorden kwijt bij de naamgeving van de iberissen.
Deze heb ik als Iberis pruitii.  Na vele jaren een mat van 30cm.
Van deze ben ik wel redelijk zeker ...nog niet op zijn toppunt maar ook in deze tussenfase vind ik ze mooi met de nog gesloten donkere bloemknopjes. Iberis aurosica ssp. nana.(uit zaden die ik kreeg van Thomas )

O jee... ik kan me echt niet meer herinneren dat ik daar zaden van heb verstuurd. 🙈

Bij mij duiken af en toe spontaan zaailingen op. Echt een prachtige soort.