Primula 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 februari 2026, 14:49:01

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Primula laurentiana op tufa steen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

Citaat van: Herman Mylemans op 26 maart 2026, 16:30:53Primula laurentiana op tufa steen!

@Herman

Een betoverend "wild" landschap... helemaal naar mijn smaak. 😍

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 26 maart 2026, 16:30:53Primula laurentiana op tufa steen!

Ik deel de mening van Thomas ...prachtig Herman ((3  ((3 De foto zou zo maar ergens in de bergen kunnen genomen zijn .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Deze Primula hirsuta had ik al enkele jaren maar wilde nooit bloeien...Ik heb hem een ander plekje gegeven , wat koeler en in de buurt van een grotere tufsteen waar de zon er niet de hele dag aankan.
En kijk , deze ingreep werd beloond ...

Herman Mylemans

Dank u wel, als planten zich uitzaaien staan ze altijd natuurlijker dan als je ze zelf plant.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Primula miniera 'Sepp Mayer'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Primula allionii 'Mars' is een zeer compact groeiende hybride.

Thomas Eckert

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 21:02:35Primula miniera 'Sepp Mayer'.

Een werkelijk schitterende primula❤️... en prachtig in beeld gebracht. Bedankt voor het delen... Franki!

Frankie Wulleman

Primula 'Pink Ice' (foto 1)
Primula 'Windrush' (foto 2)
Primula miniera 'The Best' (foto 3)
Primula 'Broadwell Milkmaid' (foto 4)

Frankie Wulleman

Citaat van: Thomas Eckert op  5 april 2026, 21:08:56
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 21:02:35Primula miniera 'Sepp Mayer'.

Een werkelijk schitterende primula❤️... en prachtig in beeld gebracht. Bedankt voor het delen... Franki!

Merci Thomas!

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2026, 09:25:46Primula x miniera 'Sepp Mayr' vooraan en P.x miniera 'The best ' achteraan ...
Deze staan nu 10 jaar in dit trogje en  het substraat werd natuurlijk in al die jaren niet ververst.Toch doen beide soorten het nog relatief goed zonder enige vorm van voeding. Ik zal ze toch eens moeten vernieuwen. Merk ook op waar ze op den duur het liefste gaan groeien ...onder de beschutting van de dwerg conifeer...Planten kunnen dan wel niet praten maar geven toch een richting aan..

Mooi geheel in dat trogje, Kris. Het klopt wat je zegt. Deze Primula's moeten na enkele jaren opgenomen worden en herplant worden, wil je gezonde en goedbloeiende planten hebben.

Frankie Wulleman

Op de hoek van deze trog staat Primula allionii 'Pear Drop', een kruising tussen Primula allionii en Primula auricula 'Old Red Dusty Miller'. Het is een fors groeiende en goed bloeiende hybride met opvallend gekleurde bloemen.

Frankie Wulleman

In diezelfde trog bevindt zich ook nog Primula allionii 'Hemswell Blush'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 21:06:25Primula allionii 'Mars' is een zeer compact groeiende hybride.
Onze Frankie is ook weer neergedaald van Mars .... ;D  ;D  ;D 
Of is het ontwaakt uit zijn winterslaap ? -2(
Ik zie ook bij jou dat sommige Primula's toch wat minder bloeien dan enkele jaren terug Frankie?
Nog steeds heel knap maar na enkele jaren op dezelfde plek gaat het toch wat achteruit denk ik ? 

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 08:19:36
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 21:06:25Primula allionii 'Mars' is een zeer compact groeiende hybride.
Onze Frankie is ook weer neergedaald van Mars .... ;D  ;D  ;D 
Of is het ontwaakt uit zijn winterslaap ? -2(
Ik zie ook bij jou dat sommige Primula's toch wat minder bloeien dan enkele jaren terug Frankie?
Nog steeds heel knap maar na enkele jaren op dezelfde plek gaat het toch wat achteruit denk ik ? 

Winterslaap? Veel winter, maar weinig slaap.  ;)

Ja Kris, zoals eerder al eens vermeld. Na enkele jaren gaat het wat achteruit en moet je de planten eens scheuren en herplanten. De planten knappen hier van op en zullen dan weer wat beter gaan bloeien. Eigenlijk zijn het planten waar je voortdurend mee aan de gang bent. Als je alles op zijn beloop laat, kan je sommige zelfs helemaal verliezen. Dus regelmatig wat stekken nemen om jezelf te verzekeren dat je de plant niet verliest.