Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2026, 20:07:25Zonder bescherming buiten, Kris. Normaal verdragen de Tysoe's onze natte winters heel slecht.
Sorry voor het late antwoord Frankie , had deze reactie gemist ...Helemaal zonder bescherming ! Staat wel erg schuin ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Hepatica pyrenaica x japonica knalt weer in het  tufsteen gedeelte ...In volle zon en op de warmste plek van de tuin ! Afgeschermd van wind en dus bakken in de zomer...
Hetzelfde geld voor deze Tulipa cretica ..Al 9 jaar zonder bescherming tussen wat grotere tufstenen.
Staat wel hogerop dan de Hepatica , zowat op het hoogste punt van dat gedeelte. Was vele jaren maar 1 bol maar heeft zich nu uiteindelijk toch vermeerderd.     

Kris De Raeymaeker

Deze Iberis pruitii staat nu zomaar eventjes 14 jaren tussen de tufsteen en meet nog steeds maar 22cm in diameter !En nee , er is nog nooit aan geknipt ... ))4 
Dankzij het mooie weer kunnen we lang genieten van Tulipa cretica .
Deze Primula marginata 'Casterino' staat ook tussen tufsteen maar in een schaal. 
En Hepatica pyrenaica x japonica is nu gewoon op zijn top ...ik zie reeds de eerste nieuwe  blaadjes komen .

Kris De Raeymaeker

Ongelooflijk waar de zaden van planten soms kiemen ...spontane zaailing van Narcissus bulbocodium .

Kris De Raeymaeker

Adonis vernalis als tufa/crevice plant ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 09:58:29Deze Iberis pruitii staat nu zomaar eventjes 14 jaren tussen de tufsteen en meet nog steeds maar 22cm in diameter !En nee , er is nog nooit aan geknipt ... ))4

De oude knar doet het nog steeds ...

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 maart 2026, 10:43:45
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 09:58:29Deze Iberis pruitii staat nu zomaar eventjes 14 jaren tussen de tufsteen en meet nog steeds maar 22cm in diameter !En nee , er is nog nooit aan geknipt ... ))4

De oude knar doet het nog steeds ...
Prachtig!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Helichrysum sessiliodes is volgens mij helemaal geen plant voor kalk maar toch tolereert hij deze plek tussen (niet in )een spleet in de tufsteen. Het ziet er naar uit dat ik dit jaar nog is een heel goede bloei ga krijgen ...Terug op het niveau zoals ik ze in 2014 en 2015 in bloei kreeg in mijn  vorige tuin.

Kris De Raeymaeker

Rhodothamnus chamaecistus is wel degelijk een plant voor de tufsteen ...ondanks hij behoort tot de heideachtigen....

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2026, 09:15:04Rhodothamnus chamaecistus is wel degelijk een plant voor de tufsteen ...ondanks hij behoort tot de heideachtigen....
Mooi Kris, hier staat hij ook in bloei in tufa, maar die is lichter van kleur.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 april 2026, 09:15:04Rhodothamnus chamaecistus is wel degelijk een plant voor de tufsteen ...ondanks hij behoort tot de heideachtigen....
Citaat van: Herman Mylemans op  2 april 2026, 09:57:54Mooi Kris, hier staat hij ook in bloei in tufa, maar die is lichter van kleur.

Jouw exemplaar lijkt er al wat jaren te staan Herman ? Jawel de kleur en ook grootte van de bloemen kan erg variëren. Ik zag er ook al met bijna witte bloemen ....Ik had vroeger een exemplaar waarvan de bloemen maar de helft zo groot waren ...

Kris De Raeymaeker

Nieuw , in een gat in de tufsteen is deze Phyteuma sieberi ...Niet de makkelijkste volgens mij.

Kris De Raeymaeker

Primula 'Lindum Rapture' houd er van om tussen de tufsteen te groeien.
Polygala 'Czech Sky' , geen topjaar zo te zien ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 09:33:02Nieuw , in een gat in de tufsteen is deze Phyteuma sieberi ...Niet de makkelijkste volgens mij.

Prachtige soort uit de Dolomieten. Heb ik vroeger ook nog gehad. In cultuur is hij meestal geen lang leven beschoren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 09:33:02Nieuw , in een gat in de tufsteen is deze Phyteuma sieberi ...Niet de makkelijkste volgens mij.
Citaat van: Frankie Wulleman op  7 april 2026, 21:06:29Prachtige soort uit de Dolomieten. Heb ik vroeger ook nog gehad. In cultuur is hij meestal geen lang leven beschoren.
Meestal is gelukkig geen synoniem van altijd Frankie  -2(  -2( Dus een uitdaging die ik heel graag aanga... ))4