Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Alysseum azoides is één van de kleinste in zijn soort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Gentiana clusii 'Violet Strain' met apart gekleurde bloemen.

Frankie Wulleman

Chamaecytisus ratisbonensis, uit Centraal Europa waar hij in graslanden groeit, wordt zelden of nooit aangeboden. De plant is bijzonder slakgevoelig en verlangt een zo droog mogelijk plekje in de zon en de wind. Vermeerdering zal waarschijnlijk moeten gebeuren via stekken. Een zeer interessante soort vind ik als je van dit soort planten houdt, met bijzonder grote diepgele bloemen.

Frankie Wulleman

De klassieker Erigeron flettii 'Distel'.

Frankie Wulleman

Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.

Frankie Wulleman

Deze zeer oude knar van Iberis pruittii is een van de eerste rotsplanten in de tuin en ruim een kwarteeuw oud. Hij is helemaal uit model en bloeit voornamelijk nog aan de buitenste randen, waardoor hij niet meer zo showy lijkt als vroeger. Op een andere plaats ben ik herbegonnen met een jonge stek. Ik kan het precies niet over het hart krijgen om hem te verwijderen.

Frankie Wulleman

Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 21:29:02Gentiana clusii 'Violet Strain' met apart gekleurde bloemen.
Mooie kleur, Frankie! Zaad van nemen en opnieuw zaaien!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:20:11Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.
Frankie, ik heb die ook gezien! Had ik nog nooit gezien. Aan de achterkant van de rotstuin heb ik ook het ijsvogeltje gezien, er waren nesten aan de oever van de vijver.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 12 april 2026, 22:51:36
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:20:11Iemand deze zwarte poppy opgevallen in Utrecht dit weekend? Het is geen cultivar of zo, Connor Smith kreeg dit zaad binnen van een of andere botanische tuin. Ik vind het een prachtig ding.
Frankie, ik heb die ook gezien! Had ik nog nooit gezien. Aan de achterkant van de rotstuin heb ik ook het ijsvogeltje gezien, er waren nesten aan de oever van de vijver.

Ondertussen weet ik via Connor reeds de naam van die donkere papaver: Papaver macrostomum 'black magic'.

Aan de achterkant van de rotstuin ben ik niet geweest, Herman. Had ik dat geweten. Prachtig is dat.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 april 2026, 10:26:32
Citaat van: Herman Mylemans op 12 april 2026, 22:51:36

Ondertussen weet ik via Connor reeds de naam van die donkere papaver: Papaver macrostomum 'black magic'.

Aan de achterkant van de rotstuin ben ik niet geweest, Herman. Had ik dat geweten. Prachtig is dat.
Frankie, volgende keer gaan kijken! Naar het schijnt zie je die daar dikwijls. Aan die zwarte papavers kun je verder naast het water helemaal rond de rotstuin (ongeveer 500m verder zie je de gaten aan de overkant in de oever).

Frankie Wulleman

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:05:20Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.

En ondertussen is ook de naam me terug binnen geschoten en die luidt: Schivereckia doerfleri .

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 april 2026, 12:46:12
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 22:05:20Is er nog iemand die dit heeft? Hij is klein en onooglijk en valt alleen op als hij in bloei staat. Hij lijkt wat op een draba of een arabis. Maar ik ben de naam vergeten. Vroeger zag je dit plantje wel eens aangeboden, maar het is lang geleden dat ik hem nog bij iemand anders zag. Nochtans een alleraardigste dwergplant voor de rotstuin of trog. Ik herinner me dat Luc G. hem vroeger ook nog had.

En ondertussen is ook de naam me terug binnen geschoten en die luidt: Schivereckia doerfleri .
Ik heb nog schivereckia bornmuelleri in de rotstuin
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Een favoriet, wat forser en voor de halfschaduw...ik vind het blad zo schitterend.

Geranium 'Elworthy Eyecatcher'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 13 april 2026, 22:23:57
Citaat van: Frankie Wulleman op 13 april 2026, 12:46:12

Ik heb nog schivereckia bornmuelleri in de rotstuin

Heb je daar een foto van, Luc? Is er veel verschil met doerfleri?