Daphne 2026

Gestart door Herman Mylemans, 28 januari 2026, 18:31:11

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 07:45:05
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:06:27Topper der toppers. Deze iconische Daphne 'Michele' staat in de startblokken voor een uitmuntende prestatie. Ook in knop is deze plant reeds een lust voor het oog! Het vermeerderen blijft voor mij echter een struikelblok.

Zo zie je ze niet vaak Frankie ! Knal prestatie !  :o  :o  :o  :o

Merci Kris, het is inderdaad een lust voor het oog. Vandaag staat hij op zijn hoogtepunt, bijna volledig overladen met bloemen, dit in combinatie met de typische geur. Onweerstaanbare plant!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog een kleintje onder de peperboompjes is Daphne 'Aymon Correvon'.

Frankie Wulleman

Daphne hendersonii 'Ernst Hauser' is een wat flinker groeiende wildhybride, ooit nog gevonden door rotsplantenpionier Harry Jans.

Frankie Wulleman

Nog een keertje toon ik hem. De bloemen worden nu wat bleker en de hele plant is zowat overladen met bloemen. Van gelijk welke kant is hij prachtig. Binnen enige tijd maar eens proberen te stekken.

Mark Stolk

Prachtig! En heerlijk geurend denk ik
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Citaat van: Mark Stolk op 18 april 2026, 16:29:35Prachtig! En heerlijk geurend denk ik

Ik weet niet welke je bedoelt, Marc, maar ze geuren inderdaad allemaal heel intens!

Frankie Wulleman

Daphne 'Vostrak' blijft laag en vrij compact en bloeit eveneens met sterk geurende bloemen.

Frankie Wulleman

Deze Daphne 'Bile Polycani' wordt amper 15 cm hoog, maar stoelt breed uit tot een zeer rijk bloeiende heester van 50 cm breed. Een favoriet!

Rudi Berthels

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:06:27Topper der toppers. Deze iconische Daphne 'Michele' staat in de startblokken voor een uitmuntende prestatie. Ook in knop is deze plant reeds een lust voor het oog! Het vermeerderen blijft voor mij echter een struikelblok.
Prachtige plant Frankie, nog nooit van gehoord

Frankie Wulleman

Citaat van: Rudi Berthels op 25 april 2026, 12:53:44
Prachtige plant Frankie, nog nooit van gehoord

Het is een van de vele wildselecties, afkomstig uit de gelijknamige Valle di San Michele, een vallei aan de voet van Monte Tremalzo. Het is een van de beste en meest groeikrachtige selecties van deze prachtige soort. Dit seizoen probeer ik hem nogmaals te stekken op verschillende tijdstippen.

Rudi Berthels

Daphne petraea Lidora

Frankie Wulleman

Daphne malyana uit de Tara vallei in Montenegro.

Frankie Wulleman

Herman Mylemans

Daphne cneorum f. alba

Daphne domini
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  5 april 2026, 22:20:21
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:07:57
Citaat van: Herman Mylemans op  3 april 2026, 11:46:43Daphne 'Tichborne' een oude kruising: D. collina x D. arbuscula. Hij blijft een goede bloeier en kan ook goed teruggesnoeid worden. Hij staat al 26 jaar in de tuin.

Prachtig exemplaar, Herman. Moet ik ook nog maar eens zien aan te geraken.
Frankie, ik weet niet of die nog veel in omloop is.

Ik heb hier nog een exemplaar dat ik een paar jaar met succes gestekt had... alles weg inmiddels.  Misschien moet ik het straks nog eens proberen ?  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen