Crocus 2011

Gestart door Luc Gilgemyn, 8 januari 2011, 15:49:04

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Enkele Crocusjes in bloei:

Crocus asumaniae
en Crocus 'Zephyr'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Prachtige krokusjes, Wim, bij mij ging vandaag een eerste bloem van C. goulimyi open.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Mooi Wim en Luc . Ja die goulymyi van Melvyn Jope had ik ook gezien op het forum van de SRGC . Ik heb meteen een dweil moeten halen.

Vrijdagavond was ik te laat om nog Crocus melantherus vast te leggen... Tegen dat ik thuis was van het werk , bloemen toe  :(
Ik dacht oei ,dat wordt voor volgend jaar.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Zaterdag , weer niks want dan zaten we aandachtig te luisteren naar Chris Grey Wilson in De Bilt ....
En deze morgen waren de bloemen al over hun hoogtepunt ....

Kris De Raeymaeker

Maar niet te geloven ....Twee andere knopjes die 's morgens nog helemaal verscholen zaten kwamen in de late namiddag nog open !
Wat een snelheid dat deze Crocus aan de dag legt !
Dus in de late namiddag snel de eerste bloemen weggehaald en nogmaals fototoestel boven gehaald voor de verse bloemen van Crocus melantherus .

Luc Gilgemyn

De Crocusjes blijven duidelijk voor wat aandacht zorgen !!
Die asumaniae is prachtig Wim, goulimyi vind ik altijd zo mooi rond van vorm en de zwarte meeldraden bij C. melantherus hebben hem al altijd tot één van mijn favorieten gemaakt Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

Wonderbaarlijk Kris,waar geduld al niet goed voor is,ziet er schitterend uit.

Wim Boens

C. goulimyi heeft voor mij een perfecte bloemvorm...prachtig Frankie.

C. melantherus zou je idd alleen al voor de meeldraden houden, heel mooi contrast!

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 oktober 2011, 00:12:47
Ja die goulymyi van Melvyn Jope had ik ook gezien op het forum van de SRGC . Ik heb meteen een dweil moeten halen.

Ik heb de dweil hier zelfs meerdere malen mogen uitwringen  ;)
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 oktober 2011, 08:43:54
en de zwarte meeldraden bij C. melantherus hebben hem al altijd tot één van mijn favorieten gemaakt Kris !

Dat is ook de reden dat ik hem deze zomer heb aangeschaft Luc. Maar blijkt dat het effect van die zwarte meeldraden redelijk snel vervaagd. In het begin als de bloemen pas openkomen hebben ze dat duidelijk kenmerk maar aan het eind van de dag is het al minder en op dag 2 is er nog maar een zweem aanwezig . Nog iemand die ervaring?

Bert Stegeman

hier zijn we ondertussen aan de tweede dweil begonnen.
wat een prachtige crocussen om te :-* zo mooi

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 oktober 2011, 18:50:32
en de zwarte meeldraden bij C. melantherus hebben hem al altijd tot één van mijn favorieten gemaakt Kris !

Dat is ook de reden dat ik hem deze zomer heb aangeschaft Luc. Maar blijkt dat het effect van die zwarte meeldraden redelijk snel vervaagd. In het begin als de bloemen pas openkomen hebben ze dat duidelijk kenmerk maar aan het eind van de dag is het al minder en op dag 2 is er nog maar een zweem aanwezig . Nog iemand die ervaring?

Geen idee, maar dat lijkt me wel normaal, de bloem moet zijn stuifmeel vrij geven...en dat is altijd geel bij Crocussen denk ik...of misschien niet bij C. biflorus subsp. nubigena of subsp. crewei??
Wim Boens

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 oktober 2011, 18:50:32

Je moet er inderdaad snel bij zijn Kris !  Wat dat betreft houdt C. biflorus nubigena zijn zwarte meeldraden iets langer vast en het zwart is iets meer uitgesproken heb ik de indruk... maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de omgevingstemperatuur op het moment van de bloei.  Hieronder een foto van afgelopen voorjaar.

Gelukkig kun je van de foto's van deze vergankelijke schoonheden nog uuuuuuuuuuuurenlang genieten...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Je hebt gelijk Luc, iets beter wat betreft zwarte meeldraden...

Dit weekend  nog een speciosus in bloei aangetroffen. Hier eigenlijk een beetje een onkruid (zaait zich nogal uit)maar zelfs deze gemakkelijke soort doet het  dit jaar qua bloei aardig minder  :(

Bert Stegeman

als ik nog geen crocus fanaat ben dan word ik dit wel bij het zien van deze C. biflorus nubigena
wat een prachtige crocus.

Gerrit Roest

Er zijn uit crocusland weer vele mooie soorten te zien hier op het forum de laatste dagen.
Uit mijn tuin Crocus cancelatus ssp. cancelatus, eerste foto afgelopen zaterdag na terugkomst uit De bilt.
de andere van zondag nadat ze een paar uren van de zon genoten hadden, en ik ook van de zon en genoten :D
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland