Bloei maart - april 2026

Gestart door Wim Boens, 5 maart 2026, 11:49:50

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Wulfenia x schwarzii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Globularia cordifolia en Ranunculus gramineus vormen een aardig duo. De combinatie van de vlak groeiende blauwe kogelbloem met de ijle ranonkel vind ik wel iets hebben.

Frankie Wulleman

Globularia cordifolia 'alba'.

Frankie Wulleman

Een wild groeiende Aethionemum, ik denk A. grandiflorum.

Frankie Wulleman

Hypericum cerastioides met zijn supergrote bloemen is al jaren een favoriete rotsplant.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen, maar toch enkele foto's.
Genista depressa is een brem van enkele cm. hoog die kruipt over de stenen.

Wat een prachtplantje !  Schitterend hoe hij zich over die tufsteen legt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:46:40
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 18:56:58In de achtertuin is het kleurenpalet op zijn mooist denk ik dan.
Prachtig Luc , doet me weer een beetje denken aan "Leonardslee  Gardens" ...uiteraard in miniatuur maar met dezelfde sfeer ...

Dat is pas een eresaluut Kris !  -2(  -2(   Ik bezocht ooit ook het sprookjesachtig mooie Leonardslee, wat een tuin, een vallei boordevol Rhododendron en Azalea, een aanblik om nooit meer te vergeten als je van die planten families houdt !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 21:42:44Penstemon 'Six Hills' mag eveneens onder de toppers gerekend worden met zijn onwaarschijnlijk rijke bloei.

Hoe zou ik het daarmee niet eens kunnen zijn Frankie ?  :P

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 28 april 2026, 19:06:37Mooie tuin Luc! Precies geen last van de droogte!

Bedankt Herman, het mag intussen wel eens goed regenen, alles is kurkdroog, ik vermijd het om momenteel nieuwe plantjes uit te planten in de tuin.  De oudere struiken zitten wel dieper in de grond met hun wortels, die kunnen wel wat hebben.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op 26 april 2026, 18:33:37Bijna mei, dus nog wat meer meiklokjes...

Convallaria keiskei, shiro shima fu.Een selectie van het Japanse meiklokje, de naam is geen cultivarnaam, maar een beschrijving, betekent letterlijk "wit-bont in strepen".
Convallaria majalis 'Aurea', met gele bladeren.
Convallaria majalis 'Mary Brooks', ik zie geen verschil met de vorige ('Aurea').
Convallaria majalis 'Green Tapestry'.

....Ik voel een artikel komen...  -2(

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2026, 10:14:15....Ik voel een artikel komen...  -2(

Ik word voorspelbaar  ;)  ;D
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:04:57Inderdaad te veel planten in bloei om op korte termijn te fotograferen,

Dat is momenteel het grote probleem Luc ...Zelfs als ik er de ganse dag mee bezig ben heb ik nog niet alles gefotografeerd en gepost ...Prachtige lente !!!! Alleen veel te droog uiteraard .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 april 2026, 22:01:21
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2026, 21:26:50Petrocoptis pyrenaica
Polygala chamaebuxus
Ptilotrichum macrocarpum
Vernica prostrata in een vorm met witte bloemen met een blauwe schijn

Hier staat een nakomeling, Luc, nog wat klein, maar hij kan groeien. Hoe heb je deze overigens vermeerderd?
Met afleggen, ik krijg maar geen zaden op mijn plant.
Torhout, West-Vlaanderen