Azalea's en rhododendron

Gestart door Ruben Billiet, 24 april 2014, 21:35:48

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 10:45:48
Citaat van: Herman Mylemans op 11 maart 2026, 14:09:01Rhododendron praevernum

Leuk die botanische soorten !
Hier staat mijn favoriete Rododendron dendrocharis weer in bloei ...

Ook ik heb die nooit eerder aangeboden gezien, rijke bloei !!

Onderstaande Rhododendron Willemsianum 'Gartendirektor Rieder' kan er ook wat van als je't over bloei hebt - natuurlijk niet geschikt voor de echte rotstuin, maar in mijn heg staat hij goed op zijn plaats denk ik - hij is ongeveer 2,50 meter hoog en bijna even breed.  Op de tweede foto is hij omringd door zijn buren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2026, 23:56:29
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 10:45:48
Citaat van: Herman Mylemans op 11 maart 2026, 14:09:01Rhododendron praevernum

Leuk die botanische soorten !
Hier staat mijn favoriete Rododendron dendrocharis weer in bloei ...

Ook ik heb die nooit eerder aangeboden gezien, rijke bloei !!

Onderstaande Rhododendron Willemsianum 'Gartendirektor Rieder' kan er ook wat van als je't over bloei hebt - natuurlijk niet geschikt voor de echte rotstuin, maar in mijn heg staat hij goed op zijn plaats denk ik - hij is ongeveer 2,50 meter hoog en bijna even breed.  Op de tweede foto is hij omringd door zijn buren.
Luc, mooie grote bloemen! Prachtige buren.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Rhododendron williamsianum. De plant werd in 1908 door de horticulture Ernest Wilson in het Westen geïntroduceerd en staat bekend om zijn compacte, groenblijvende struikvorm en ronde, leerachtige bladeren.

Rhododendron 'Princess Anne', R. hanceanum v. nanum x keiskei Hybridizer: Reuthe (1974)

Rhododendron impeditum 'Wren'is een gele Dwergrododendron met een compacte en lage groeiwijze en een maximale hoogte van 60 cm.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 23 april 2026, 17:05:18Rhododendron williamsianum. De plant werd in 1908 door de horticulture Ernest Wilson in het Westen geïntroduceerd en staat bekend om zijn compacte, groenblijvende struikvorm en ronde, leerachtige bladeren.

Rhododendron 'Princess Anne', R. hanceanum v. nanum x keiskei Hybridizer: Reuthe (1974)

Rhododendron impeditum 'Wren'is een gele Dwergrododendron met een compacte en lage groeiwijze en een maximale hoogte van 60 cm.

Mijn hoger getoonde Gartendirektor Dr Rieder is blijkbaar een selectie van de aanvankelijke introductie !  De bloemen zijn inderdaad reusachtig Herman. 

Rhododendron keiskei is één van de ouders van mijn Rhododendron x 'Shamrock' (foto 2), de andere is R. hatsugiri.

Foto 3 Rhododendron x 'Chikor' is een andere dwerg met R.rupicola var chryseum and R. ludlowii als ouders, een kruising van de legendarische Peter Cox. Mijn plant is minimaal 25 jaar oud en vroor in 2012 kapot - ik snoeide hem terug tot de grond en hij schoot opnieuw op.  Hij moet nu ca 25 cm hoog zijn.

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 april 2026, 18:39:36
Citaat van: Herman Mylemans op 23 april 2026, 17:05:18Rhododendron williamsianum. De plant werd in 1908 door de horticulture Ernest Wilson in het Westen geïntroduceerd en staat bekend om zijn compacte, groenblijvende struikvorm en ronde, leerachtige bladeren.

Mijn hoger getoonde Gartendirektor Dr Rieder is blijkbaar een selectie van de aanvankelijke introductie !  De bloemen zijn inderdaad reusachtig Herman.

Rhododendron keiskei is één van de ouders van mijn Rhododendron x 'Shamrock' (foto 2), de andere is R. hatsugiri.

Foto 3 Rhododendron x 'Chikor' is een andere dwerg met R.rupicola var chryseum and R. ludlowii als ouders, een kruising van de legendarische Peter Cox. Mijn plant is minimaal 25 jaar oud en vroor in 2012 kapot - ik snoeide hem terug tot de grond en hij schoot opnieuw op.  Hij moet nu ca 25 cm hoog zijn.
Mooi Luc! Spijtig dat er zoveel van die uitdrogende wind is. Eigenlijk zou het eens goed moeten regenen.

Frankie Wulleman

Prachtig Luc en Herman, die kleine Rhodo's. Wat is een goed adres om deze aan te schaffen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Rhododendron 'Grazeasy Dark Pink' Inkaro een poticum soort.

Rhododendron 'Hans Hachmann', deze rhododendron is gekweekt en geïntroduceerd door Holger Hachmann in 2009 en vernoemd naar zijn overleden vader Hans Hachmann.

Rhododendron 'Arctic Tern' Een Amerikaanse kruising van H.L. Larson, en in Europa door Peter Cox (1982) geregistreerd, van Rhododendron trichostomum met Ledum groenlandicum (Rhododendron groenlandicum)

Rhododendron yakushimanum 'Bambi'

Herman Mylemans

Rhododendron 'Saffrano' Wardii-hybride Rhododendron wardii is een rododendronsoort die inheems is in het zuidwesten van Sichuan, het zuidoosten van Xizang en het noordwesten van Yunnan in China, waar het groeit op een hoogte van 3.000-4.600 m

Azalea knaphill 'Anneke'

Azalea knaphill 'Daviesii': Rhododendron viscosum × Rhododendron molle (J. Davies, Engeland, 1840)

Rhododendron XXL® The original one

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 21:08:06Prachtig Luc en Herman, die kleine Rhodo's. Wat is een goed adres om deze aan te schaffen?

Ik heb geen vast adres om die aan te schaffen Frankie, ze komen van een beetje overal : plantenbeurzen, Aberconwy, enz...

Luc Gilgemyn

Mooie rhodo's Herman, er zitten wel een paar mooie onbekenden tussen !  ((14

Rhododendron yakushimanum - voor mij op zijn mooiste moment, wanneer er nog enkele roze ongeopende knoppen tussen de witte bloemen zitten.

De tweede foto - R. yaku in gezelschap

3e foto : Rhododendron x 'Percy Wiseman' ook een yaku hybride met zijn buur, de yakushimanum.

4e foto Rhododendron x 'Percy Wiseman' solo

Luc Gilgemyn

Rhododendron williamsianum 'Gartendirektor Glocker' - 2 w

3 - Rhododendron x 'Dusty Miller' - heel erg laag blijvend (40 cm na 15 jaar) ook al met Yaku genen.

4 - Azalea 'Golden sunset'

Luc Gilgemyn

Een combinatie die mij ieder jaar weer bekoort : Rhodo's met daarboven de Laburnum (gele regen) in bloei

Herman Mylemans

Luc, je Rhododendron's staan er mooi bij. Eens ze een paar jaar staan dan kunnen ze schitteren met hun bloemenpracht. Het is dit jaar een redelijk goed jaar! De regen was juist op tijd.

Rhododendron 'Surrey Heath' een kruising uit Rhododendron 'Fabia' en Rhododendron yakushimanum. Fabia groep is een kruising tussen Rhododendron dichroanthum en Rhododendron griersonianum. De bloemen zijn trechtervormig, vaak zalmoranje tot oranje-scharlaken, en bloeien in losse trossen.

Rhododendron obtusum 'Kermesina Alba', Japanse azalea, trage groeier.

Herman Mylemans

Rhododendron 'Pink Walloper' is Rhododendron 'Anna' × 'Marinus Koster'. De hybride werd gemaakt door de bekende hybrideur Halfdan Lem, waarschijnlijk vóór 1960. De naam "Pink Walloper" werd later populair omdat de plant enorme bloemtrussen maakt ("walloper" = een enorme knoeperd)

Rhododendron 'Wonderred' ontstaan Glendoick nursery Scotland een kruising tussen 'Everred' en 'Moser's Maroon'

Rhododendron 'Grazeasy Dark Pink' Inkaro

Rhododendron 'Rosabell' (Azalea)

Herman Mylemans

Rhododendron yakushimanum 'Grumphy'

Rhododendron ponticum