Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

De Pleiones zijn intussen terug binnen in hun winterkwartier.
Over het algemeen was het een goed jaar.
Hieronder twee beelden van in die volgorde :  P. orizaba "Fish Eagle" en P. vesuvius "Tawny Owl" die zich telkens gedeeld hebben en daarbovenop nog respectievelijk drie en twee "bulbils" hebben aangemaakt op de apex van de oude pseudobulb van vorig jaar.  ;)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 oktober 2011, 11:21:17
Waar/hoe kwartier jij die in Luc, vorstvrij of alleen "droog" ?

Luc Gilgemyn

Ze staan in de veranda Cor, dat is zowel droog als vorstvrij !  ;)

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 oktober 2011, 12:01:54
Ze staan in de veranda Cor, dat is zowel droog als vorstvrij !  ;)
Een veranda heb ik niet, zal maar een plekje in het kasje zoeken voor ze, maar dat is niet gegarandeerd "vorstvrij".

Luc Gilgemyn

Als ze droog blijven ben je al een heel end en kunnen ze wat vorst hebben Cor - bij strenge vorst zou ik ze toch nog wat beschermen door af te dekken met bubbelfolie of zo.

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 oktober 2011, 12:07:14
- bij strenge vorst zou ik ze toch nog wat beschermen door af te dekken met bubbelfolie of zo.
Dan mogen ze tijdelijk in de garage logeren 8), die is alleen te donker voor een lang verblijf.

Luc Gilgemyn

Daar kunnen ze gerust blijven tot na de jaarwisseling Cor !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 oktober 2011, 11:21:17
Over het algemeen was het een goed jaar.
Hieronder twee beelden van in die volgorde :  P. orizaba "Fish Eagle" en P. vesuvius "Tawny Owl" die zich telkens gedeeld hebben en daarbovenop nog respectievelijk drie en twee "bulbils" hebben aangemaakt op de apex van de oude pseudobulb van vorig jaar.  ;)

Dat horen we altijd heel graag Luc  ;) Ruikt erg naar ruilmateriaal ... ;D
Hier komt praecox weer in de knop .Vorig jaar ook , maar toen wierp hij zijn knoppen af toen het plots heel snel winter werd ....Zal hem nu maar tijdig wat warmer zetten zodat ik opnieuw -zoals in 2009 -kan genieten van de mooie bloemen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Ziet er veelbelovend uit Kris ! Bij mij heeft praecox om voor mij onbekende redenen helaas het loodje gelegd...  :( :'(  gelukkig was het één van de weinigen die het dit jaar niet goed deed.  Voor de rest, zoals ik al schreef, goede vermeerdering en mooie, dikke pseudobulben !  ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 oktober 2011, 21:51:13
Ziet er veelbelovend uit Kris ! Bij mij heeft praecox om voor mij onbekende redenen helaas het loodje gelegd...  :( :'(  gelukkig was het één van de weinigen die het dit jaar niet goed deed.  Voor de rest, zoals ik al schreef, goede vermeerdering en mooie, dikke pseudobulben !  ;D

Dank je Luc. Ik heb gehoord dat praecox beter het hele jaar door in de serre/kas  verblijft .En in de winter liefst bij een minimum temperatuur van 5 graden volgens ik kan begrijpen ...Het is bij mij voorlopig de enige die niet buiten staat in de zomer ....
Je hebt gelijk , het was een superjaar voor de Pleiones ...zij hielden wel van onze speciale  zomer ... 

Kris De Raeymaeker

De  Pleione praecox is nu echt bijna bloeirijp .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 november 2011, 22:13:55

En nu staat hij dus eindelijk volop te bloeien. Hierbij enkele impressies ...
Heb de pot ook eens op andere plekjes gezet om te fotograferen ....roept telkens weer andere sferen op vind ik .

Luc Gilgemyn

't was de moeite van het wachten waard Kris ! 
Moooooooooooooiiii !  ((7

Pim Hols

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 november 2011, 11:37:33
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 november 2011, 22:13:55

En nu staat hij dus eindelijk volop te bloeien. Hierbij enkele impressies ...
Heb de pot ook eens op andere plekjes gezet om te fotograferen ....roept telkens weer andere sferen op vind ik .
Inderdaad, geweldig, Kris  ((12 ((14
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 november 2011, 11:37:33
Pleione praecox  staat dus eindelijk volop te bloeien. Hierbij enkele impressies ...

Ondertussen nog altijd in topvorm ...Hij staat nu al circa 3 weken mooi te wezen. Van een lange bloeitijd gesproken . Er zijn er die het met minder moeten stellen op hun cv...