Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 26 mei 2026, 15:00:17
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:21:23In de omgeving van ons verblijf kan ik al een eerste 'bijvangst' spotten: Anthyllis montana met een bijzonder donkere bloemkleur. Later deze week zou ik nog vele exemplaren mogen spotten met beginnende bloei. Het blijkt er overal een vrij algemene plant te zijn die op warme en droge plekjes groeit, vaak zelfs langs de kant van de weg.
Vreemd dat je deze niet kunt houden. Ik heb hier zelfs twee exemplaren staan die meer dan 20 jaar oud zijn.

Ik probeerde hem al enkele keren, maar de plant kwijnde iedere keer weg. Geen idee wat de reden zou kunnen zijn. Misschien nog maar eens proberen, want eigenlijk is het wel een knappe plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:02:56Het was er de voorbije maanden bijzonder warm en droog, net zoals bij ons hier in de lage landen, waardoor de vegetatie al iets voor was op schema. Ik had gedacht om er te vroeg te zijn, maar niks bleek minder waar.

Nog voor we onze bestemming bereikten in l'hermitage, zagen we al verschillende orchideeën opduiken langs de rand van de weg op vele plekjes.

Orchis simia (foto 1 en 2) is te in vele vormen en kleuren te zien. Het is een erg algemene orchidee in die streek. Hetzelfde geldt voor Orchis purpurea (foto 2) die je er overal kan tegenkomen. En hoe talrijk die laatste daar ook is, enkel in ons eigen landje heb ik de allermooiste exemplaren gezien. Ik heb ze daar nergens zo mooi gezien zoals bij ons.

Ik volg je met veel interesse Frankie ! Zoals je wel weet was ik al enkele keren in de Vercors voor de voorjaarsbloei  (in april) , toen kwam ik ook al heel veel Orchideeën tegen ! Maar mei moet waarschijnlijk de beste periode zijn voor de Orchideeën . Deze streek kan me zeker bekoren en ik ga er zeker nog eens naartoe in de toekomst ....

Alvast leuk om al zoveel Orchideeën te zien in de omgeving van jullie verblijfplaats ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:16:10Er zijn trouwens ook heel wat insecten te zien, waaronder een aantal prachtige vlinders.
Bolaria euphrosyne (foto 1) die bij ons al lang uitgestorven is, een blauwtje met een intens donkerblauwe kleur en Libelloides coccajus (foto 3) een indrukwekkend roofinsect die we ook wel haftlibel noemen. Het is een typisch mediterrane soort die je er overal kan spotten.

Prachtig die vlinders en knappe opnames Frankie ! Haarscherpe beelden ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 26 mei 2026, 19:31:09
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:02:56Het was er de voorbije maanden bijzonder warm en droog, net zoals bij ons hier in de lage landen, waardoor de vegetatie al iets voor was op schema. Ik had gedacht om er te vroeg te zijn, maar niks bleek minder waar.

Nog voor we onze bestemming bereikten in l'hermitage, zagen we al verschillende orchideeën opduiken langs de rand van de weg op vele plekjes.

Orchis simia (foto 1 en 2) is te in vele vormen en kleuren te zien. Het is een erg algemene orchidee in die streek. Hetzelfde geldt voor Orchis purpurea (foto 2) die je er overal kan tegenkomen. En hoe talrijk die laatste daar ook is, enkel in ons eigen landje heb ik de allermooiste exemplaren gezien. Ik heb ze daar nergens zo mooi gezien zoals bij ons.

Ik volg je met veel interesse Frankie ! Zoals je wel weet was ik al enkele keren in de Vercors voor de voorjaarsbloei  (in april) , toen kwam ik ook al heel veel Orchideeën tegen ! Maar mei moet waarschijnlijk de beste periode zijn voor de Orchideeën . Deze streek kan me zeker bekoren en ik ga er zeker nog eens naartoe in de toekomst ....

Alvast leuk om al zoveel Orchideeën te zien in de omgeving van jullie verblijfplaats ....

Ik vind het een geweldig mooie streek, Danny, dat zei ik je al. Ook ik wil er in de toekomst zeker nog eens terug keren.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 26 mei 2026, 19:42:52
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:16:10Er zijn trouwens ook heel wat insecten te zien, waaronder een aantal prachtige vlinders.
Bolaria euphrosyne (foto 1) die bij ons al lang uitgestorven is, een blauwtje met een intens donkerblauwe kleur en Libelloides coccajus (foto 3) een indrukwekkend roofinsect die we ook wel haftlibel noemen. Het is een typisch mediterrane soort die je er overal kan spotten.

Prachtig die vlinders en knappe opnames Frankie ! Haarscherpe beelden ! ((3

Merci Danny, zoals je weet heb ik ook wel oog voor andere zaken dan planten alleen. En daar was er meer dan genoeg te zien.

Frankie Wulleman

Ophrys insectifera (foto 1) duikt dan plots ook op. Een aantal exemplaren bevindt zich in het open dennenbos.
Nog een bergnachtorchis (Planthatera) (foto 2)
Een polleke poppenorchis (foto 3) Deze plant is hier zeer algemeen.

Frankie Wulleman

En uiteindelijk nog meer Ophrys. Ik denk hier aan Ophrys fuciflora.

Frankie Wulleman

Ook in de vallei waar ons verblijf gelegen is, bulkt het van de insecten. De opvallende haftlibel vraagt er om nogmaals 'geschoten' te worden.

Frankie Wulleman

Op het einde van deze vallei botsten we nog op een knap watervalletje. Het is tevens de afsluiter van onze aankomstdag.

Frankie Wulleman

Nog een foto bijvoegen van het biotoopje waar ik de meeste planten gevonden heb. Enkel Ophrys fuciflora (waarvan ik denk dat het fuciflora is) bevond zich in de volle zon in de open stukjes. De rest groeide allemaal op wat meer beschutte plekjes in de halfschaduw. Deze helling was een aaneenschakeling van open weitjes met een open bos.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 19:55:35En uiteindelijk nog meer Ophrys. Ik denk hier aan Ophrys fuciflora.

Nee, geen O. fuciflora. Die is veel meer trapezoïde. Ik denk aan Ophrys demangei. Niet bij de laatste, die is waarschijnlijk fuciflora

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2026, 21:20:58
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 19:55:35En uiteindelijk nog meer Ophrys. Ik denk hier aan Ophrys fuciflora.

Nee, geen O. fuciflora. Die is veel meer trapezoïde. Ik denk aan Ophrys demangei. Niet bij de laatste, die is waarschijnlijk fuciflora

Trapezoïde? Verklaar je nader, Gerrit.

Gerrit Eijkelenboom

Trapezoid, een van de vele mogelijkheden om de vorm van de lip weer te geven. Bv rechthoekig, rond, ovaal, vierkant, oblong.
Trapeze vormig: wijder van onderen smaller bij de schouders, de typische vorm van Ophrys fuciflora. Zie bijgevoegde foto.

Frankie, de twee orchideeën 1743 en 1776 hebben een rechthoekige lip. Dat is een kenmerk van Ophrys demangei.

Herman Mylemans

Frankie, prachtige eerste dag! Zoveel moois al gezien, dat belooft voor de volgende dagen. Je was waarschijnlijk op het juiste tijdstip op de juiste plaats.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:02:56Orchis simia (foto 1 en 2) is te in vele vormen en kleuren te zien. Het is een erg algemene orchidee in die streek. Hetzelfde geldt voor Orchis purpurea (foto 2) die je er overal kan tegenkomen. En hoe talrijk die laatste daar ook is, enkel in ons eigen landje heb ik de allermooiste exemplaren gezien. Ik heb ze daar nergens zo mooi gezien zoals bij ons.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 08:48:07Orchis purpurea heeft blijkbaar een enorm groot verspreidingsgebied Frankie ...ik zag ze onlangs ook nog in Noord Griekenland...Maar bij het zien van deze foto's begrijp ik wat je bedoeld met de schoonheid van onze Belgische exemplaren.
Op vraag van Gerrit nog 2 foto's van degene die ik onlangs zag in Noord Griekenland ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "