Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 20:02:26Op het einde van deze vallei botsten we nog op een knap watervalletje. Het is tevens de afsluiter van onze aankomstdag.

Jawatte , alvast een veelbelovende start Frankie en een prachtige streek !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Kris, het zou interessant zijn om meer te zien uit Noord-Griekenland. Wij waren er vorig jaar en hebben vooral de late orchideeën gezien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 mei 2026, 18:09:34Kris, het zou interessant zijn om meer te zien uit Noord-Griekenland. Wij waren er vorig jaar en hebben vooral de late orchideeën gezien.
Hey Gerrit , er komt later  zeker nog een beknopt reisverslag over deze trip  met zeker ook de nodige  orchideeën maar we hebben nu ook geen massa's gezien ...Dit door enkele diverse redenen. We zijn ten eerste vroegtijdig dienen terug te keren door het feit dat mijn vrouw haar pols heeft gebroken ginder tijdens een wandeling. We hebben ook nog eens een een dag of 2 gehad met niet te beste weersomstandigheden waarbij ook 1 dag met gans de tijd plensregen. Verder waren er ook enkele reisdoelen hoog in de bergen voor Crocus cjivicii en pelistericus waardoor de dag op die moment te kort was om alles te combineren....Maar toch zal je er nog te zien krijgen van ginder, nog wat geduld ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 mei 2026, 08:42:47Trapezoid, een van de vele mogelijkheden om de vorm van de lip weer te geven. Bv rechthoekig, rond, ovaal, vierkant, oblong.
Trapeze vormig: wijder van onderen smaller bij de schouders, de typische vorm van Ophrys fuciflora. Zie bijgevoegde foto.

Frankie, de twee orchideeën 1743 en 1776 hebben een rechthoekige lip. Dat is een kenmerk van Ophrys demangei.

Dat is overduidelijk, Gerrit. Bedankt voor de toelichting.

Is Ophrys demangei overigens niet in te delen als een subspecies van fuciflora of is het echt een soort op zich?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 mei 2026, 17:04:32
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 20:02:56Orchis simia (foto 1 en 2) is te in vele vormen en kleuren te zien. Het is een erg algemene orchidee in die streek. Hetzelfde geldt voor Orchis purpurea (foto 2) die je er overal kan tegenkomen. En hoe talrijk die laatste daar ook is, enkel in ons eigen landje heb ik de allermooiste exemplaren gezien. Ik heb ze daar nergens zo mooi gezien zoals bij ons.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 08:48:07Orchis purpurea heeft blijkbaar een enorm groot verspreidingsgebied Frankie ...ik zag ze onlangs ook nog in Noord Griekenland...Maar bij het zien van deze foto's begrijp ik wat je bedoeld met de schoonheid van onze Belgische exemplaren.
Op vraag van Gerrit nog 2 foto's van degene die ik onlangs zag in Noord Griekenland ....

Ook in Griekenland zijn ze niet zo spectaculair als de Belgische exemplaren. We mogen dus best trots zijn op 'onze planten'.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 27 mei 2026, 09:09:43Frankie, prachtige eerste dag! Zoveel moois al gezien, dat belooft voor de volgende dagen. Je was waarschijnlijk op het juiste tijdstip op de juiste plaats.

In een normaal seizoen was de tweede week van mei eerder aan de vroege kant, Herman, maar het seizoen was door de droogte en de warmte duidelijk wat vroeger dan anders. Toch was ik voor de meeste zaken toch nog op het juiste moment.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 27 mei 2026, 17:44:01
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 20:02:26Op het einde van deze vallei botsten we nog op een knap watervalletje. Het is tevens de afsluiter van onze aankomstdag.

Jawatte , alvast een veelbelovende start Frankie en een prachtige streek !  ((3

Ja Danny, een streek om bij weg te "drôme"n  ;)

Frankie Wulleman

De volgende dag stond de vallei van Rochefort/Samson op het programma. Het is een prachtige vallei die bestaat uit bossen onderbroken door talloze kalkgraslanden. Deze plaats is vrij bekend onder orchideeënliefhebbers, toch waren we nagenoeg alleen in de vallei. Het weer was er ook niet al te best. Droge periodes wisselden elkaar af met buitjes van motregen. Niet echt ideaal om orchideeën te gaan spotten. De nevelslierten verbergen de kalksteenmassieven die tussen de bossen opduiken.

Frankie Wulleman

Het valt me op dat er in deze vallei onnoemelijk veel goudenregen (Laburnum anagyroides)aanwezig is en dit in volle bloei.

Frankie Wulleman

Nog enkele. De massaal bloeiende gouden regen geven de vallei een sprookjesachtige sfeer.

Frankie Wulleman

Het valt al meteen op dat Orchis militaris (het soldaatje) hier de bovenhand heeft. Wel duizenden exemplaren staan er verspreid in de vallei.

Frankie Wulleman

Nog wat O. militaris.

Frankie Wulleman

Van deze planten ben ik niet helemaal zeker. Het lijkt op O. simia, maar ik vermoed eerder een hybride met militaris.

Frankie Wulleman

In België een zeldzame orchidee, hier komt de aangebrande orchis op vele plaatsen voor.

Frankie Wulleman

Enkele rariteiten die me in het oog sprongen.

Foto 1: een witte Orchis ustulata ???
Foto 2: een vreemde hybride... maar tussen wat...
Foto 3: een nagenoeg witte Orchis purpurea