Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Er is hier een grote weelde te zien op deze graslanden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog eentje met een heel aparte bloem. Zoals eerder gezegd; geen twee planten lijken gelijk. Onvoorstelbaar is dit.

Gerrit Eijkelenboom

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 19:45:25Nog eentje met een heel aparte bloem. Zoals eerder gezegd; geen twee planten lijken gelijk. Onvoorstelbaar is dit.

Dit is een soort anomalie, een afwijking. Wij hebben hem ook gevonden op dat veld. Het is Ophrys druentica. Met een bijzonder langgerekte lip, die van ons was zelfs nog langer. Kijk eens naar het basaal veld, dat is in tweeën gedeeld, absurd. Maar wat een vondst hè. Die levert heel wat likes op bij fb.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 19:52:04
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 19:45:25Nog eentje met een heel aparte bloem. Zoals eerder gezegd; geen twee planten lijken gelijk. Onvoorstelbaar is dit.

Dit is een soort anomalie, een afwijking. Wij hebben hem ook gevonden op dat veld. Het is Ophrys druentica. Met een bijzonder langgerekte lip, die van ons was zelfs nog langer. Kijk eens naar het basaal veld, dat is in tweeën gedeeld, absurd. Maar wat een vondst hè. Die levert heel wat likes op bij fb.

Ook nog maar beschreven in 2006 zie ik.

Frankie Wulleman

Ook deze vind ik bijzonder mooi. Ook een vrij grote bloem voor een ophrys.

Frankie Wulleman

Ze zijn allemaal om ter mooist.

Frankie Wulleman

En wat te denken van dit?

Frankie Wulleman

Eventjes het gaspedaal wat lossen en iets anders. Alhoewel, ik weet ook niet wat het zou kunnen zijn. Ondertussen waren we wat afgedwaald aan de rand van het weidegbied waar de begroeiing wat hoger werd.

Frankie Wulleman

En dan botsen we nog op een veldje Anacamptis pyramidalis dat er gaan begint.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 17:47:36Eigenlijk heb ik er niet zoveel aandacht aan geschonken, maar ze staan hier eveneens met vele duizenden. Trouwens niet alleen in deze vallei van Rochefort/Samson, maar in de hele vercors kom je ze in grote getale tegen. Doordat de focus op orchideeën lag, heb ik er niet zo heel veel foto's van.
Frankie, mooie gentianen, precies wel alleen maar de blauwe vorm. Nochtans bestaan er in Frankrijk plaatsen waar er veel kleurvariate is.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Qua Ophrys-en al mee van het mooiste wat ik ooit te zien kreeg Frankie ... ((14  ((14
Wat betreft de taxonomie , daar moet ik dan wel voor passen. Het is zeker boeiend en als men me duidelijk op een verschil wijst dan zie ik het ook vaak wel maar ik zie het meestal niet zelf al die kleine tot zelfs minieme verschillen. Zoals bij veel plantensoorten heb je de "splitters" en heb je de "lumpers" .
1 ding is duidelijk , voor wie van deze orchideeën houd is dit een super reisbestemming. We genieten daarnaast ook van je vergezichten want de natuur is er ongerept en prachtig . Op welke hoogtes vertoefden jullie daar meestal ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:01:51Ook deze vind ik bijzonder mooi. Ook een vrij grote bloem voor een ophrys.

Ik denk aan Ophrys vetula, maar het kan ook Ophrys scolopax zijn. (Daarvoor is een foto van opzij wel nodig, of van schuin opzij)

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2026, 21:43:25Kan dit ook nog drumana zijn, of eerder een hybride. Ik zie het nu eventjes niet meer...

Schitterende beelden Frankie , heel fraaie soorten in een prachtige omgeving , wat kan een mens nog meer wensen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2026, 22:05:38De nevel is nu grotendeels opgeklaard, waarbij de kalksteenmassieven helemaal zichtbaar worden. Hier een blik op les deux cours, een kenmerkend silhouet in de vallei van Rochefort/samson.

Wat een schitterende plaats Frankie , een echt Orchideeën paradijs !  ((3  :o  ((12  8)
Ieper , West-Vlaanderen