Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2026, 11:22:02
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:01:51Ook deze vind ik bijzonder mooi. Ook een vrij grote bloem voor een ophrys.

Ik denk aan Ophrys vetula, maar het kan ook Ophrys scolopax zijn. (Daarvoor is een foto van opzij wel nodig, of van schuin opzij)

Ik heb nog deze foto waarbij de onderste bloem al op zijn retour is. Ik weet niet of dit voldoende zou kunnen zijn voor verdere determinatie? Scolopax en vetula, het ligt ook weer heel dicht bij elkaar. Vetula wordt door sommigen dan nog eens gezien als een variëteit van scolopax...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 mei 2026, 21:34:10
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2026, 11:22:02
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:01:51Ook deze vind ik bijzonder mooi. Ook een vrij grote bloem voor een ophrys.

Ik denk aan Ophrys vetula, maar het kan ook Ophrys scolopax zijn. (Daarvoor is een foto van opzij wel nodig, of van schuin opzij)

Ik heb nog deze foto waarbij de onderste bloem al op zijn retour is. Ik weet niet of dit voldoende zou kunnen zijn voor verdere determinatie? Scolopax en vetula, het ligt ook weer heel dicht bij elkaar. Vetula wordt door sommigen dan nog eens gezien als een variëteit van scolopax...?

Foto graag nog even erbij.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2026, 21:59:54
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 mei 2026, 21:34:10
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2026, 11:22:02
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:01:51Ook deze vind ik bijzonder mooi. Ook een vrij grote bloem voor een ophrys.

Ik denk aan Ophrys vetula, maar het kan ook Ophrys scolopax zijn. (Daarvoor is een foto van opzij wel nodig, of van schuin opzij)

Ik heb nog deze foto waarbij de onderste bloem al op zijn retour is. Ik weet niet of dit voldoende zou kunnen zijn voor verdere determinatie? Scolopax en vetula, het ligt ook weer heel dicht bij elkaar. Vetula wordt door sommigen dan nog eens gezien als een variëteit van scolopax...?

Foto graag nog even erbij.

Oeps, bij deze .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

En het gaat verder. Enkel nog voor de diehards. Kan dit demangei zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Bezie deze tekening eens, lijkt wel op een doodskop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook deze vind ik bijzonder knap.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Zou dit een fuciflora kunnen zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog meer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Demangei?

Wat me ook al is opgevallen is dat de bloemen op eenzelfde plant soms een verschillende tekening kunnen hebben. Je zou denken dat het allemaal hetzelfde genetisch materiaal is, maar hoe kunnen die bloemen dan zo verschillen van tekening?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog maar eens een andere.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Er lijkt maar geen einde aan te komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Gezellig bij elkaar. Bekijk nu ook nog eens de tekeningen. Echte kunstwerkjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Orchis purpurea en Orchis ustulata. Ze staan er ook.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Foto 2165. Ik zie het duidelijk. Het is geen Ophrys scolopax, dus Ophrys vetula
Foto 2192. Ophrys druentica
Foto 2194. Ophrys fuciflora met witte sepalen, hetgeen vaak voorkomt.
Foto 2205. Ophrys vetula
Foto 2208. Ophrys ficiflora,
Foto 2211. Ik weet het niet. Het is een orchidee met zijlobben en zeer lange sepalen
Foto 2219. Ophrys druentica
Foto 2224. Ophrys fuciflora
Foto 2227. Ophrys druentica
Foto 2234. Ophrys druentica. De soort is bijzonder spectaculair. Het is een grote bloem. Ze hebben doorgaans een woeste tekening op de lip. Er groeien veel bloemen aan een plant en die staan ook nog eens dicht op elkaar. De dorsale sepaal is gebogen over het zuiltje. Er lopen vaak dikke gele lijnen over de lip. Het basaal veld bestaat hier uit twee vlekken. Dat komt vaker voor bij deze soort, maar ik weet niet of dat voor elk exemplaar geldt.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 mei 2026, 23:21:47Gezellig bij elkaar. Bekijk nu ook nog eens de tekeningen. Echte kunstwerkjes.

Je nieuw fototoestel moest meteen overuren draaien Frankie , ondertussen ben je het al gewoon neem ik aan . Uw opnames zijn echt subliem !  ((3  ((3  ((3

De uren vlogen voorbij daar in die weide neem ik aan , kon Els zich daar een beetje bezighouden ?  -2(
Ieper , West-Vlaanderen