Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 20:59:45Laat ons nog eventjes wegsmelten bij dit bijzonder mooi exemplaar, waar ik geen naam op durf kleven. Geen fuciflora, dacht ik.

Ophrys druentica. Lip rechthoekig qua vorm met candicoide belijning (zoals bij Ophrys candica)

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 20:35:39Dit bosje stond er zeer opvallend bij. Het is een fuciflora met heel wat bloemen op de stengel en bijzonder hoog groeiend, toch zeker een halve meter hoog. Een prachtexemplaar die al van ver opviel.

Een mooier exemplaar bestaat niet Frankie  :o  --6
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:02:07De schoonheden stapelen zich verder op en allemaal te zien op amper enkele vierkante meters.

Een moeilijk geval. Bij het determineren is het lang niet altijd zo dat alle kenmerken kloppen.
 Bij deze orchidee moet ik kiezen. Ik kies voor Ophrys druentica. Vanwege de witte sepalen. Die komen bij de andere orchideeën in dit gebied niet voor (behalve bij fuciflora. De lip is rond en dat is bij druentica niet helemaal zo. Dit dikke gele lijn zijn wel specifiek voor druentica.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:11:09We beëindigen de site van Barbières met nog enkele Dactylorhiza sambucina die hogerop te vinden zijn.

Ik vermeld er nog bij dat er hier eveneens duizenden Gentiana angustifolia groeien. Vanwege tijdsgebrek zijn er daar geen foto's van.

Ook daar een Orchideeënparadijs zo te zien Frankie !  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom


Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:30:44Met deze foto van een veldparelmoervlinder (melitaea cinxia) op een uitgebloeide aar van een spinnenorchis komt een einde aan dit reisverhaal.

Ondanks het soms wat mindere weer was dit toch een zeer geslaagde uitstap in een van de mooiste gebieden uit de vooralpen. De streek biedt niet alleen een grote rijkdom aan orchideeën, maar ook bollen en rotsplanten komen er veelvuldig voor. Daarnaast is dit ook een zeer verassende en desolate streek met veel reliëf waar de natuur nog echt zijn gang kan gaan. Een vervolg aan deze trip zal in de toekomst nog zeker eens op het programma staan. Ik ben verkocht aan dit boeiende stukje Frankrijk!

Bedankt Frankie dat we mochten meegenieten van jullie prachtige reis !  ((14  -6(       

Het was heel boeiend en leerzaam om uw avontuur te volgen , wat een Orchideeënshow die je ons presenteerde , vooral de Ophryssen waren subliem en de aantallen waren eindeloos . De Erythroniums waren van ongeziene schoonheid en natuurlijk ook de krokussen konden me zeker bekoren en ook de vele "bijvangsten" waren heel interessant om te zien !  )))7

Jammer dat het weer wat tegen zat maar toch een zeer geslaagde trip , een blij terugzien van deze prachtige streek , voor mij ook een favoriete streek waar ik zeker nog eens terug naartoe wil gaan .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 11 juni 2026, 23:02:29Frankie, bedankt voor dit mooi en boeiend reisverslag!  ((3   ((3   ((3

Graag gedaan, Herman.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 juni 2026, 08:31:25
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:30:44Met deze foto van een veldparelmoervlinder (melitaea cinxia) op een uitgebloeide aar van een spinnenorchis komt een einde aan dit reisverhaal.
Ondanks het soms wat mindere weer was dit toch een zeer geslaagde uitstap in een van de mooiste gebieden uit de vooralpen. De streek biedt niet alleen een grote rijkdom aan orchideeën, maar ook bollen en rotsplanten komen er veelvuldig voor. Daarnaast is dit ook een zeer verassende en desolate streek met veel reliëf waar de natuur nog echt zijn gang kan gaan. Een vervolg aan deze trip zal in de toekomst nog zeker eens op het programma staan. Ik ben verkocht aan dit boeiende stukje Frankrijk!
Bedankt voor je prachtig reisverslag Frankie ! Wat betreft Ophrys was dit al mee van het mooiste wat ik ooit te zien kreeg. Een ongekende weelde...Ook de Erythroniums en Crocus deden me watertanden.
Maar zeker de landschappen en de  natuur in het algemeen konden wel echt bekoren.
Zonde van het mindere weer waar je mee te maken kreeg. Maar toch kregen we via je verslag een prachtig beeld van dit ongerepte stukje natuur.Een gebied waar ik zeker een keer wil naar toe trekken. Het is ook knap dat je de tijd hebt vrij gemaakt om al dit moois te willen delen op ons forum.Dit is niet altijd evident maar nu kunnen we met zijn alleen genieten van je mooie foto's.   

Zoals je ook wel weet, Kris, kruipen hier de nodige uurtjes in om een reisverslag op te zetten. Maar soit, de enkele mensen die het hebben gevolgd hebben er wellicht wel iets aan gehad. Als orchideeënliefhebber en natuurliefhebber in het algemeen zou ook deze streek er voor u ingaan als gesneden koek.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 14 juni 2026, 20:30:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:30:44Met deze foto van een veldparelmoervlinder (melitaea cinxia) op een uitgebloeide aar van een spinnenorchis komt een einde aan dit reisverhaal.

Ondanks het soms wat mindere weer was dit toch een zeer geslaagde uitstap in een van de mooiste gebieden uit de vooralpen. De streek biedt niet alleen een grote rijkdom aan orchideeën, maar ook bollen en rotsplanten komen er veelvuldig voor. Daarnaast is dit ook een zeer verassende en desolate streek met veel reliëf waar de natuur nog echt zijn gang kan gaan. Een vervolg aan deze trip zal in de toekomst nog zeker eens op het programma staan. Ik ben verkocht aan dit boeiende stukje Frankrijk!

Bedankt Frankie dat we mochten meegenieten van jullie prachtige reis !  ((14  -6(       

Het was heel boeiend en leerzaam om uw avontuur te volgen , wat een Orchideeënshow die je ons presenteerde , vooral de Ophryssen waren subliem en de aantallen waren eindeloos . De Erythroniums waren van ongeziene schoonheid en natuurlijk ook de krokussen konden me zeker bekoren en ook de vele "bijvangsten" waren heel interessant om te zien !  )))7

Jammer dat het weer wat tegen zat maar toch een zeer geslaagde trip , een blij terugzien van deze prachtige streek , voor mij ook een favoriete streek waar ik zeker nog eens terug naartoe wil gaan .......

Graag gedaan, Danny, en zelf ook bedankt voor de tips die ik kreeg voor aanvang van de trip. Voor mij geldt hetzelfde, dat ik in de toekomst nog eens wil terugkeren, misschien dat ik dan de noordkant van het gebied zal bezoeken, waar ik nog niet geweest ben, maar de orchideeëngebiedjes wil ik zeker nog wel eens aandoen. Alle sites die ik heb bezocht waren zeer de moeite. Een ongelofelijke rijkdom heerst daar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 juni 2026, 17:55:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:02:07De schoonheden stapelen zich verder op en allemaal te zien op amper enkele vierkante meters.

Een moeilijk geval. Bij het determineren is het lang niet altijd zo dat alle kenmerken kloppen.
 Bij deze orchidee moet ik kiezen. Ik kies voor Ophrys druentica. Vanwege de witte sepalen. Die komen bij de andere orchideeën in dit gebied niet voor (behalve bij fuciflora. De lip is rond en dat is bij druentica niet helemaal zo. Dit dikke gele lijn zijn wel specifiek voor druentica.

Gerrit, uiteraard ben je ook erg bedankt voor het helpen op naam brengen van een aantal planten, wat geen evidentie is. Ook uw tips waren van goudwaarde voor het vinden van een groot aantal planten en zodoende deze trip te doen slagen, want het vinden van de vele ophryssen was wel het hoofddoel van deze trip. Ik heb er enorm veel van opgestoken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:02:41
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 juni 2026, 17:55:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:02:07De schoonheden stapelen zich verder op en allemaal te zien op amper enkele vierkante meters.

Een moeilijk geval. Bij het determineren is het lang niet altijd zo dat alle kenmerken kloppen.
 Bij deze orchidee moet ik kiezen. Ik kies voor Ophrys druentica. Vanwege de witte sepalen. Die komen bij de andere orchideeën in dit gebied niet voor (behalve bij fuciflora. De lip is rond en dat is bij druentica niet helemaal zo. Dit dikke gele lijn zijn wel specifiek voor druentica.

Gerrit, uiteraard ben je ook erg bedankt voor het helpen op naam brengen van een aantal planten, wat geen evidentie is. Ook uw tips waren van goudwaarde voor het vinden van een groot aantal planten en zodoende deze trip te doen slagen, want het vinden van de vele ophryssen was wel het hoofddoel van deze trip. Ik heb er enorm veel van opgestoken.

De mensen die dit prachtig reisverslag gevolgd hebben , hebben zeker veel bijgeleerd Frankie ! Het is een naslagwerk dat nog veel zal bekeken worden !!!
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:02:41
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 juni 2026, 17:55:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:02:07De schoonheden stapelen zich verder op en allemaal te zien op amper enkele vierkante meters.

Een moeilijk geval. Bij het determineren is het lang niet altijd zo dat alle kenmerken kloppen.
 Bij deze orchidee moet ik kiezen. Ik kies voor Ophrys druentica. Vanwege de witte sepalen. Die komen bij de andere orchideeën in dit gebied niet voor (behalve bij fuciflora. De lip is rond en dat is bij druentica niet helemaal zo. Dit dikke gele lijn zijn wel specifiek voor druentica.

Gerrit, uiteraard ben je ook erg bedankt voor het helpen op naam brengen van een aantal planten, wat geen evidentie is. Ook uw tips waren van goudwaarde voor het vinden van een groot aantal planten en zodoende deze trip te doen slagen, want het vinden van de vele ophryssen was wel het hoofddoel van deze trip. Ik heb er enorm veel van opgestoken.
-6)

Geen dank Frankie, ik heb het graag gedaan. Het was voor mij ook een uitdaging, want de foto's beoordelen en op naam brengen van een ander is lastig. Lastiger dan je eigen foto's. In de eerste plaats heb je er van de zelfde bloem meer. Ik kan me voorstellen dat meelezende kenners het met mij niet eens zijn, het zij zo.

Frankie, nog een tip voor je volgende orchideeën reis. Maak meer foto's en vanuit andere hoeken.
De tweede tip: zoek niet alleen naar de mooiste en meest spectaculaire exemplaren. Ik heb ervaren dat juist het fotograferen van saaie, lelijke, onaanzienlijke exemplaren thuis tot grote verrassingen leidt.

Ik heb met plezier de tocht naar de Vercors mee herbeleefd.

Gerrit





Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 juni 2026, 19:43:15
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:02:41
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 juni 2026, 17:55:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 juni 2026, 21:02:07De schoonheden stapelen zich verder op en allemaal te zien op amper enkele vierkante meters.

Een moeilijk geval. Bij het determineren is het lang niet altijd zo dat alle kenmerken kloppen.
 Bij deze orchidee moet ik kiezen. Ik kies voor Ophrys druentica. Vanwege de witte sepalen. Die komen bij de andere orchideeën in dit gebied niet voor (behalve bij fuciflora. De lip is rond en dat is bij druentica niet helemaal zo. Dit dikke gele lijn zijn wel specifiek voor druentica.

Gerrit, uiteraard ben je ook erg bedankt voor het helpen op naam brengen van een aantal planten, wat geen evidentie is. Ook uw tips waren van goudwaarde voor het vinden van een groot aantal planten en zodoende deze trip te doen slagen, want het vinden van de vele ophryssen was wel het hoofddoel van deze trip. Ik heb er enorm veel van opgestoken.
-6)

Geen dank Frankie, ik heb het graag gedaan. Het was voor mij ook een uitdaging, want de foto's beoordelen en op naam brengen van een ander is lastig. Lastiger dan je eigen foto's. In de eerste plaats heb je er van de zelfde bloem meer. Ik kan me voorstellen dat meelezende kenners het met mij niet eens zijn, het zij zo.

Frankie, nog een tip voor je volgende orchideeën reis. Maak meer foto's en vanuit andere hoeken.
De tweede tip: zoek niet alleen naar de mooiste en meest spectaculaire exemplaren. Ik heb ervaren dat juist het fotograferen van saaie, lelijke, onaanzienlijke exemplaren thuis tot grote verrassingen leidt.

Ik heb met plezier de tocht naar de Vercors mee herbeleefd.

Gerrit






Als je in de natuur rondloopt wordt je aandacht nogal gauw aangetrokken door de kleurrijkste, de grootste en de mooist planten, Gerrit, waardoor die meestal vlugger worden gefotografeerd. Maar ik begrijp het gegeven om andere, minder opvallende exemplaren op te sporen.

Als meelezende mensen het niet eens zijn met de naamgeving, moeten ze zich maar in de discussie mengen, he, het lijkt wel of het verboden is om te reageren. Precies of er maar vier mensen zijn die op het forum kunnen. Vreemd toch he, dat er niet meer reactie komt op het tonen van beelden die tenslotte niet alledaags zijn. Maar je ziet het natuurlijk ook wel bij de andere topics waar er nauwelijks reactie op komt bij het posten van mooie dingen.

Het is een trip waar ik toch wel heel wat van heb opgestoken en ik heel wat nieuwe dingen heb gezien.
Bij de Ophryssen bijvoorbeeld heb ik kunnen vaststellen dat ze meestal onderaan een heuveltje staan in groepjes, nooit bovenaan.
Bij Ophrysbloemen heb ik ook kunnen zien dat zelfs de tekeningen op de bloemen op eenzelfde plant niet dezelfde kunnen zijn, wat ik wel vreemd vind. Je zou denken dat ze allemaal dezelfde tekening hebben, maar dat zie je pas thuis aan de hand van de foto's.
Het biotoop van veel orchideeën en ophryssen in het bijzonder is dat ze zo graag in schrale graslanden staan. Op een rijkere bodem waar gras meer de bovenhand krijgt, lijken ze in aantallen af te nemen. Maar de meeste bodems zijn daar zo arm en stenig dat er daar eigenlijk niet zo heel veel kan groeien. Landbouw zie je daar nagenoeg niet, met uitzondering van wat tarwe. Brandnetels en bramen, planten die een hoge stikstof verlangen in de bodem zie je er ook niet. Dus die gronden zijn daar echt goed geschikt voor orchideeën.
Lichtervelde, West-Vlaanderen