Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 25 juli 2010, 11:54:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 30 juni 2026, 13:48:56Lophophora williamsii... eigenlijk zou ik het, gezien het effect ervan, moeten gebruiken om de ramp bij het WK te verdoezelen. 😂😂

-2(  -2(  -2(  :D  :D
Wij zijn er ook nog niet hoor ...
Slechts 1 probleem Thomas ...schijnbaar maakt hij in cultuur nauwelijks "mescaline " aan. Doet hij wel in de natuur in het wild maar hier bij ons zou dat heel miniem zijn. Als je uw plan wilt uitvoeren zul je er nog een paar 100 moeten bijzoeken ::)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, Kris.

Er zou ook een flinke hoeveelheid nodig zijn, want ik ben geen lichtgewicht...😂😂

Kris De Raeymaeker

Dit hoekje met niet winterharde cactussen en succulenten zal weldra weer moeten ontmanteld worden ...Eerst laat ik de planten droog komen en daarna gaan ze gewoonlijk per eind oktober tot midden november  naar een onverwarmde kamer in huis...Daar gaan ze volledig droog en onder een Velux raam de winter tegemoet.

Kris De Raeymaeker

De levende steentjes (Lithops) beginnen volop te bloeien ....

Mark Stolk

Heel mooi Kris! Maar je brengt me wel weer op een idee.... Zijn Lithops winterhard? Ik herinner me ze van vroeger toen mijnen moeder ze binnen op de vensterbank hield.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2026, 10:35:03De levende steentjes (Lithops) beginnen volop te bloeien ....

Ik zag hem al passeren op FB. Opmerkelijk mooie schaal.
Enkele vragen. Waar plaats je dit in de winter? Wat is het waterregime bij deze soortjes?
Zijn die afzonderlijke planten niet te dicht bij elkaar geplant? Want hoe groot worden deze steentjes uiteindelijk?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2026, 10:35:03De levende steentjes (Lithops) beginnen volop te bloeien ....
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:38:58Ik zag hem al passeren op FB. Opmerkelijk mooie schaal.
Enkele vragen. Waar plaats je dit in de winter? Wat is het waterregime bij deze soortjes?
Zijn die afzonderlijke planten niet te dicht bij elkaar geplant? Want hoe groot worden deze steentjes uiteindelijk?

Merci Frankie . Ze blijven het allergrootste deel van de winter onder mijn afdak achter het tuinhuis. Pas als er meer vorst wordt verwacht dan minus 3 graden haal ik ze even naar binnen tot die vorst weer voorbij is .Vorige winter hebben ze dus maar 1 weekje binnen vertoefd op een onverwarmde kamer onder de VELUX. Ze kunnen goed tegen lage temperaturen tot zelfs dus heel lichte vorst. Voorwaarde is natuurlijk dat ze droog staan en al wat ingeschrompeld zijn. Ze krijgen heel weinig water , echt gieten doe ik maar een 5 tal keer op een jaar.( grosso modo april -begin oktober)Maar nevelen in de ochtend  doe ik wel heel regelmatig bij warm weer. Dat is ook het regime van de planten in de groeigebieden in Zuid Afrika. In de (semi)woestijn krijgen ze ook weinig water maar als het regent is het wel veel ineens. Daarna drogen ze weer op.Maar er is wel veel dauw daar omdat de temperaturen er tijdens de nacht flink dalen. Best om geen water te geven tijdens het 'vervellen'. Het oude lichaam sterft af en een nieuw wordt gevormd.Dit is hun maximum grootte en daar verandert weinig aan dus  maar ze kunnen soms wel splitsen van 1 naar 2.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 26 september 2026, 21:53:19Heel mooi Kris! Maar je brengt me wel weer op een idee.... Zijn Lithops winterhard? Ik herinner me ze van vroeger toen mijnen moeder ze binnen op de vensterbank hield.

Enkele graden vorst kan Mark , maar vanaf minus 3 haal ik ze tijdelijk naar binnen tot de vorst is geweken. Staan wel altijd onder een afdak en zeer zonnig en kurkdroog vanaf begin oktober.