Sternbergia

Gestart door Frankie Wulleman, 22 januari 2011, 14:56:15

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 18 september 2026, 18:23:50Een laatste foto vandaag genomen
Knappe resultaten Marc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 18 september 2026, 18:22:46Prachtige foto's zijn hier al getoond, met tips en zeer goede  bemerkingen waarvoor dank. ((3
4 jaar geleden 3 groepjes kleine bollen S lutea geplant ,eerste jaar geen bloemen.
Dank zij jullie tips om gul te bemesten en ook de warmere zomers toch een mooi resultaat gekregen.
Staan in volle grond tussen haag en voetpad en krijgen vanaf de bloei om de +/- 3 weken een flinke geut vloeibaar pelargonium meststof tot het blad begint te vergelen.
Vorige week (14/09/26) een paar foto' genomen.
Volle zon en voldoende bemesting zijn cruciaal.
Door onvoldoende voedsel splitsten de bollen zich heel gemakkelijk . Het resultaat was veel loof maar geen bloei.

Knap hoor Marc ! Dat zowel bemesting als een goede ligging en dus veel zon cruciaal zijn is een waarheid als een koe ...Maar deze standplaats is nog op een bepaalde manier heel goed gezien en heel succesvol ... en dat is .... "de haag " ! 
De haag zorgt waarschijnlijk voor bescherming van koude winden etc in de winter en tussenseizoenen maar nog meer ....de haag trekt als boom (een haag is eigenlijk een boom die wordt gesnoeid bovengronds maar ondergronds een boom blijft)al het overtollige vocht uit de grond . Die gaat met heel veel vocht en water lopen en dus staan de bollen op de duur een beetje aangeplant als in het zuiden ......Ideaal ! Ook in de zomer staan ze hierdoor relatief droog zonder dat je ze hoeft uit te halen. Geniale zet Marc ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 september 2026, 22:44:22Ik vraag mij wel af hoe rijk de bloei van Sternbergia lutea of sicula verloopt in de natuur ? Staan ze in rijke kleigrond of moeten ze het hebben van bemesting van dieren zoals schapen en of ander vee ? Om een rijke bloei te hebben in cultuur moet je ze ieder jaar herplanten en of vrij veel bemesten neem ik aan .......
Daar kan ik gemakkelijk een foto rapportage van opstarten Danny , ik heb ze al heel veel keer gezien in de natuur op diverse bestemmingen. Feit is dat ze meestal in zwaardere -zoals bijvoorbeeld de legendarische "terra rossa" -grond groeien . Maar ook zelfs als geophyt waarbij de bol soms gewoon bloot zit boven een steen of grond .Maar hierbij gaat  de bol toch wel lange wortels maken op zoek naar voedsel en vocht. Zowel in die stenen als bij een bol die schijnbaar maar boven op de grond ligt. Ik ben geen chemicus maar ik weet wel dat die zwaardere gronden zoals leem-klei en die "terra rossa" veel meer voedsel kunnen vasthouden dan zandgronden. In een zandgrond of goed doorlatende grond spoelen de voedingstoffen zeer snel weg. Maar in boven genoemde gronden worden die veel beter vast gehouden. Keutels van schapen of geiten zijn inderdaad heel veel te vinden daar in die berg gebieden Danny. Of zij de bemesters van dienst zijn kan ik niet wetenschappelijk staven. Daarvoor is mijn kennis te beperkt maar het zou wel eens kunnen helpen. Het zou best interssant zijn om zo is een grondstaal van ginder te ontleden.. 

Kris De Raeymaeker

Voor mij de allerbeste lutea vorm ever ....(in de sport noemen ze dat tegenwoordig de "GOAT " -wat staat voor de greatest of all time)
Sternbergia lutea 'ex Kalathenes' een Melvyn Jope collection ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 september 2026, 18:43:30Daar kan ik gemakkelijk een foto rapportage van opstarten Danny , ik heb ze al heel veel keer gezien in de natuur op diverse bestemmingen. Feit is dat ze meestal in zwaardere -zoals bijvoorbeeld de legendarische "terra rossa" -grond groeien . Maar ook zelfs als geophyt waarbij de bol soms gewoon bloot zit boven een steen of grond .Maar hierbij gaat  de bol toch wel lange wortels maken op zoek naar voedsel en vocht. Zowel in die stenen als bij een bol die schijnbaar maar boven op de grond ligt. Ik ben geen chemicus maar ik weet wel dat die zwaardere gronden zoals leem-klei en die "terra rossa" veel meer voedsel kunnen vasthouden dan zandgronden. In een zandgrond of goed doorlatende grond spoelen de voedingstoffen zeer snel weg. Maar in boven genoemde gronden worden die veel beter vast gehouden. Keutels van schapen of geiten zijn inderdaad heel veel te vinden daar in die berg gebieden Danny. Of zij de bemesters van dienst zijn kan ik niet wetenschappelijk staven. Daarvoor is mijn kennis te beperkt maar het zou wel eens kunnen helpen. Het zou best interssant zijn om zo is een grondstaal van ginder te ontleden.. 

Hierbij een voorbeeld van een bol die eigenlijk gewoon bloot ligt maar met zijn lange wortels toch in de "terra rossa " zit ...Foto gemaakt in Kreta ...
Verder een typische habitat van Sternbergia sicula in de Peloponnesos ...Ook hier zien we weer de "vette " Terra Rossa ..

Mark Stolk

Wel interessant om te zien. Mij Sternbergia komt uit Toscane, stond daar onder een dennenboom in droge rotsige grond en staat nu bij mij in de schaduw in zeer voedzame kleigrond naast de composthoop. En mijn Sternbergia heeft dus juist enorm veel loof al tijdens de bloei.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

Nu met foto
Met vriendelijke groet

Rudi Berthels

Sternbergia's uit Griekenland met dank aan Kris D.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op 21 september 2026, 10:00:11Sternbergia's uit Griekenland met dank aan Kris D.

Heel content dat ze het zo goed doen in je tuin Rudi ! ((14  ((14

Danny Bonnez

Citaat van: Marc Coolens op 19 september 2026, 17:11:31Ik denk dat het in volle grond niet nodig is ze ieder jaar uit te graven Danny. DE foto's van de groepjes staan er al 4 jaar vast. De grond is zeker niet zwaar, eerder lichte zandgrond.
In de natuur heb ik ze een keer kunnen bewonderen in Griekenland nabij de Vikoskloof , geen grote groepen meestal alleen.tussen halflang gras.Of er daar klei in de bodem zit weet ik niet.
S. sicula heb ik ook in pot maar nog niet in bloei gekregen en groeit ook niet zo goed.

Uw resultaten in volle grond zijn alvast heel goed Marc ! Ondanks uw lichte grond maar met toegift van meststof toont aan dat het goed zit  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 september 2026, 18:43:30
Citaat van: Danny Bonnez op 18 september 2026, 22:44:22Ik vraag mij wel af hoe rijk de bloei van Sternbergia lutea of sicula verloopt in de natuur ? Staan ze in rijke kleigrond of moeten ze het hebben van bemesting van dieren zoals schapen en of ander vee ? Om een rijke bloei te hebben in cultuur moet je ze ieder jaar herplanten en of vrij veel bemesten neem ik aan .......
Daar kan ik gemakkelijk een foto rapportage van opstarten Danny , ik heb ze al heel veel keer gezien in de natuur op diverse bestemmingen. Feit is dat ze meestal in zwaardere -zoals bijvoorbeeld de legendarische "terra rossa" -grond groeien . Maar ook zelfs als geophyt waarbij de bol soms gewoon bloot zit boven een steen of grond .Maar hierbij gaat  de bol toch wel lange wortels maken op zoek naar voedsel en vocht. Zowel in die stenen als bij een bol die schijnbaar maar boven op de grond ligt. Ik ben geen chemicus maar ik weet wel dat die zwaardere gronden zoals leem-klei en die "terra rossa" veel meer voedsel kunnen vasthouden dan zandgronden. In een zandgrond of goed doorlatende grond spoelen de voedingstoffen zeer snel weg. Maar in boven genoemde gronden worden die veel beter vast gehouden. Keutels van schapen of geiten zijn inderdaad heel veel te vinden daar in die berg gebieden Danny. Of zij de bemesters van dienst zijn kan ik niet wetenschappelijk staven. Daarvoor is mijn kennis te beperkt maar het zou wel eens kunnen helpen. Het zou best interssant zijn om zo is een grondstaal van ginder te ontleden.. 

Uw uitleg komt helemaal overeen met wat ik voor ogen had , Kris . Een zwaardere grondsoort in combinatie van wat bemesting door vee . Het kon ook niet anders want deze planten hebben zeker voldoende voeding nodig om een rijke bloei te hebben . Van alle bollen die ik in de verzameling heb is Sternbergia een van de meest hongerige planten ( is mijn ervaring )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 september 2026, 13:06:33
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 september 2026, 18:43:30Daar kan ik gemakkelijk een foto rapportage van opstarten Danny , ik heb ze al heel veel keer gezien in de natuur op diverse bestemmingen. Feit is dat ze meestal in zwaardere -zoals bijvoorbeeld de legendarische "terra rossa" -grond groeien . Maar ook zelfs als geophyt waarbij de bol soms gewoon bloot zit boven een steen of grond .Maar hierbij gaat  de bol toch wel lange wortels maken op zoek naar voedsel en vocht. Zowel in die stenen als bij een bol die schijnbaar maar boven op de grond ligt. Ik ben geen chemicus maar ik weet wel dat die zwaardere gronden zoals leem-klei en die "terra rossa" veel meer voedsel kunnen vasthouden dan zandgronden. In een zandgrond of goed doorlatende grond spoelen de voedingstoffen zeer snel weg. Maar in boven genoemde gronden worden die veel beter vast gehouden. Keutels van schapen of geiten zijn inderdaad heel veel te vinden daar in die berg gebieden Danny. Of zij de bemesters van dienst zijn kan ik niet wetenschappelijk staven. Daarvoor is mijn kennis te beperkt maar het zou wel eens kunnen helpen. Het zou best interssant zijn om zo is een grondstaal van ginder te ontleden.. 

Hierbij een voorbeeld van een bol die eigenlijk gewoon bloot ligt maar met zijn lange wortels toch in de "terra rossa " zit ...Foto gemaakt in Kreta ...
Verder een typische habitat van Sternbergia sicula in de Peloponnesos ...Ook hier zien we weer de "vette " Terra Rossa ..

Bedankt Kris voor uw info en duidelijke beelden  ((14 . Deze bollen meer toepassen in volle grond in onze tuinen is de boodschap !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2026, 20:31:21Bedankt Kris voor uw info en duidelijke beelden  ((14 . Deze bollen meer toepassen in volle grond in onze tuinen is de boodschap !
Klopt, maar het issue dat de bloemknoppen moeten afrijpen in de zomer blijft en het zal niet altijd een zomer als dit jaar zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2026, 20:31:21Bedankt Kris voor uw info en duidelijke beelden  ((14 . Deze bollen meer toepassen in volle grond in onze tuinen is de boodschap !
Citaat van: Luc Scheldeman op 22 september 2026, 07:32:51Klopt, maar het issue dat de bloemknoppen moeten afrijpen in de zomer blijft en het zal niet altijd een zomer als dit jaar zijn.

Klopt gelijk ne zwerende vinger Luc , geen spel tussen te krijgen  ))4
Maar als we dan zo een natte zomer krijgen -en dat gaat heus wel weer een keer gebeuren en dan ook in een extreme vorm- komt het belang van de betere vormen nog meer naar voor. Neem nu deze vorm ...wordt nooit uitgehaald , krijgt nooit voeding en kreeg heel de zomer rijkelijk water  ::)  ::) En dat omdat hij aan het aangrenzende peatbed staat. En dat tuingedeelte is heel de zomer intensief gesproeid geweest .

Kris De Raeymaeker

Nog een keer Sternbergia lutea ex Kalathenes met bloemen met een diameter van 7cm ...