Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 september 2026, 11:47:15Deze reken ik niet mee als nummertje 4 omdat ik eerder al een witte Crocus banaticus toonde ...De witte vorm bloeit hier altijd eerst en iets vroeger dan de normale vorm. Dit moet een spontane zaailing zijn want ik plantte er nooit eentje tussen de turfblokken ...Hij is ook donkerder dan mijn oorspronkelijke planten die ook aan het bloemen zijn ...

Blijft een prachtige soort die banaticus , Kris . Doen het heel goed in uw tuin . Een spontane zaailing vinden geeft altijd een goed gevoel ! Ik had in het verleden weinig succes met banaticus maar ik werk eraan ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 september 2026, 19:46:59Blijft een prachtige soort die banaticus , Kris . Doen het heel goed in uw tuin . Een spontane zaailing vinden geeft altijd een goed gevoel ! Ik had in het verleden weinig succes met banaticus maar ik werk eraan ..... ;)

Crocus banaticus  moet mijn inziens  zeker lukken in jouw tuin Danny ...qua klimaat toch ..Maar ik vermoed dat hij veel meer humus moet hebben en nooit helemaal mag uitdrogen. Humus (hier verteerde bladgrond) maar ook snel weer droog tussendoor.Ik had er vroeger zelfs in de rotstuin achteraan maar daar had ik toch minder geniet van de bloemen. Het kan daar achteraan in mijn tuin dezer dagen nog bloedheet worden en dan zie je de bloemen zo verwelken. Daarom heb ik ze nu allemaal verhuisd naar het peatbed/humustuin ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 september 2026, 19:15:47Ik heb weinig vroege bloeiers Kris , moeilijk om je te volgen maar ik hoop in de loop van oktober langszij te komen .  -2(   Maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg want het is nog steeds te droog en te warm waardoor de vroege soortjes wat verstoord zijn en het niet naar hun zin hebben . Een trend van de laatste jaren ......

Het is ook geen wedstrijd om ter eerst en om ter meeste Danny .. -2(
Klopt zeker wat je schrijft over die warmte ...Maar er zit ook een voordeel aan ...Er is veel zon/licht nu en dus blijven de bloemstelen veel korter. Als het weer een keer omslaat naar meer wolken, grijs en nat dan gaan de bloemstelen weer veel langer worden..
Maar we hebben het toch niet in de hand en moeten het nemen zoals de natuur het ons aanbied .
Hoe dan ook is spreiding het meest leuke ! En ik weet nu al dat je ons wel weer gaat vergasten op een heleboel leuke krokussen.

Kris De Raeymaeker

En nu dan wel een nummertje 4  -2(  -2(
Eentje waar ik de tuin van vol heb ...heel simpele bouw van de bloem en toch vind ik ze schitterend . Crocus goulimyi .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:38:09
Citaat van: Danny Bonnez op 22 september 2026, 19:46:59Blijft een prachtige soort die banaticus , Kris . Doen het heel goed in uw tuin . Een spontane zaailing vinden geeft altijd een goed gevoel ! Ik had in het verleden weinig succes met banaticus maar ik werk eraan ..... ;)

Crocus banaticus  moet mijn inziens  zeker lukken in jouw tuin Danny ...qua klimaat toch ..Maar ik vermoed dat hij veel meer humus moet hebben en nooit helemaal mag uitdrogen. Humus (hier verteerde bladgrond) maar ook snel weer droog tussendoor.Ik had er vroeger zelfs in de rotstuin achteraan maar daar had ik toch minder geniet van de bloemen. Het kan daar achteraan in mijn tuin dezer dagen nog bloedheet worden en dan zie je de bloemen zo verwelken. Daarom heb ik ze nu allemaal verhuisd naar het peatbed/humustuin ..

Ik blijf proberen Kris , het moet zeker lukken ! En zeker met al uw tips ..... ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:46:39
Citaat van: Danny Bonnez op 22 september 2026, 19:15:47Ik heb weinig vroege bloeiers Kris , moeilijk om je te volgen maar ik hoop in de loop van oktober langszij te komen .  -2(   Maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg want het is nog steeds te droog en te warm waardoor de vroege soortjes wat verstoord zijn en het niet naar hun zin hebben . Een trend van de laatste jaren ......

Het is ook geen wedstrijd om ter eerst en om ter meeste Danny .. -2(
Klopt zeker wat je schrijft over die warmte ...Maar er zit ook een voordeel aan ...Er is veel zon/licht nu en dus blijven de bloemstelen veel korter. Als het weer een keer omslaat naar meer wolken, grijs en nat dan gaan de bloemstelen weer veel langer worden..
Maar we hebben het toch niet in de hand en moeten het nemen zoals de natuur het ons aanbied .
Hoe dan ook is spreiding het meest leuke ! En ik weet nu al dat je ons wel weer gaat vergasten op een heleboel leuke krokussen.

Nee , zeker geen wedstrijd Kris en we nemen het zoals het is maar geen ideale omstandigheden momenteel .....

Zoals je wel weet is Crocus mijn favoriete geslacht waar ik ook  het meest mee bezig ben , voor andere spullen heb ik minder tijd , de verzameling crocus groeit dan ook ieder jaar bij ..... ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:47:30En nu dan wel een nummertje 4  -2(  -2(
Eentje waar ik de tuin van vol heb ...heel simpele bouw van de bloem en toch vind ik ze schitterend . Crocus goulimyi .

Dat is het grootste bewijs dat iedere tuin anders is Kris , bij mij is C. goulimyi eerder zeldzaam  :'(

Een heel leuke soort en ik probeer er ook meer van toe te passen

Mooi om te zien !  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze heb ik pas sinds vorig jaar in de verzameling vanwege de goede tuin eigenschappen , de eerste bloemen op deze cv. ,  Crocus pulchellus 'Zephyr'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:47:30En nu dan wel een nummertje 4  -2(  -2(
Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2026, 18:01:46Dat is het grootste bewijs dat iedere tuin anders is Kris , bij mij is C. goulimyi eerder zeldzaam  :'(
Mooi om te zien !  8)

Dat is zeker waar Danny ....dat maakt het allemaal boeiend en tegelijk ook heel leerrijk ! Je kan immers altijd kleine aanpassingen doen aan je tuin/omstandigheden waardoor bepaalde soorten net wel beter te houden zijn. Bepaalde soorten die het hier minder doen ga ik ook anders behandelen n.a.v. wat ik bij jou zie. Zeker nu ik je tuin life heb gezien heb ik een goed idee hoe jij bepaalde soorten aanpakt en dat maakt dat ik sommige methodes voor een aantal soorten ga wijzigen.
Crocus goulimyi is dan hier geen zorgenkindje maar andere zijn dat dan weer wel.
Aan het eind zullen er altijd soorten overschieten die het echt niet willen doen , er is altijd ergens een limiet waar we tegenaan lopen. Maar Crocus goulimyi zit daar mijn inziens niet bij. Ze beginnen nu echt volop van jetje te geven. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2026, 18:01:46Een heel leuke soort en ik probeer er ook meer van toe te passen
Mooi om te zien !  8)

Vooral goede drainage , warm en meest zonnige plekjes is denk ik de sleutel tot succes Danny.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2026, 10:18:59
Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2026, 18:01:46Dat is het grootste bewijs dat iedere tuin anders is Kris , bij mij is C. goulimyi eerder zeldzaam  :'(
Mooi om te zien !  8)

Dat is zeker waar Danny ....dat maakt het allemaal boeiend en tegelijk ook heel leerrijk ! Je kan immers altijd kleine aanpassingen doen aan je tuin/omstandigheden waardoor bepaalde soorten net wel beter te houden zijn. Bepaalde soorten die het hier minder doen ga ik ook anders behandelen n.a.v. wat ik bij jou zie. Zeker nu ik je tuin life heb gezien heb ik een goed idee hoe jij bepaalde soorten aanpakt en dat maakt dat ik sommige methodes voor een aantal soorten ga wijzigen.
Crocus goulimyi is dan hier geen zorgenkindje maar andere zijn dat dan weer wel.
Aan het eind zullen er altijd soorten overschieten die het echt niet willen doen , er is altijd ergens een limiet waar we tegenaan lopen. Maar Crocus goulimyi zit daar mijn inziens niet bij. Ze beginnen nu echt volop van jetje te geven. 

Volledig mee eens Kris ! Het was zeker heel interessant om elkaars tuin te zien , elkaars werkmethode en omstandigheden . Dat helpt ons vooruit !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2026, 10:33:29
Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2026, 18:01:46Een heel leuke soort en ik probeer er ook meer van toe te passen
Mooi om te zien !  8)

Vooral goede drainage , warm en meest zonnige plekjes is denk ik de sleutel tot succes Danny.

Ok Kris , die staan dan in uw achtertuin aan de zonnigste kant neem ik aan , wat verhoogd in de rotstuin of op grond niveau ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Er komen ondanks de droogte en warmte toch enkele soortjes in bloei .....

Een eerste bloem op Crocus puringii , bloem is wat vervormd

Op een derde plaats komt Crocus nudiflorus boven
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ook nog deze Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx in de pure klei (  foto 3 en 4 )

Deze Crocus kotschyanus staat toevallig in pot en bloeit eerst , de meeste staan wel in volle grond
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 25 september 2026, 19:42:19Op een derde plaats komt Crocus nudiflorus boven

Prachtig die nudiflorus Danny . ((14 Hier dan  weer nog niet te zien ...Ik heb ook de indruk dat ik er nog niet het juiste plekje voor vond in mijn tuin .