Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 september 2026, 10:58:05
Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:14:19Androsace vandellii is een schitterende maar moeilijke soort in cultuur. Dit zelf uit zaad opgekweekte exemplaar (foto 1) staat al enkele jaren in een lavasteen waar hij het behoorlijk doet.
De kruising A. hirtella x vandellii (foto 2) doet het heel wat beter en vormt een prachtig kussen. Uiterlijk neigt hij vooral naar vandellii, vanwege het grijzige kussen.

Het is inderdaad heel merkwaardig dat A. hirtella x vandellii het zoveel beter doet.Echt een juweeltje Frankie !!!  ((3  ((3  ((3

Zoals het wel eens vaker voorkomt is de hybride sterker dan de ouderplanten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 september 2026, 10:55:16
Citaat van: Frankie Wulleman op 13 september 2026, 21:22:17Androsace pyrenaica, eveneens op lavasteen is bijna even moeilijk als vandellii en levert weinig of geen zaad op.
((3  ((3  ((3 Je kan er als 1 van de weinige goed mee overweg Frankie! Waar haal je tegenwoordig nog mooie lavastenen ? Zie ik hier precies nooit meer aangeboden ?

Ik heb een klein partijtje liggen van een schoonbroer die ze vele jaren geleden had weggedaan. Ik had er eigenlijk nooit iets mee gedaan tot ik nu de laatste jaren de mogelijkheden ben gaan inzien. Ik zou er geen hele rotstuin mee aanleggen, maar voor kleine projecten zijn ze wel bruikbaar. In de toekomst wil ik nog meer planten testen op lavasteen, omdat ik het gevoel heb dat ze veel plantvriendelijker zijn dan de (hardere) tufsteen. Een nadeel is dat ze rapper bemost raken indien ze in vochtige grond liggen.

Rudi Berthels

Wie heeft voor mij Androsace carnea subsp. Briantiaca of Andr. carnea subsp. rosea plantje?

Frankie Wulleman

Citaat van: Rudi Berthels op 27 september 2026, 14:24:53Wie heeft voor mij Androsace carnea subsp. Briantiaca of Andr. carnea subsp. rosea plantje?

Toevallig heb ik kort geleden nog een klein partijtje zaailingen opgepot van de roze bloeiende vorm, Rudi. Dus dat komt goed.

Rudi Berthels

((3  ((3  ((3 Van harte bedankt Frankie