Sternbergia

Gestart door Frankie Wulleman, 22 januari 2011, 14:56:15

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 10:21:06Sternbergia Lutea ex Kalathenes...
Je omschrijft hem perfect Kris, een prachtige en erg compacte vorm die het hier ook uitstekend doet - Kalathenes op Kreta, daar ging wijlen Melvyn Jope ieder jaar meerdere keren naar toe... en dan vind je wel eens uitzonderlijks.  Hij staat hier in een vijvermandjes, maar er zijn duidelijk een aantal exemplaren ontsnapt.

((3  ((3  ((3
The 'GOAT' staat hier nu ook op zijn best ...vanaf nu zal het helaas weer bergaf gaan maar ondertussen nog snel genieten van deze schoonheid...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2026, 11:02:10
Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 10:21:06Sternbergia Lutea ex Kalathenes...
Je omschrijft hem perfect Kris, een prachtige en erg compacte vorm die het hier ook uitstekend doet - Kalathenes op Kreta, daar ging wijlen Melvyn Jope ieder jaar meerdere keren naar toe... en dan vind je wel eens uitzonderlijks.  Hij staat hier in een vijvermandjes, maar er zijn duidelijk een aantal exemplaren ontsnapt.

((3  ((3  ((3
The 'GOAT' staat hier nu ook op zijn best ...vanaf nu zal het helaas weer bergaf gaan maar ondertussen nog snel genieten van deze schoonheid...

Amai, wat een flower power!  :o  Supervorm lijkt me dat...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2026, 11:02:10((3  ((3  ((3
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:35:48Amai, wat een flower power!  :o  Supervorm lijkt me dat...?
Daarom noem ik hem ook de 'GOAT' Frankie  -2(  Jawel voor mij de allerbeste lutea vorm ooit gezien en onze voorzitter deelt mijn mening ... 8)
Had er eentje bij in Utrecht maar niemand nam hem mee ... ))8

Luc Gilgemyn

Ik had dezelfde ervaring Kris... wat niet bloeit....  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Rudi Berthels

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:15:45
Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2026, 17:23:16Ziet er goed uit Rudi ! Er zitten toch meer voedingsstoffen in uw grond dan je denkt ......

De grond van Rudi ziet er eerder leem of klei uit en dat soort gronden houd de voedingstoffen beter vast vermoed ik Danny....
Hoe rijker de grond, hoe minder bloei
Hoe armer de grond hoe meer bloei

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 september 2026, 09:44:17
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2026, 11:02:10((3  ((3  ((3
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:35:48Amai, wat een flower power!  :o  Supervorm lijkt me dat...?
Daarom noem ik hem ook de 'GOAT' Frankie  -2(  Jawel voor mij de allerbeste lutea vorm ooit gezien en onze voorzitter deelt mijn mening ... 8)
Had er eentje bij in Utrecht maar niemand nam hem mee ... ))8

Misschien kan ik dat nog goedmaken in Gent, Kris ...?

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2026, 10:39:47De veel kleinere Sternbergia greuteriana ...in pot, verhoogd bed en tenslotte in de crevicce ....
Sternbergia greuteriana draagt inderdaad een veel kleinere bloem dan sicula en lutea.
Hier heeft de bloemstengel ook altijd de neiging om aan het begin van de bloei onder hoek te staan.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een foto die toont hoe je zuivere Sternbergia sicula gemakkelijk kunt herkennen.
Bij het begin van de bloei zie je goed de spitse vorm van de petalen.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2026, 08:52:04Een foto die toont hoe je zuivere Sternbergia sicula gemakkelijk kunt herkennen.

Dat is inderdaad heel duidelijk Luc , maar sommige vormen zijn tussen de twee en dan weet je het niet meer
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2026, 17:45:45
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2026, 08:52:04Een foto die toont hoe je zuivere Sternbergia sicula gemakkelijk kunt herkennen.

Dat is inderdaad heel duidelijk Luc , maar sommige vormen zijn tussen de twee en dan weet je het niet meer
Klopt.  Ook in de natuur is dat zo.
Maar dan moeten we ze geen lutea, sicula of wat dan nog noemen. Wat denk je van lutea complex, sicula complex...  ::)
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 28 september 2026, 17:45:45Dat is inderdaad heel duidelijk Luc , maar sommige vormen zijn tussen de twee en dan weet je het niet meer
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 september 2026, 18:25:03Klopt.  Ook in de natuur is dat zo.
Maar dan moeten we ze geen lutea, sicula of wat dan nog noemen. Wat denk je van lutea complex, sicula complex...  ::)

In de natuur wordt je er helemaal crazy van ...ik zag ze ook op diverse plekken en dan weet je vaak niet meer met wat je te doen hebt. Ik heb in Kreta zulke kleine bloemvormen van sicula gezien dat je echt denkt dat dit greuteriana is ...Maar volgens bepaalde botanici komt greuteriana helemaal niet voor op Kreta . 

Frankie Wulleman

Het is een discussie die wel elk jaar lijkt terug te komen. Maar is het niet zo dat we die namen stilletjes aan mogen opbergen...? Als er geen duidelijke verschillen zijn, als er geen duidelijke onderscheidende kenmerken zijn, wat is dan nog het nut van al die namen?

Tijdens mijn verslag, eerder dit jaar, waarbij ik al die ophryssen heb opgevoerd, waren de verschillen tussen de planten vaak heel groter dan bij deze sternbegia's. En daar opperde men dat men eigenlijk niet teveel mag splitten en afsplitsen en nog meer namen verzinnen... . Trouwens, achterna heb ik er nog wel met wat mensen over gesproken en de meningen waren verdeeld. Sommige mensen zijn ook van mening dat veel van die Ophryssen nog in een evolutie zitten. Dat ze op het punt staan om aparte soorten te worden, maar nog niet zijn, omdat de verschillen nog niet groot genoeg zijn. Een stelling waar ik mij volledig in kan vinden. Misschien is dit ook wel bij deze sternie's het geval. Al blijf ik erbij dat de variatie bij al deze sternie's veel kleiner is dan bij andere plantengroepen.

Dan toch misschien beter zoals Luc naar voren brengt: het Sternbergia lutea - complex?
Of haal ik hiermee de woede van de diehard Sternofiel me op de hals?