Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Product is "Elephant Öl" van Edialux, Johan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Een olifantenmiddel ipv een paardenmiddel dus.  ::)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Theo Stronks

Gebruik je alleen stenen potten om pleione,s in op te kweken Luc?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Johan Keulemans op 11 februari 2012, 18:49:05
Een olifantenmiddel ipv een paardenmiddel dus.  ::)

Ik heb de naam niet bedacht Johan....  --3

Citaat van: Theo Stronks op 11 februari 2012, 18:53:39
Gebruik je alleen stenen potten om pleione,s in op te kweken Luc?

Dat doe ik inderdaad Theo, alhoewel er daarover verschillende meningen opgeld maken...
Ik gebruik stenen potten omdat ik ze mooier vind, maar ook en vooral omdat ze in de zomer snellere verdamping toelaten en aldus beter afkoelen dan plastic potten wanneer het heet wordt - je moet misschien wel eens een keertje meer gieten, maar dat heb ik er graag voor over.  Mijn ervaring is immers dat Pleiones slecht met écht warme temperaturen overweg kunnen..  ik weet het, het gebeurt niet al te vaak, maar we gaan hier toch ook wel eens een keertje boven de 30°C en dan hebben ze het echt moeilijk.
Ik heb twee uitzonderingen - Pl. Forrestii kweek ik sinds vorig jaar in een vijvermandje.  Ik had er vroeger steeds problemen mee, vorig jaar ging het goed - de theorie is dat er meer zuurstof bij de wortels komt, wat bij de gevoelige forrestii misschien wel een voordeel is.  Dit jaar ga ik dat ook doen met Grandiflora, dat is (was ?) hier namelijk ook een probleemkind tot op heden..  ((15

Kris De Raeymaeker

Bedankt voor je interessant verslagje Luc ! Zo leren we weer wat bij  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

Al weer wat bij geleerd Luc,heb zelf een Pl. forrestii binnen staan tegen de vorst.
Zodra het weer het toelaat zet ik hem in het peatbed.

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 februari 2012, 18:07:41
De Pleione oppot-klus zit er op voor dit jaar !  --7 - hmm alhoewel, de smiley die zijn zweet afveegt,
Da's een aardige klus Luc, heb je eigenlijk wel tijd om naar Harlow te gaan ))4, ik hoop van wel --3 --3 -1( -1(.
Afgelopen nacht was het nog -10°C in m'n kasje en overdag niet boven nul, die van mij zullen nog even moeten wachten voor ze uit hun winterslaap mogen --13.

Jos Beeren

Goeiedag allemaal,
Ik had belooft om een paar foto`s te plaatsen van mijn Pleione Formosana zoals ze zich het afgelopen jaar ontwikkeld hebben.
Het is nu de hoogste tijd om ze op te potten in het mengsel zoals ik eerder al heb beschreven.
Nu maar wachten op de bloemen!!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Hans Mol

Deze bulben zien er gezond uit.  ((12  Ik ben zelf benieuwd naar de bulben die.ik afgelopen winter in de tuin heb laten staan.
Helaas is het al donker wanneer ik thuis kom. Maar van het weekend moet dit zeker lukken.
NRV-lid

Kenneth Bruyninckx

Als je je Pleiones in een verwarmde serre kweekt (bij 8 à 10 °C minimum 's nachts omwille van de andere orchideeën) dan heb je natuurlijk wat voorsprong als het op bloemen aankomt...

Een zicht op de Pleione verzameling:

en

Op dit ogenblik staan volgende soorten in de privé verzameling in bloem:

Pleione humilis
kloon A

kloon B, zonder geel op de lip

kloon [AO-08119] met baksteen rode vlekken

kloon [AO-08681], afkomstig van Paul Cumbleton

kloon 'Bigu Gomba' [AO-08684] die ik sinds begin dit jaar pas heb

Pleione Kituro 'Sulphur' [AO-08251]

en Pleione Lhasa 'Blushes' [AO-08575]

Kenneth.

Luc Gilgemyn

Welkom op ons forum Kenneth !  Ik hoop dat je je hier thuis voelt !

Een vreselijk imposante verzameling is dat !  _02

Bij de nachttemperaturen die je vermeldt gaat het duidelijk heel wat sneller - hier duurt het nog wel een tijdje vooraleer de eerste bloemen zichtbaar worden ! 
Heel interessant dat je ons de variatie binnen humilis laat zien !!
"Kituro sulphur" is bijzonder mooi en eentje dat je heel weinig te zien krijgt !
Laat ons in de eerstvolgende weken vooral nog meer mee genieten van al dat moois.   ((12

Theo Stronks

Zo  Kenneth,dat is me nog eens een binnenkomer,prachtig _01

Frankie Wulleman

Indrukwekkende verzameling is dat Kenneth.  :o :o :o
Die verschillende vormen van humilis zien er prachtig uit.
Kituro sulphur is een beauty.

Ik zie alvast uit naar meer plaatjes van u, Kenneth.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

Dag allemaal,

Heel erg mooi deze verzameling van Kenneth :P,
Ik heb in het verleden toen ik nog een kas met orchideeén had wel vaker een bezoek gebracht aan Akerne orchids, meestal met de afdeling N.O.Brabant van de Nederlanse orhideeén vereniging ,een mooi bedrijf waar met hart en ziel aan al het moois dat er te koop is wordt gewerkt ((14.En zeker niet alleen orchideeén,er is ook een prachtige verzameling van bekerplanten te bewonderen,zeker de moeite waard er eens een bezoek te brengen!!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Pim Hols

Zeer fraaie foto's van prachtige planten, Kenneth.
Bedankt voor het posten. _02 -6(
Heemskerk, Noord-Holland